1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

E6600 + P5K kellottaminen

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi GoldenFIN 13.01.2010.

  1. GoldenFIN

    GoldenFIN Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2006
    Viestejä:
    185
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo olen tässä viimisen viikon aikana perehtynyt kellottamisen ihmeelliseen ja mullistavaan maailmaan ja jotain jopa oppinutkin täältä intttternetistä. :D

    Olen siis vasta prossun kellottamisen parissa ja pyri saamaan sen vakaaksi, niin pääsen muistien pariin kiristämään latenssit vähintäänkin originaaleihin 5-4-4-12, sitä ennen pidän vielä löysinä 6-6-6-18.

    Tällä hetkellä siis:

    E6600 2,4GHz @ 3,24GHz (9x360 ja VCore 1,3625V) lämmöt pysyy IDLEnä 28-30 ja rasituksessa alle 50 celssiusta, tosin vedin Orthosilla vain tunnin rasituksessa.
    Muistit on 2x2Gb 800MHz DDR2 Mushkinia ja tosiaan ne on löysätty prossun kellottamisen ajaksi.

    Kysymys kuuluu:

    Tuossa P5K:ssa voi säätää jännitettä: CPU core voltage, FSB termination voltage ja North bridge voltage. Tällä hetkellä mulla on FSB ja NB voltaget AUTOlla ja CPU on 1,3625V. Mulla on Coolermasterin aika massiivinen jäähy prossulle ja kun nuo lämmöt on pysyny niin hyvin kurissa niin ajattelin lähteä nostamaan prossun kelloja 3,4GHz tai jopa 3,6GHz asti.

    Nostin prossun kelloja nyt 370MHz samalla 9 kertoimella eli 3,33GHz, mutta nyt Orthosilla tuli heti alkuun error ja tällä kertaa winukkakin pisti sinisen ruudun jollain error viestillä ja boottas koneen. Ehdin lukea hieman tuosta Orthosin errorviestistä ja se oli sama, joka mulla oli aiemmin tullu nostaessa kelloja ja kun VCore oli liian alhainen vielä.

    Eli prossun jännitettä nyt varmaan ainakin voin nostaa vielä aika huoletta jonnekin 1,4V asti? Mutta mites nuo FSB Termination Voltage ja North Bridge Voltage, kannattaisko niihinkin pistää jotain? FSB tarjoaa Auto/1,2/1,3/1,4 ja 1,5V. Olishan nuo 3,3-3,6GHz kellot jo aika kovat tuolle E6600:lle, että luulis noita voltteja pitävän nostaa jo jonkun verran?

    Kiitos paljon etukäteen! :)

    -Jussi
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2010
  2.  
  3. polku

    polku Regular member

    Liittynyt:
    02.11.2004
    Viestejä:
    138
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. GoldenFIN

    GoldenFIN Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2006
    Viestejä:
    185
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitti linkistä! Olenkin jotain vastaavia noista Asuksen vastaavista emoista lukenutkin. Eli FSB:n ja NB:n jännitettä nostamalla voi olla hyvinkin suuri rooli vakauden saavuttamiseksi, mutta ikävä kyllä tuolla ei ollut mitään esimerkkiarvoja, millä voisi lähteä liikkeelle. Semmoset olis kullan arvoisia nyt! :)

    Osaiskohan joku sanoa minkä takia, kun nostan BIOSista CPU:n jännitteen vaikka ~1,38 ja kun windowsissa katon CPUZ:sta ja HWMonitorista CPU:lle oikeasti sillä hetkellä menevän jännitteen niin se on IDLEnä 1,35 ja kun pistän Orthosin pyörimään niin tippuu jopa 1,30:een asti eikä pysy vakaana 5min pidempään Orthosilla.. Pitäis varmaan vaihtaa tuo FSB Termination voltage AUTOsta 1,3 tai 1,4V?
     
  5. Kokki99

    Kokki99 Regular member

    Liittynyt:
    09.10.2008
    Viestejä:
    4,037
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    P5K:ssa on hillitön VDrooppi sen takia nuo voltit tippuu noin pahasti rasituksessa.
     
  6. GoldenFIN

    GoldenFIN Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2006
    Viestejä:
    185
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo näin mä vähän olin ymmärtänytkin. Kiitos paljon tämän vahvistamisesta!

    Uskallanko siis pistää Vcorelle sitten vaikka ~1,45V suht huoletta? Tuolloin näyttäisi IDLEnä varmaan sitten sen 1,4V pintaan ja rasituksessa varmaan noin 1,35V, joka olis aika passeli varmasti noille 3,4GHz kelloille mun koneella.

    Tällä hetkellä mulla on FSB Termination voltage 1,4V, CPU PLL voltage 1,5V ja North Bridge voltage 1,55V ja sitten CPU voltage ~1,42V (Idlenä 1,368V ja rasituksessa 1,32V) ja nyt toimii 3,24GHz kelloilla vakaasti rasituksessa noin 50 lämmöillä. :) Kuulostaako noi jännitteet ihan inhimillisiltä? Seuraavaksi nostamaan tuota CPU Voltagea sinne ~1,45V tuntumaan ja kellot 3,4GHz niin saa nähdä pysyykö lämmöt kurissa vielä. :)
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2010

Jaa tämä sivu