1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows 7 jumittaa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi 7hands 21.02.2016.

  1. 7hands

    7hands Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Hei taas.

    Windows 7 alkanut viimeisen parin viikon aikana jumittamaan. Eli nuoli jämähtää paikoilleen välillä, nettisivut ei lataa normaalilla nopeudella (joskus virhe: firefox ei vastaa), samoin kansioita aukaistessa kestää toisinaan iäisyys eikä odotellessa voi tehdä mitään (yleensä myös nuoli muuttuu latausympyräksi). En tajua. Olen poistanut ylimääräisiä ohjelmia/prosesseja, muokannut windowsia simppelimmäksi, mutta ei auta asiaan. Ilmeisesti jokin viime aikojen päivityksistä on pistänyt homman sekaisin. kovalevytilaa on n. 10-15 gb päivästä riippuen. Tietokoneen suorituskyky saa pinnat 4.0.

    Suurimmaksi osaksi jumitukset tapahtuu, kun olen ollut käyttämättä tietokonetta jonkin aikaa (sen ollessa kuitenkin päällä), ja kun palaan koneelle, alkaa toiminnot tökkimään.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,080
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Mitähän tuo Windowsin muokkaaminen "simppelimmäksi" mahtaa tarkoittaa? Jotkut "Windowsin viritysohjelmat" saattavat vain lisätä ongelmia.

    Jos palautuspisteitä on tallella, yksi ratkaisu olisi palauttaa kone tammi- helmikuun vaihteessa olevaan palautuspisteeseen, jolloin parin viime viikon aikana syntynyt ongelma pitäisi kadota.

    Toinen, mitä voi kokeilla, on avata Tehtävienhallinta valmiiksi ennen koneelta poistumista, sieltä välilehti Prosessit auki ja klikataan saraketta Suorituskyky niin, että prosessit ovat käyttämänsä suoritintehon mukaisessa järjestyksessä. Jos kone tauon jälkeen alkaa takkuilla, nähdään edelleen auki olevasta ikkunasta, mikä prosessi aiheuttaa suuren kuormituksen.
     
  4. 7hands

    7hands Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Windowsin Suorituskykyasetuksista olen mukauttanut Visuaalisia tehosteita siten, että olen poisklikannut useita merkityksettömiä animaatioita tai varjostuksia yms.

    Palautuspisteistä ei ole tietoa, mutta yritän ensiksi keksiä muuta vaihtoehtoa.

    Juu! Kokeilen tuota.

    EDIT: luin että NVIDIA prosessit jumittavat osalla käyttäjiä konetta. pelaan ainoastaan Fifa 14 peliä, ja kun kytkin NVIDIA:t pois päältä, peli pyörii siitä huolimatta. pidän sen siis pois päältä niin pitkään kun en huomaa sitä tarvitsevani... ja seuraan tilannetta, vaikuttaako tähän ongelmaani.
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2016
  5. tumpelo

    tumpelo Member

    Liittynyt:
    02.02.2016
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    18
    Omalla koneella oli vastaava ongelma pari viikkoa takaperin. Win 7:n tehtävienhallinta näytti että prossun tehot oli sataa prosenttia heti kun jotain yritti tehdä. Ja sitä sitten kesti pari minuuttia ennenkuin tehot pieneni ja kone alkoi vastaamaan normaalisti. Tällä masiinalla kyse oli pölyongelmasta. Kun peukalo on keskellä kämmentä niin en edes yrittänyt avata koteloa (staattisen sähkön kammo). Mutta virran ollessa poies imurointi kotelon reikäkoloista + puhallus paineilmatölkistä sai koneen taas pelittämään normaalisti.
     
  6. 7hands

    7hands Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2005
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    jep! olen varma, että pölyä on paljon sisuksissa - pelatessa nousee lämmöt pelottavan korkealla (siksi ei pitkään voikaan pelata) - koneeni malli on niin helvetillisen ongelmalliseksi tehty, että jos haluaa päästä käsiksi tuulettimeen, pitää irroittaa melkein kaikki mahdollinen päältä - enkä uskalla lähteä sitä tekemään. imuroinut olen joskus (tai pyrin väh. parin viikon välein), mutta paineilmatölkkiä en ole vielä kokeillut, koska siitäkin on kauhukertomuksia (kuinka siis pöly ei lähde minnekään, sulloutuu vaan uuteen paikkaan... mutta kaipa siinä kannattaa imuroida samalla). liikkeessä voisi tietysti käydä puhdistamassa kunnolla... varmaan 30 euroa halvimmillaan (joissain paikoissa lähemmäksi 100 euroa! hohhoijaa...)
     

Jaa tämä sivu