1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows uudelleenasennus - tiedostojen palautus

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi mk1978 19.12.2015.

  1. mk1978

    mk1978 Member

    Liittynyt:
    11.10.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla oli ongelmia Windows 10 kanssa enkä saanut sitä käynnistettyä. Jouduin viemään koneen läheiseen huoltoon kun saanut vikaa korjattua. Windows (7) jouduttiin asentamaan uudelleen. Olin sanonut asentajalle että minulla on varmuskopiot tallessa. Nyt huomasin kuitenkin että viimeisen 3kk valokuvista ei ollut varmuuskopioita. Onko kuvia vielä mahdollista kaivaa jotenkin kovalevyltä vaikka se näyttäisikin olevan nyt tyhjä?
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kokeile kovien etsimistä ja palautusta esim. Recuva-nimisellä sovelluksella.
     
  4. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Voit kokeilla tiedostojen palautusta Recuva Free ohjelmalla: https://www.piriform.com/recuva/download
    Älä kopioi levylle sitä ennen mitään, ettei tuhoa palauttavaa tietoa.

    edit 1pertti ehtikin jo ennen.
     
  5. mk1978

    mk1978 Member

    Liittynyt:
    11.10.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitokset vinkeistä!

    Kokeilin tuota ohjelmaa mutta se ei kuitenkaan löytänyt lähes mitään tiedostoja kyseiseltä asemalta. Osaako kukaan sanoa kannattaako minun unohtaa koko juttu vai kannataako minun vielä kysysä apua jostain tietokonehuolloista/palveluista?
     
  6. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Recuva yleensä löytää poistetut tiedostot, mutta jos niiden päälle on kirjoitettu uutta tietoa, esim. käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksessa, niin hankalaksi menee niiden palauttaminen.
    On yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet tietojen palauttamiseen, mutta se saattaa tulla kalliiksi, eikä lopputulos silti ole taattu. Omakohtaista kokemusta noista yrityksistä ei ole.
     
  7. mk1978

    mk1978 Member

    Liittynyt:
    11.10.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitokset jälleen kommenteista. Itse hieman ounastelin että Recuva olisi voinut löytää jotain levyltä, koska Windows oli aikaisemmin asennettu ja nytkin on asennettu SSD-asemalle (C-asema) ja D-asema on kovalevy, joka on vielä pääosin tyhjä, alla kuva.

    Täytyy kysytä nopeasti mitä nämä tiedostojenpalautuspalvelut maksavat, mutta itsekin olettaisin että hinta nousee sen verran kovaksi, että tiedostoja ei kannata lähteä pelastmaan.

    [​IMG]
     
  8. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Tästä linkistä voit tutustua eri yritysten tietojen palautuspalveluihin: https://www.google.fi/webhp?sourcei...ie=UTF-8#q=kovalevyn tietojen palautuspalvelu
    Kuten sanoin, ei ole omakohtaista kokemusta näistä, joten en voi suositella erikseen ketään.
     
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Jos haluat vielä itse yrittää jotakin, niin tässä on kaksi mahdollisuutta. Ensinnäkin tuossa Recuvassa on "deep scan" -ominaisuus, joka vie pitemmän ajan, mutta löytää enemmän palautettavaa. "Syvä haku" ei palauta tiedostojen nimiä, vaan ainoastaan listan tyyliin [00001].jpg, [00002].jpg. Palautuksen joutuu siis tekemään "sokkona" ja sitten tutkimaan kuva kuvalta, mitä ne sisältävät. Huom! Älä tee palautuksia samalle kovalevylle, jolta etsit kuvia. Muutoin tehdyt palautukset tallentuvat vielä palauttamattomien kuvien päälle. Samasta syystä kannattaa käyttää palautusohjelman portable versiota, jota ei tarvitse asentaa kyseiselle koneelle.

    Itselläni ei ole kokemuksia maksullisista palautusohjelmista, mutta olen lukenut, että sellaisesta on ollut apua silloin, kun Recuva ei ole onnistunut. Jotkut maksulliset ohjelmat antavat ensin tehdä etsinnän ilmaiseksi, joten maksaa ei tarvitse ellei palautettavaa löydy. Alla vielä linkki maksulliseen ohjelmaan, jonka ilmaisversiolla voi palauttaa 2 Mt:n verran, jolloin selviää, onko ohjelmasta apua. http://www.easeus.com/data-recovery-software/
     
  10. mk1978

    mk1978 Member

    Liittynyt:
    11.10.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitokset vinkeistä. Recuvalla ehdin jo aikaisemminkin kokeilla "syvä hakua" mutta se löysi vain suht pienikokoisia tiedostoja.

    Kokeilin myös toista ohjelmaa ja se löysi noin 220 GB tiedostoja, mikä kuulostaa jo paremmalta. Täytyy miettiä mitä tehdä, kun löydettyjen tiedostojen nimet on ihan mitä sattuu ja minulla ei ole aivan tarkkaa tietoa kuinka paljon D-asemalla oli tietoa tallessa.
     

Jaa tämä sivu