1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

vanhojen kaiuttimien maalaaminen

Viestiketju Kotiteatterin äänentoisto -osiossa. Ketjun avasi Huligaani23 21.10.2012.

  1. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli tuommonen himo tuli.
    en tiedä miten on mahdollista/onko järkeä.
    kaiuttimissa on 1 keskiääninen/basso ja 1 diskantti ja ne pitäisi saada suojattua,miten?
    ja minkälaisella maalilla maalataan?spray?ja eihän tule ongelmia jos maalaa mustan valkoiseksi?
     
  2.  
  3. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Vastaavaa projektia olen tässä jonkin aikaa itsekin kaavaillut, itselläni kyseessä on hieman vanhempi aktiivisubbanen, joka pitäisi vetäistä mustaksi.

    Mutta juu, elikkäs sun juttuun :) Mikäli elementit ovat pois ruuvattavaa mallia, ei homman pitäisi olla laisinkaan vaikea. Mikäli suojaamaan kuitenkin joudut, niin senkin voi tehdä usealla tavalla, riippuen tietenkin kaiuttimesta itsestään.
    Sama juttu kuin elementtien suojaamiseenkin liittyy kaiutin terminaalien irroittamiseen, ellei kaiuttimet ole niin vanhat että niissä ei moisia terminaaleja edes ole.

    Itse maalamisen voi hoitaa myös sprayllä, jolloin homma on melkeinpä helpointa hoitaa. Mustan saamiseksi valkoiseksi ei sekään ole mahdotonta, mikäli kyseessä on esimerkiksi puiset kotelot niin riittää kunhan hioo hiekkapaperilla suurimmat maalit pois. Hiomisessa kannattaa kuitenkin olla sen verran tarkkana, ettei poista liikaa itse puuta. Sama juttu MDF:än kanssa. Mikäli kyseessä on lastulevy, niin sitten hionnassa kannattaa käyttää pienintä karheutta ja hioa riittävän kevyesti jotta vain maalipinta irtoaa.
    Hiomapaperin lisäksi voidaan tietty käyttää (kotelon materiaalista riippuen) myös maalinpoisto ainetta, tuollaisella myrkyllä ja lastalla maalipinta hikoilee helposti pois, ja säästyt vähemmällä hiomisella. Eli ennen mitään isompaa, kannattaa tehdä pohja työt kunnolla. Kun alat maalaamaan, kannattaa aluksi vetäistä vaikkapa luonnon valkealla muutama kerros, jonka jälkeen hiekkapaperilla rikkoo ainoastaan maalista pinnan. Tämän jälkeen kirkkaammalla valkoisella (riippuen halutusta sävystä) muutama kerros lisää. Lopuksi spreijataan pintaan lakkakerros, lakkakerroksia voi olla useampiakin, tämäkin riippuen siitä millaisen pinnan haluat.
     
  4. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ei ole kaiutinterminaalia ja noita elementtejä ei saa irti kuin hajottamalla koko paskan atomeiksi.
    mutta juu eli en tiedä mitä materiaalia kaiuttimet ovat mutta ei ainakaan mdfää.
    eli hiekkapaperilla ensin pois ja sitten maalataan.
    mutta tärkein,miten suojaan elementit?
     
  5. Curvy2

    Curvy2 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eräs vanha menetelmä on jollakin rasvata reunat ja teipata päältä hivenen, niin maali ei tartu niihin kohtiin. Toi mustan saaminen valkoseks, mikäli haluat todella vakoista voi vaatia ensin tuota hiomista ja sen jälkeen ainakin pari kertaa valkoista.
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2012
  6. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    voiko siihen vain yksinkertaisesti laittaa pahvin palasen ja teipata reunat tiukasti?
    ja kannattaako sitä lakata lopuksi?
    ja mistäs saisi valkoista kangasta vai mitä se on subbarin päällystämiseen?
     
  7. Curvy2

    Curvy2 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En nyt tarkkaan enää muista, mutta se firma oli Vaasasta, josta tilasin kaiuttimiin metritavarana kangasta. (Tuskin siihen lakanakangasta kannattaa laittaa.) Googlettamalla sen löysin.
     
  8. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No joo pitää ehtiä tuota kangasta.En nyt muista mikä hieno nimi sillä oli.
    Nii ja voiko sitä suojata silleen että laittaa pahvin palasen basson kohalle ja teippaa reunat tiiviisti?
    Ja minkälaisia maaleja ja lakkoja suosittelette kaiuttimille?
     
  9. Curvy2

    Curvy2 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Huonekalukäyttöön tarkoitetut ja yleensä sisustusmateriaaleja varten sisäkäyttöön. Nykyisin lakat eivät sisällä enää niin voimakkaita liuottimia, että alkaa päässä huipata. Siis ei kannata ihan kovin voimakkaasti tuoksuvia laitella sisällä, ellet lämpösessä autotallissa kuivattele. Voi muuten naisväki hermostua, niinkun joskus minun kaapelointiin...
     
  10. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no joo.eipä ota mulla akka herneitä nenään.ei tosin oo edes akkaa joka ne herneet vois nenään ottaa. :D
    mutta oon sen verran nuori että ei muilla tän ikäsillä oo mitään kotiteattereita,niin luulis muijanki kohta tulevan.
    mutta itse asiaan...hyllykaiuttimet hion ensin ja sen jälkeen pari kerrosta valkoista maalia ja lakka päälle.
    subbariin onkin sitten kaksi eri visiota...
    1.hion pinnan hyväksi ja maalaan samalla lailla kuin hyllykaiuttimet ja lakka päälle
    2.jos koululta löytyisi valkoista kangasta ja siihen sitten kromatut listat
    kumpi parempi?
     
  11. Curvy2

    Curvy2 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suosittelisin pelkkää maalausta pari kolme kertaa ja sitten lakkausta, aina välillä annat kuivua lämpimässä kuivassa tilassa. Noita listoja löytyy esim Parkanossa on valmistaja ja varmaan haluat täydellistä, etkä mitään kierrätyskamaa.
    Itse käytän OR:n kajareita mallia retro 2X 510 mallia ja kahta OR:n 60 mallia/14kg kappale. Että kyllä jylinää löytyy jos tarttee.
    Ps: Oon muuten toiminut teknisten töiden opena jonkun aikaa...:D, (mutta ei minua tarttee pelätä). Niin kiinnostava juttu, että lähetä mulle kuvat kun saat valmiiks. Toi valkonen on aika siisti juttu, mikäli kaipaat pelkkiä kajareita vaihtoon, niin Tammisaaressa on firma, jolta saa elementtejä ihan sopu hintaan.
     
  12. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    varmasti laitan kuvia subista ja hyllykaiuttimista.
    subi on varmaan kuukauden päästä valmis ja hyllykaiuttimet joskus keväällä jos edes kerkeää.
     
  13. Curvy2

    Curvy2 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Menestystä!
     
  14. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kiitos.laitan sulle yvllä viestiä kun olen laittanut kuvat.
     
  15. Anestic

    Anestic Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2007
    Viestejä:
    432
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itellä ei tullu mitään spraymaalauksesta niin ostin valkosta kelmua ja hyvä tuli. Tosin sain ämyrit irti ensin...
     
  16. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kelmua xD
     
  17. jjabi

    jjabi Regular member

    Liittynyt:
    25.09.2010
    Viestejä:
    694
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Laita toki tänne ketjuun kuvia kun olet touhut saanut valmiiksi.
     
  18. Curvy2

    Curvy2 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko tupajumit jo etsineet uutta kotia? :D
     
  19. micro2013

    micro2013 Active member

    Liittynyt:
    03.09.2012
    Viestejä:
    1,248
    Kiitokset:
    26
    Pisteet:
    58
    nopeammin saat siistiä,puhdasta jälkeä kun pistät tarrakalvon kaiuttimen päälle. eikä haise maalit.
     
  20. Anestic

    Anestic Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2007
    Viestejä:
    432
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin niin. Kelmua.
     
  21. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kelmut sun muut lähtee irti,mutta maali pysyy.
    ja en nyt tiedä tulleeko edes maalattua kun ei löytyny subbariin valkosta blyyshiä.
     

Jaa tämä sivu