1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

VPN-salaus & Windows 7:n verkkoasetukset

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi manymoves 07.11.2016.

  1. manymoves

    manymoves Member

    Liittynyt:
    05.04.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Terve!

    En tiedä onko tämä oikea osio tälle kysymykselle, mutta mutta....

    Hankin tossa jokin aika sitten VPN-salauksen nettiliikenteeseen. Nyt rupesin miettimään, että mitkähän verkkoasetukset mun kannattaisi valita Windows 7:sta; julkinen verkko vaiko kotiverkko? Muistaakseni ennen VPN-salausta Windows näytti vain yhden aktiivisen verkon - nyt niitä on kaksi ja juuri äsken Windows pyysi määrittämään tämän toisen verkon. Toinen on VPN-palvelimeni "kotiverkko" ja toinen, tämä uusi on "verkko 2", jonka laitoin juuri "julkiseksi verkoksi". Mua vähän ihmetytttää miksi mun Windows ylipäänsä tarjoaa nyt kahta verkkoa.. Lisäksi mietin, että olisiko tietoturvan puolesta parasta määritellä molemmat verkot julkisiksi? Onko sillä vaikutusta netin toimintaan? Käytän tavallista kaapelimodeemia, en WiFiä.
     
  2.  
  3. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
    • Luotettu verkko: Luotetut verkot ovat paikallisia verkkoja (esimerkiksi kotiverkkoja), joissa voit jakaa tiedostoja ja tulostimia verkon muiden tietokoneiden kanssa. Kun tietokoneesi muodostaa yhteyden paikallisverkkoon, palomuuri käyttää suojaustasoa, joka sallii resurssien jakamisen verkon muiden tietokoneiden kanssa.

    • Julkinen verkko: Julkiset verkot ovat verkkoja, joihin tietokoneesi voi luoda yhteyden julkisilla paikoilla, kuten lentokentillä, yliopistoissa, Internet-kahviloissa jne. Näissä tapauksissa palomuuri käyttää rajoitetumpaa suojaustasoa estääkseen verkon muita tietokoneita käyttämästä jaettuja resurssejasi.
     
  4. manymoves

    manymoves Member

    Liittynyt:
    05.04.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on kotona vain yksi tietokone, joka siis yhteydessä nettiin kaapelimodeemin välityksellä (sen sijaan taloyhtiön tarjoama nettiyhteyteni jaetaan taloyhtiön muidenkin asukkaiden kanssa). Kysyin asiaa äsken myös VPN-palvelun tarjoajalta ja sieltä vastattiin, että valitse "kotiverkko" VPN-palveluun. Tämän toisen verkon, verkko2:n laitoin nyt julkiseksi verkoksi, koska sellaisenaan salaus ymmärtääkseni kotiverkkoa parempi - vaikken mitään WiFia tosiaan käytäkään. Kuulostaako loogiselta/oikealta?

    Miksi mä tätä lähdin kyselemään on oikeastaan se, että Windows tuppaa syystä tai toisesta kyselemään tämän "verkko2:n" verkkomäärityksiä vähintään viikoittain (en tiedä miksi). Sitä on aina valinnut suoraan sen enempiä ajattelematta "kotiverkon", mutta tänään rupesin miettimään, että onkohan se järkevää... Siksi vaihdoin "julkiseen verkkoon" enkä vieläkään ole ihan varma kumpi olisi mun tapauksessa parempi valinta...
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2016
  5. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
    Itsellä menee näin:
    Verkko | Käyttöoikeustyyppi: Internet
    Yksityinen verkko | Kotiryhmä: Valmis luontia varten
    | Yhteydet: Ethernet

    Tuntematon verkko | Käyttöoikeustyyppi: Internet
    Julkinen verkko | Yhteydet: FreedomeVPNConection

    Freedomen sijanniksi on tällä hetkellä valittuna Espoo. Kierrätettynä IP-osoite on aivan muu.
    http://whatismyipaddress.com
    Ilmoittaa sijainniksi Thaimaan Battayan
     
  6. manymoves

    manymoves Member

    Liittynyt:
    05.04.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ok. Meillä on sitten asetukset juuri toisinpäin :) Mulla tosiaan toi 'ei-VPN' yhteys on nyt laitettu "julkiseksi" ja VPN-yhteys "kotiverkoksi"... Eikö toi julkinen verkko kuitenkin tarkoita vähän parempaa salausta ja karsittuja tiedostojakomahiksia..? Tosin kaikki tiedostonjako on mulla pois päältä muutenkin... En tiedä onko näillä nyt sitten niin suurta merkitystä, mutta jotenkin sitä tekis mieli "optimoida" kaikki nyt, kun kerran on VPN käytössä :)

    Mulla näyttää tältä:
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
    Seuraavaa lainausta ei ole enää (suomeksi) Microsoftin sivuilla noista verkoista.
    • Valitse Kotiverkko, kun kyseessä on kotiverkko tai kun tiedät verkon käyttäjät sekä laitteet ja luotat niihin. Kotiverkon tietokoneet voivat kuulua kotiryhmään. Verkon etsiminen on otettu käyttöön kotiverkoille. Sen avulla voit nähdä muut verkon tietokoneet sekä laitteet ja muut verkon käyttäjät näkevät sinun tietokoneesi. Lisätietoja on ohjeaiheessa Mitä on verkon etsiminen?
    • Valitse Työpaikan verkko, kun kyseessä on pientoimisto tai muut työpaikkaverkot. Verkon etsiminen, jonka avulla näet muut verkon tietokoneet ja laitteet ja jonka avulla muut verkon käyttäjät näkevät sinun tietokoneesi, on oletusarvon mukaan käytössä, mutta et pysty luomaan kotiryhmää tai liittymään kotiryhmään. Lisätietoja on ohjeaiheessa Mitä on verkon etsiminen?
    • Valitse Julkinen verkko, jos verkko on julkisessa sijainnissa (kuten kahvilassa tai lentokentällä). Tämä sijainti on suunniteltu niin, että tietokone ei näy muille lähellä oleville tietokoneille ja tietokonetta on suojattu Internetistä tulevilta haittaohjelmilta. Kotiryhmä ei ole käytettävissä julkisille verkoille, ja verkon löytäminen on poistettu käytöstä. Sinun tulee valita tämä vaihtoehto myös, jos olet yhteydessä suoraan Internetiin käyttämättä reititintä tai jos käytössäsi on mobiililaajakaistayhteys.
    • Enkkuna on olemassa.
    • http://www.tenforums.com/tutorials/6815-network-location-set-private-public-windows-10-a.html
    • Toivottavasti selventää asiaa.
    PS. Jos joku sattuu olemaan oikein vainoharhainen niin hän käyttää seuraavia ohj. Osa noista kylläkin valitettavasti hidastaa omaa nettiliikennettä.
    http://www.mikrobitti.fi/2016/11/es...ohommia/?utm_source=emaileri&utm_medium=email
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2016
    manymoves kiitti tästä.

Jaa tämä sivu