1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Win10 lepotila ongelma

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi dawn2011 05.06.2016.

  1. dawn2011

    dawn2011 Member

    Liittynyt:
    20.09.2011
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on siis tällainen asus tp500l hybridiläppäri, jossa vikaa lepotilan kanssa. Silloin kun koneen pitäis mennä lepotilaan, se meneekin kokonaan (kai?) sammuksiin. Tämä tapahtuu aina eikä sillä ole väliä millä tavalla läppäri lepotilaan päätyy. Ainoa ero koneen sammuttamisella ja lepotilaan laittamisella on se, että se käynnistyy lepotilaan laittamisen jälkeen myös jotain näppäimistön näppäintä painaessa, kun taas sammuttamisen jälkeen se herää vain virtapainikkeesta.


    Vika on todella rasittava, sillä aiemmin virtanäppäintä painamalla läppäriä on voinut käyttää tabletin tapaan: Paina virtanäppäintä -> leoptilaan, Paina virtanäppäintä uudestaan -> kone on parissa sekunnissa valmis käytettäväksi siitä mihin viimeksi jäin. Nyt läppärin heräämistä saa odotella minuutti tolkulla. Myös kaikki ohjelmat ovat sulkeutuneet "lepotilasta" palautumisen jälkeen.


    Ohjauspaneelissa ja asetuksissa kaikki lepotilaan liittyvät asetukset näyttäisivät olevan niin kuin pitääkin. Läppäri on skannattu defenderillä, avastilla, super antispywarella ja malwarebytesillä eikä mitään haitakkeita ole löytynyt. Löytyiskö täältä apuja?
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Minulla on eri valmistajan tietokone ja toinen käyttöjärjestelmä, joten voin antaa vain vihjeitä, mitä kannattaa tarkistaa.
    Windowsin virranhallinta-asetusten lisäksi niihin saattaa vaikuttaa valmistajan oma apuohjelma. Esimerkiksi minulla (Lenovossa) on "Virransyötön hallinta-apuohjelma", jolla voi myös vaikuttaa siihen, mitä esimerkiksi virtakytkin tekee. Jos olet hiljattain päivittänyt Windows 10:iin, on mahdollista, että Asuksen ja Windowsin asetusten välille on syntynyt joku ristiriita.

    Tekstiäsi lukiessani tuli mieleen, että ehkä kone meneekin nyt virtanäppäimen painalluksella horrostilaan eikä lepotilaan. Horrostila tarkoittaa, että nykyiset tietosi ja tilasi tallennetaan kiintolevylle, jolloin niiden palautus kestää kauemmin kuin RAM-muistilta lepotilassa. Läppärissäsi on varmaan myös joku painikeyhdistelmä, jolla koneen voi siirtää lepotilaan (esim. Fn+F1). Toimiiko palautuminen lepotilasta tuolloin "oikein"?

    Mene siis vielä kerran virranhallinta-asetuksiin ja hae kohta, jossa määrätään virtapainikkeen toiminta. Esimerkiksi minulla vaihtoehdot ovat Ei toimintoa, Tietokone siirtyy lepotilaan, Tietokone siirtyy horrostilaan ja Tietokoneesta katkeaa virta. Valittuna on nyt tuo lepotila.

    Lenovon ohjelma näyttää yhä myös tuon horrostilavaihtoehdonkin, vaikka Horrostila on poistettu Windowsin asetuksista. Windowsissa vaihtoehdot ovat vain Lepotila, Älä tee mitään ja Sammuta.
     

Jaa tämä sivu