1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windowsin asennusongelma vanhalle kovolle

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi naikouu 11.10.2014.

  1. naikouu

    naikouu Member

    Liittynyt:
    20.10.2011
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen juuri kasannut uuden koneen käyttäen kuitenkin vanhaa kovoa. Nyt on ongelmia Win7 asennuksessa.

    Windowsin asennus aukeaa normaalisti, mutta pysähtyy ennen varsinaisen asennuksen alkua ja sanoo "A required CD/DVD drive device driver is missing . If you have a driver floppy disk, CD, DVD or USB flash drive, please insert it now. If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step"

    Olen tässä kohtaa yrittänyt myös käyttää emolevyn mukana tullutta ajuri cd:tä, jolta ei myöskään saa mitään asennettua.

    Omistan 64 bittisen Windows 7 Home Premiumin, mutta asennuslevyn olen hukannut kauan sitten, joten olen ladannut netistä laillisen sekä toisella kerralla laittoman .ISO tiedoston, jotka olen polttanut DVD levelylle (molemmat kahteen kertaan). Lisäksi olen kumpaakin tiedostoa yrittänyt siirtää 4gb muistitikulle Windows 7 USB DVD Download Toolilla, mutta monesta yrityksestä huolimatta Download tool siirtää tiedostoa 99% ja sen jälkeen ilmoittaa, että siirto epäonnistui.

    Nyt tarvitsen viisaammilta apua, kun en enää keksi mitä muuta voisi yrittää. Itselle ei tule muuta mieleen kun käydä ostamassa uusi Windows 7 asennuslevy. Ei tekisi mieli ostaa uutta yli satasella, kun lisenssin omistan jo. Varsinkaan jos ongelma onkin jossain muualla kun levyssä.
     
  2.  
  3. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Tollaset ongelmat viittaa siihen että .ISO filu on hajalla tai se on poltettu väärin. Kannattaa ladata se vielä kertaalleen toimivasta lähteestä ja tehdä boottaava tikku, itse käyttäsin 8gb:n tikkua. 4gb aika hilkulla tilan kanssa. Kokeile tehä noin ja kerro miten kävi.
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Olen tehnyt laillisesti lataamastani Windows 7 Pro -ISO:sta boottaavan asennusmedian 4 GB tikulle juuri tuolla Download Toolilla, ja tiedoston koko on 3,03 Gt. Ongelma on siis muussa kuin tikun koossa.
     
  5. antti60

    antti60 Member

    Liittynyt:
    30.08.2012
    Viestejä:
    99
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    harmaasta massasta tuikkii jotain tuon kaltaista ongelmaa , aivan tarkkaan en osaa sanoa oliko se juuri sama kuin sinulla , mutta kuitenkin windowsin asennus ongelma . omassa koneessani 0li/on kaksi kovalevyä . asennus onnistui kun otin toisen pois asennuksen ajaksi . T . antti
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Laitevalmistajan asennusmedia on erilainen. Se sisältää koneen tarvitsemat ajurit, mitä MS:n OEM-levy ei välttämättä sisällä. Uuden levyn osto ei auta, paitsi laitevalmistajan levy. Emon ajurilevyllä ajurit on usein pakattu. Jotain ajuria asennus kaipaa. Yksi paljon koetettu tapa on iroittaa kaikki lisälaitteet mitä ei tarvita. XP vaati aikoinaan sata-levylle ajureita. Itselläni emon vaihto onnistui ilman Windows-uusinta asennusta. Tosin vaihdoin am3 emon amd3+ lautaan. Sitten näytönohjain. Ja lopuksi prosu. Kovalevyn vaihto ei sitten enää onnistunut. Jos emo on Win8 ja UEFI yhteensopiva, ei Win7 välttämättä asennu. Uuden koneen BIOS asetukset voi vaikuttaa paljon. Sieltä voi löytyä asetus joka estää mbr:lle kirjoittamisen.
     
  7. Nanna_86

    Nanna_86 Active member

    Liittynyt:
    03.09.2014
    Viestejä:
    561
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    53
    Esimerkki kuva
    [​IMG]
    Eli edes ajureiden asennus ei toimi tätä kautta?
    Onko mahdollista siirtää ajurit usb-tikulle ja yrittää siten?

    Voit myös kokeilla seuraavaa.

    Mene Biosiin,
    Main välilehdessä pitäisi olla IDE Configuration, SATA mode: IDE vaihda se ACHI tilaan.
    Tallenna muutokset ja sulje (<F10>)
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2014
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    ACHI on suositeltava sata-levyille ja Windowssin pitäisi sisältää siihen tarvittavat ajurit. Jälkeenpäin tuon vaihtaminen on hankalaa. Ajurit kannattaa purkaa vaikka USB-tikulle. Muutenkin on hyvä kerätä tarvittavat ajurit tikulle, niin saa netin, USB 3, äänen, näytönohjaimen, ... ym. toimimaan helpommin kun ne on haettu netistä valmiiksi. Mieluiten valmistajan sivulta ja muistettu myös purkaa paketit.

    Kokeile jatkaa asennusta käynnistämättä konetta uudestaan. Ota vaikka asennusmedia pois välillä. Eli keskeytä asennus siitä punaisesta rastista. Iteroi jokunen kerta ja toivottavasti "kuun asento" on oikea ja asennus jatkuu..
     
  9. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Levykuvat kannattaa ladata paikasta jossa on myös mdsum tai vastaava tarkistuskoodi ilmoitettu. Latauksen jälkeen ohjelmalla tarkistetaan että tulee sama koodi omaan latauksee = matkalla ei ole yhtään bittiä nyrjähtänyt, joten sen takia ei synny viallista cd/dvd:tä.
     

Jaa tämä sivu