1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

[Vista] Windows Defender ei ole käytössä

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Tobivan 24.02.2009.

  1. Tobivan

    Tobivan Member

    Liittynyt:
    24.02.2009
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tänään huomasin, että Windows Defender ei ollut päällä. Kun yritän ottaa sitä käyttöön, se sanoo että "Tietoturvakeskus ei voi käynnistää Windows Defenderiä. Yritä myöhemmin uudelleen". Mikä on ongelma ja mitä minun pitäisi tehdä?
     
  2.  
  3. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Avaa Käynnistä-valikko ja kirjoita hakuun Palvelut. Klikkaa hakutulosta hiiren oikealla ja valitse Suorita järjestelmänvalvojana (jos käytät normaalia käyttäjätiliä, toivottavasti...). Etsi listalta Windows Defenderin Palvelu ja tarkista sen käynnistystapa, pitää olla automaattinen tai manuaalinen, käynnitystapaa voit muuttaa hiiren oikealla ja valitsemalla Ominaisuudet. Kokeile myös käynnistää se palvelu itse samasta paikasta.

    Oletko muuten milloin viimeksi tehnyt virusskannauksen koneellesi ja millä ohjelmalla?


    Lataa Malwarebytes' Anti-Malware työpöydällesi.

    http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
    http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

    1. Tuplaklikkaa mbam-setup.exe ja seuraa ohjeita asentaaksesi ohjelman.
    2. Lopuksi varmistu, että seuraavat on valittu: Update Malwarebytes', Anti-Malwareja
    Launch Malwarebytes' Anti-Malware ja sen jälkeen klikkaaFinish.
    3. Jos päivitys löytyy. ohjelma lataa ja asentaa uusimman version.
    4. Kun ohjelma on latautunut, valitse Perform full scan ja klikkaa Scan.
    5. Kun skanni on valmis, klikkaa OK ja sitten Show Results nähdäksesi tulokset.
    6. Varmistu, että kaikki on merkitty ja klikkaa Remove Selected.


    7. Tämän jälkeen loki avautuu muistioon. Tallenna se paikkaan, josta löydät sen helposti. Loki
    löytyy myös täältä: C:\Documents and Settings\Käyttäjänimi\Application
    Data\Malwarebytes\Malwarebytes' Anti-Malware\Logs\log-päiväys.txt
    8. Lähetä lokin sisältö seuraavassa viestissäsi

    Kohdat 7 ja 8 ovat ainakin vielä tässä vaiheessa "valinnaisia", mutta jos jotain löytyy, niin laitapa se logi vaikka tähän.

    EDIT
    Niin joo, tuon Mbamin saa myös Suomeksi, ohje on hiukan vanha siltä osin. Tuo on sitten todella hyvä ja tehokas skanneri joka kannattaa olla koneella. Päivitä se ainakin kerran viikossa :)
     
    Viimeksi muokattu: 24.02.2009
  4. Tobivan

    Tobivan Member

    Liittynyt:
    24.02.2009
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Löysin WinDefendin palvelun ja yritin käynnistää sitä, mutta se näytti virhekoodia. Onko kyseessä sitten semmoinen, että jokin poisti Windows Defenderin kokonaan käytöstä?

    Normanilla

    Kiitoksia linkistä. Pitääkö tässä ottaa jokin pois käytöstä ennenkuin aloittaa tämän Malwarebytes' Anti-Malware -ohjelman käytön?


    EDIT: Huomasinkin juuri, että palvelu ei löydä WinDefendiin liittyvää tiedostoa, lieneekö jokin poistanut sen?
     
    Viimeksi muokattu: 24.02.2009
  5. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Pahasti kyllä Normanin ohi päässeen haittaohjelman tekosilta vaikuttaisi, ellet sitten ole mitään huonosti toteutettua rekisteriputsaria tai muuta vastaavaa ohjelmaa viimeaikoina käytellyt.
    Ainakin itse olen ihan muuten vaan sammuttanut antiviruksen taustasuojauksen Mbamin skannauksen ajaksi mutta ei ole tarpeellista, ei yleensä aiheuta konflikteja muiden ohjelmien aikana. Yleensä fiksausten ajaksi laitetaan WinDefin taustasuojaus pois päältä koska se saattaa estää joitakin fiksauksia, mutta tässä tapauksessa tuo onkin jo valmiiksi pois päältä :)

    Jos siis sait Mbamin asennettua ja se käynnistyy normaalisti niin antaa palaa vaan!

    Jos se löytää jotain niin laita sen logi, sekä myös mahdollisimman tuore HijackThis-logi viestin lopussa mainittuihin jompaan kumpaan osoitteisiin tutkittavaksi (HjT:n ohje alla)


    Lataa TÄSTÄ HJTInstall.exe

    http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/haittaohjelmien_poisto/hijackthis.cfm

    * Tallenna HJTInstall.exe työpöydällesi.
    * Tuplaklikkaa HJTInstall.exe-kuvaketta työpöydälläsi.
    * Oletuksena se asentaa itsensä hakemistoon C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis.
    * Klikkaa Install.
    * Asennusohjelma luo HijackThis-kuvakkeen työpöydälle.
    * Kun asennus on valmis, se käynnistää HijackThisin.
    * Klikkaa Do a system scan and save a logfile-painiketta. Ohjelma aloittaa skannauksen ja lokin pitäisi avautua Muistioon.
    * Klikkaa ensin "Muokkaa > Valitse kaikki" sitten "Muokkaa > Kopioi" kopioidaksesi koko lokin sisällön.
    * Liitä lokin sisältö seuraavaan vastaukseesi.
    * ÄLÄ käytä Analyse This-nappulaa, sen löydöt ovat vaarallisia väärinymmärrettyinä.
    * ÄLÄ fixaa HijackThis-ohjelmalla vielä mitään. Suurin osa sen löydöistä ovat joko harmittomia tai jopa tarpeellisia.


    Laita molemmat logit jompaan kumpaan osoitteeseen, osaava fiksaaja tarkastaa ne läpi ja kertoo jatko-ohjeet jos tarvetta on. Vaikka oireet näyttäisivätkin hävinneen, niin se ei tarkoita että kone olisi puhdas! Joten odota fiksaajan vahvistusta koneen puhtaudesta.

    http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums&file=index (HjT-logien analysointi)
    http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/198
     

Jaa tämä sivu