1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Vika akussa, näytönohjaimessa vai "örkkejä"?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi many68 20.04.2017.

  1. many68

    many68 Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    382
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Läppäri on HP Notebook, Prosessori: AMD A6-6310 APU with AMD Radeon R4 Graphics, Emolevy: 80Gb 99.49, muisti: 4Gb, Käyttöjärjestelmä: Windows 10 Home.

    Ongelma: Kone sammuu itsestään, vaikka akkua näyttää olevan noin 20 min. jäljellä (ilman varoituksia), lataukseen kun laittaa, niin lataa kyllä, mutta näyttö välillä tummenee ja kirkastuu takaisin. Hitautta myös havaittavissa.

    Akkutestit näyttää kaiken olevan ok (HP:n oma ja joku muu ). Virusohjelma (Avast) ei löytänyt mitään ongelmaa, eikä myöskään Super AntiSpyware. CCleanerilla poistettu perusjutut (väliaikaiset tiedostot).
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,080
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Ensimmäisenä tulee mieleen, että akun käyttöikä alkaa olla lopussa, mutta jotakin kannattaa tarkistaa ensin. Läppäri on ilmeisesti toimitettu vanhemmalla käyttöjärjestelmällä ja päivitetty myöhemmin Windows 10:ksi. Itse en ollenkaan tunne Win 10:ä, mutta muiden kokemuksista olen lukenut, että jotkin päivitykset saattavat sotkea lataus- ja virranhallinta-asetuksia. Kannattanee siis ensiksi ladata uudelleen ACPI-ajurit ja ohje tähän löytyy seuraavasta linkistä kohdasta "Alkuperäinen akku latautuu liian hitaasti, vaihtoakku normaalisti". Windows lataa ajurit uudelleen heti seuraavan käynnistyksen jälkeen. https://support.hp.com/fi-fi/document/c01778762

    HP:llä on myös apuohjelmia akun kunnon testaamiseksi ja akkumittarin kalibroimiseksi. Kaksi sellaista ohjelmaa ohjeineen Windows 10:lle on esitetty tuolla: https://support.hp.com/fi-fi/document/c04726349

    E. Olipa minulla lyhyt muisti. Edellähän totesit, että olet ajanut akkutestiohjelman. Oliko se jompikumpi edellä mainituista?
    Mitä mittari ilmoittaa varausasteeksi, kun heti sammumisen jälkeen liität virtalähteen ja käynnistät läppärin uudelleen?
     
  4. many68

    many68 Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    382
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Jep, kone hommattu reilu vuosi sitten ja siinä oli vaihtoehtona joko pitää Win8 tai päivittää suoraan Win10.
    Akkutesti oli tuo alempi tapa. näytti kyllä kone lataantuvan nyt "normaalisti" näytön muutaman kerran välillä himmentäen hetkeksi.
    Vois koittaa ladata ACPI-ajurit ja tsekata, kun taas on kotosalla.
     
  5. many68

    many68 Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    382
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kokeilin ladata ACPI-ajurit uusiks, ja kuvittelin eilen, että auttais. No tänään kone otti ja sammui, vaikka olin hetkeä aiemmin katsonut, että akussa on virtaa jäljellä vielä pariksi tunniksi! No laitoin virtapiuhan kiinni ja koneen päälle, niin alkaa kyllä lataamaan ja näytti, että 23 minuuttia, niin akku on täyteen ladattu...

    Uuden akun hommaaminen siis edessä. Jännä juttu sinänsä, että tätä akkua oon koittanu "varjella" kulumiselta pitämällä virtapiuhaa kiinni VAIN, kun kone on latauksessa (useimmiten siis, pari poikkeustapausta on).
     
  6. muppis

    muppis Regular member

    Liittynyt:
    13.07.2007
    Viestejä:
    224
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
  7. many68

    many68 Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    382
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kiitos tästäkin linkistä. Pitää tsekata huomenna!

    Tarkistettu, ei ollut tähän kuuluva akku.
     
    Viimeksi muokattu: 23.04.2017

Jaa tämä sivu