1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Verkko on hidas Linux Mintin asennuksen jälkeen (Win 7.0)

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi Squirrel- 04.08.2015.

  1. Squirrel-

    Squirrel- Member

    Liittynyt:
    20.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei!

    Verkko toimi koneessani suht hyvin ennen kuin asensin rinnakkaispartitiolla Linux Mintin Windows 7.0:n rinnalle.

    Linuxissa verkko oli todella hidas, mutta sen jälkeen verkko on ollut windowssinkin puolella tosi hidas. Käytössä on ulkoinen modeemi, ns. mokkulamodeemi. Voisi luulla että mokkula taas temppuilee, mutta ulkoinen verkkokovalevykin on hidas. Sieltä ei pysty elokuviakaan katselemaan, Jos jotain elokuvaa haluaa katsella, se pitää kopioida omalle kovolle ja katsoa sieltä ja se kestää. Esim huonolaatuinen vajaan tunnin pituinen jakso, jotain 180 megaa, niin kopiointi kestää sen vartin. Ennen mintin asennusta pystyi katselemaan jopa youtubesta videoita, nyt pätkii tosi pahasti jos sieltä jotain haluaa katsella.

    Olen koittanut bootata reitittimen jne. mikään tekemäni toimenpide ei ole vielä auttanut. Koneessa on MSI:n emolevy Intelin wlan-kortilla (integroitu). Olen miettinyt josko linux olisi laittanut kortin johonkin half duplex tilaan, mutta en ole löytänyt windowssista paikkaa josta sellaisen voisi todeta tai korjata. Toissapäivänä oli jopa ukkosta jonka aikana oli jopa johto irti seinästä parin tunnin ajan.

    Olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa mistäpäin kannattaisi vikaa ruveta etsimään tai jos tietää mikä vaivaa niin kertoa ratkaisu.
     
  2.  
  3. Squirrel-

    Squirrel- Member

    Liittynyt:
    20.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kellään mitään mietteitä? Sen verran asiaa selvinnyt, että jos pitkään käyttää windowssia siten, ettei käy linuxin puolella, alkaa netti toimimaan nopeasti. Mutta jos vaikka vahingossa päästää koneen boottamaan linuxiin, niin sit taas on jonkin aikaa netti hidas.
     
  4. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Kerro vielä vähän lisää setupistasi. Erillinen reititin jossa on mokkula kiinni? Ensimmäiseksi tulisi mieleen että saat operaattorilta ip:n jokaiselle laitteelle ja paketit kiertävät verkon kautta aiheuttaen kuormaa ja lopulta operaattori kuristaa liittymää aiheuttaen vielä lisää hidastelua.
     
  5. Squirrel-

    Squirrel- Member

    Liittynyt:
    20.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Erillinen wlan/mokkulamodeemi, jossa neljä langallista porttia. Siinä kiinni vain sim-kortti eli kaikki on samassa paketissa. Mokkulapaketti on Huawein ja lukee CPE B593. Siinä on oma dhcp-serveri käynnissä ja saan jokaiselle laitteelle saman sisäverkon ip:n, jokaisella kuitenkin oma uniikki ip. reitittimessä on kiinni wlanin kautta tietokone, känny silloin tällöin, tapletti harvoin (about kerran 3kk) ja televisio. Johdollisesti siinä on kiinni verkkokovalevy ja joskus printteri. hitausongelma esiintyy vain tietokoneen kanssa, tabletit, kännyt ja televisiot toimivat ihan normaalisti ja pystyy kattomaan videota netflixistä, ruudusta, mtv3 katsomosta jne.

    Mokkulamodeemin ostin samaan aikaan operaattorilta kun otin yhteydenkin, joten pitäisi olla yhteensopiva liittymän kanssa, jos niissä on yhteensopimattomuusongelmia
     
  6. Squirrel-

    Squirrel- Member

    Liittynyt:
    20.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos täältä ei keneltäkään löydy vastausta, osaisiko joku kertoa paikan josta voisi löytyä apua?
     
  7. olkitu

    olkitu Regular member

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Kaikki ilmeisesti toimi hyvin kun Windows 7 oli pelkästään käytössä ja Linux Mintin asensit ja käytät MSI:n emolevyssäsi WLAN verkkokorttia... Onko samaa ongelmaa suoraan Ethernetissä?

    Tulee mieleen tässä että oletko kokeillut uudempaa kerneliä tai ajuria?
     
  8. Tkonemies

    Tkonemies Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2015
    Viestejä:
    249
    Kiitokset:
    26
    Pisteet:
    28
    Itse olen havainnut sen että jostakinsyystä wlan verkko toimii hitaammin Linux jakeluissa kuin jos samassa koneessa olisi Windows. En tiedä mistä johtuu mutta aina on ollut näin oli wlan sovitin mikä tahansa.
     
  9. Squirrel-

    Squirrel- Member

    Liittynyt:
    20.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En ole kokeillut uudenpaa kerneliä tai ajuria. Enkä oikein tiedä miten niitä päivitelläänkään. langallista ethernettiä en ole kokeillut.
     
  10. olkitu

    olkitu Regular member

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Linux Mint on vähän vieraampi minulle kuin Debian ja Ubuntu pohjaiset joten en varmasti voi paljon neuvoa. Kannattaa katsoo foorumeilta miten tämä päivitetään. Kokeile langallisena, jos siinä toimii ok, niin toki sitten langattomaan rajoittuu verkkokorttiin.
     
  11. Squirrel-

    Squirrel- Member

    Liittynyt:
    20.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Käsittääkseni Mint on ubuntu-pohjainen? Näitä uusia distroja mainostetaan "helppokäyttöisenä" jne. mutta ei mulla ollut aikaisemmin Debianin ja Kubuntun kanssa mitään ongelmia. Kubuntusta jouduin vain vaihtaa pois kun en tykännyt siitä mihin suuntaan se distro menee. Debian itse oli aika työläs.
     
  12. olkitu

    olkitu Regular member

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Kappas niin taitaa ollakkin, sitten ei ihan mahdotonta ole auttaa... Mutta parhaiten itse osaan auttaa kun olen juuri ongelma koneen ääressä... Kaikki mahdolliset syslogit kun hyvä käydä läpi.

    Katsoisitko mikä kerneli on?

    Koodi:
    uname -a
    Mutta testasit kaapelilla yhteyttä kun sitten rajoittuisi vain langattomaan.
     

Jaa tämä sivu