1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

FX-6300 vaiko i3-4130?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi poromise 30.09.2013.

  1. poromise

    poromise Regular member

    Liittynyt:
    08.03.2009
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen ajatellut uuden koneen kokoamista ja vanhan siirtämistä emännän satunnaiseen pelikäyttöön. Rahasta on sen verran niukkaa että muutama osa tulee vanhasta koneesta ja budjetti on pohjamudissa ja prossuun olen ajatellut sijoittaa noin 120 euron verran, plus miinus kymppi. Loppujen lopuksi olen rajannut vaihtoehdot AMD:n FX-6300:een ja Intel i3-4130:een.

    Selailtuani Googlen tuloksia ja jokusia YouTube-videoita olen tullut siihen tulokseen, että harva osaa argumentoida ottamatta jonkinlaista fanipoika-asennetta eikä missään näytetä tulevan järkevään konsensukseen siitä, kumpi on oikeasti parempi. Täältäkään en nopealla selailulla löytynyt kunnon vertailua, tosin jos joku sellaisen pystyy minulle linkkaamaan niin kiitän suuresti.

    i3 näyttäisi monien benchmarkkien mukaan vetävän kaulaa AMD:hen pelikäytössä, ja se onkin pääasiallinen käyttötarkoitukseni prossulle. Oma käyttöni kuitenkin sisältää myös videoeditointia ja musiikintekoa, joten haluaisin tietää, miten nämä osaltaan selviytyvät esim. videon renderöinnistä.

    Intelissä houkuttaa myös se, että LGA 1150 ei tule vanhenemaan todennäköisesti yhtä nopeasti kuin AM3+ eli päivitysvaraa on pidemmälle. Toisaalta taas monella foorumilla vannotaan FX-6300:n nimeen ja sanotaan sen olevan hintaluokassaan paras prosessori.

    Tarkoituksenani ei ole kellottaa prossua, siihen ei oikein ole mielenkiintoa eikä osaamista (nykyistä 955:ttä kellottaessa luovutin viikon jälkeen kun ei pysynyt vakaana pienilläkään kelloilla, liekö sitten johtunut siitä että prossu on käynyt suht kuumilla lämmöillä vuodesta 2009 lähtien). Ensisijaisesti suorituskyvyn ohella haen vakautta ja vakio-coolerilla matalahkoja lämpöjä, plussaa mikäli meteli ei ole sietämätön.

    tl;dr: Kumpi on parempi, FX-6300 vai i3-4130, käyttökohteena pelaaminen ja videoeditointi?

    EDIT: Tarkoituksena ei siis ole hankkia huomattavaa parannusta vanhan kokoonpanon suorituskykyyn vaan hankkia toinen kone vähintään yhtä hyvillä spekseillä, ottaa näyttis ja toinen kovo vanhasta ja ostaa vanhaan koneeseen halvemmat korvaavat osat että sekin pysyy käyttökelpoisena.
     
    Viimeksi muokattu: 30.09.2013
  2.  
  3. Earppi78

    Earppi78 Member

    Liittynyt:
    29.03.2013
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Viimeksi muokattu: 30.09.2013
  4. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Joo no aina löytyy linkkejä puolesta ja vastaan. Se on ihan loputon suo jos sitä alkaa tarpomaan. Pakollinen kysymys on tietty tässä se että eikö mitenkään budjetti venahtas fx-8320:n? Se lähtis Jimmsiltä hintaan 149€, ei postikuluja. Siinä ois 8-ytiminen tehopakkaus joka häviää lippulaivalle fx-8350 ainoastaan pienemmillä kelloilla. Tämä olis niinku tulevaisuutta ajatellen järkevä ostos. Tuskin prossun päivitys tulee eteen 5 vuoden sisällä jos ton ostaa.
    Itse en nykyaikana kyllä laittas pennosiani tuplaytimeen jos se ei tulis sitten ainoastaan nettikoneeseen. Se että ytimien määrä kasvaa johtaa eittämättä siihen että kehityksen myötä edetään softapuolella siihen että sillä ytimien määrällä on myös merkitystä.

    Nämä siis vain mun mielipiteitä, ei faktoja, tutkimuksia, vertailuja, tms.
     
  5. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Intelin tuplaydin pärjää tuossa taulukossa, koska mukana on paljon vanhoja softia, jotka käyttävät vain yhtä ydintä ja siinä Intel on tehokkaampi. Mutta kuka oikeasti nykyään ajaa 3DMark03:sta, PCMark2002:sta tai SuperPi:tä?

    Intelin nykyinen linja näyttää aivan toiselta. AM3+:lle on tulossa vielä yksi prossusarja, mutta Intel näyttää näyttää vaihtavan kantaa koko ajan (1156-1155-1150). Vai onko tiedossa, että 1150:lle tulee uusia prossuja?
     
  6. poromise

    poromise Regular member

    Liittynyt:
    08.03.2009
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tiedä, olisi pitänyt huomauttaa alkuperäisessä viestissä että tämä on täyttä mutua. Perustin tämän sille oletukselle, että kun kyseessä on näinkin uusi socketti, Intel tekisi vielä näin uusien Haswellien jälkeen uusia prossusarjoja ko. kannalle. Ilmeisesti PC-raudasta puhuttaessa on järkevintä heittää looginen päättely ulos ikkunasta :) Kiitos selvennyksestä, itse en ole seurannut prossumarkkinoita sitten edellisen kerran kun kasasin konetta, ts. neljään vuoteen.

    Kyllä saisin varmaan sen verran venähtämään budjettia, ylimenevä osa pitääkin sitten tinkiä SSD:stä ja/tai kakkoskoneeseen tulevasta korvaavasta näyttiksestä. Onko sitten tuossa 150e hintaluokassa edelleen parasta ostaa AMD:tä vai meneekö jo Intelin reviirille? Asettaako 8-ytiminen prossu erityisvaatimuksia emolevylle (tarkoituksena olisi ostaa joku halpa lätty, esim. sama M5A97 R2.0 mikä tässäkin koneessa on)? Onko kokemuksia noista FX-sarjan vakiocoolereista ja lämpötiloista?

    Jos tuo FX-8320 palvelee yhtä pitkään kuin tämä viidettä vuottaan aloitteleva 955, olen tyytyväinen. Tämänkin kiven suorituskyky on tähän asti riittänyt vakiokelloilla mainiosti kaikkeen tähänastiseen käyttööni ja haluan saada parhaan mahdollisen vastineen rahoilleni, tarkka markasta kun olen.
     
  7. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Kyllä tuo amd:n fx-8320 on hintaluokassaan paras prossu.. Järkevin Intel kokoonpano olis sitten prossu 250€ Ja emo 100€. Amd:n vakiocoolerit on äänekkäitä kuten tiedetään, senhän voi korjata ostamalla kunnon coolerin mutta se taas maksaa. Jos kestää vähän melua niin vakiollakin pärjää. Lämpötilat tuskin on suuremmat kuin phenomeillakaan. Itsellä on sama emo kun sulla ja nämä tukee fx-sarjaa eli ei mitään vaatimuksia emolle sen enempää.
     

Jaa tämä sivu