1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

vanhat käynnistysosat kovalevyillä

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi lowbatt 24.10.2015.

  1. lowbatt

    lowbatt Newbie

    Liittynyt:
    24.10.2015
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    moi.

    mulla on vanhoja kovalevyjä koneessa joihin on joskus asennettu ubuntuja. sillointällöin kone löytää näitä käynnistyksen aikana eikä sitten enää löydä windows seiskaa jonka pitäisi olla siis ainoa asennettu käyttöjärjestelmä. heittäisin nämä vanhat kovot menemään mutta niissä on yhteensä 8 teraa tavaraa joita ei jaksaisi kopsata uusiin kovalevyihin.

    eli kysymys: miten etsisin kaikki ubuntuihin sun muihin linuxeihin liittyvät osat, lähinnä ne käynnistyksiin liittyvät osat niin voisin ylikirjoittaa ne satatuhatta kertaa ettei ne enää sotkisi käynnistystä? eilen kone meni siihen valintajuttuun jossa valitaan windows, ubuntu, pari muistitestiä ja joku viides juttu. windows ei vie mihinkään, muistitesti jättää näytön mustaksi paitsi keskellä lukee "JA", ubuntu vei backtrack viiteen. kun valitsee ubuntun niin tulee se lohikäärme tjsp ja sitten kysytään käyttistä ja salasanaa.

    osasinkohan selittää ongelman niin että joku saisi tästä jotain tolkkua.

    os: windows 7 ultimate. ostettu mikkisoftan sivuilta, ei ware
    mobo: gigabyte z87-ds3h
    cpu: 4770k
    ram: 2 x 4GB ripjaws
    gpu: gigabyte 980
    kaikki kovot on WD ja sitten on kaksi ssd-levyä. vertex 2 ja hyperx
    osa kovoista on vanhoja tuplaveellä..

    outoa on se että tämä tapahtuu vasta monen kuukauden päästä edellisestä asennuksesta. mitään ei ole kellotettu eikä mitään hajua millä levyillä ne ubuntut on.

    joona
     
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Jos pääset sinne Windowsiin kirjoita hakuun msconfig paina Enter valitse Käynnistä välilehti ja poita sieltä kaikki muut paitsi nykyinen käyttöjärjestelmä. En tsoin varma ole näkyykö ubuntut sieltä.
    Tarkkana että et poista nykyistä käyttöjärjestelmää.

    Nimetön.
     
  4. lowbatt

    lowbatt Newbie

    Liittynyt:
    24.10.2015
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    en laita muita kovoja kiinni emoon ennenku tiedän pitääkö mun tosiaan kopsata ne uusille kovoille vai löytyykö ne ubuntu jutut. kopsaaminen onnistunee semmosen hotswap jutun kans mutta siinä menis joku päivä.. aattelin että jos löytyis ubuntut tai jotku käynnistysvalikot. olen saanu "bootrec missing" erroria ja "no bootable volume" erroria muun muassa. ikinä enää asenna kahta käyttistä samaan koneeseen..

    tuo että menee monta kuukautta ennenku kone herjaa selittynee käytännössä sillä etten boottaa konetta ellei windows niin pyydä. voi mennä monta viikkoa boottien välissä. mut mikä tuon aiheuttaa? olen varmasti bootannu koneen 50 kertaa ennenku kone jostaki kaivaa näitä vanhoja linux juttuja..
     
  5. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Tuon msconfign kautta voi juurikin poistaa ne niin ettei ne ole käynnistymässä enää.
    Se ei poista itse käyttöjärjestelmää kuitenkaan koneelta, en tosin kuitenkaan ole täysin varma näkyykö linuxit msconfigin kautta mutta eipä siinä menetä mitään kun katsoo, all olevan linkin mukaan msconfiglla onnistuu ubuntun poisto käynnistyvistä.
    http://askubuntu.com/questions/261644/ubuntu-has-been-removed-but-still-shows-up-in-boot-menu

    Sitä miksi ne ei aina näy käynnistäessä en osaa sanoa.
     
  6. lowbatt

    lowbatt Newbie

    Liittynyt:
    24.10.2015
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    siinä saattaa menettää sen että kun laitan datakaapelit kiinni kovoihin nii ei sitten enää löydykään windowssia. en tiedä miten siitä pääsee yli. kun laitan windowsin levyn sisään ja yritän system restorea tai muuta korjausta nii windows dvd:llä ei kuulemma ole sama versio kuin kovolla. johtuisko servicepackistä, en tiedä. mutta olen valmis ottamaan riskin jos tiedän mitä etsiä.

    asensin eilen windowsin uusiksi ja onhan tässä puolensa. kai mä sitten kokeilen tuota sun linkittämää bcdedit juttua, heti huomenna kun olen selvä :)

    olisko olemassa mitään idioottivarmaa cd:tä jonka voisin polttaa ja jolla pääsis käsiksi ensimmäiseen restore pointtiin? ei viittis asentaa uudestaan koko käyttistä. system imagen poltin kun sain kaikki päivitykset asennettua. en tiedä onko siitä apua tai mitä se edes tekee. restore pointin tein kanssa heti kun ei enää löytynyt enempiä päivityksiä.

    kiitti tähän asti :)
     
  7. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    No pitäähän ne levyt olla kiinni, ei muuten voi mitään tehdä.
    Ja jos tosiaan eilen asensit windowsin uudestaan niin et siinä kauheasti menetä
    Levyt kiinni koneeseen käynnistys ja jos pääset windowsiin, msconfig ja katsot näkyykö siellä muita kuin nykyinen käytöjärjestelmä jos näkyy poistat ne.
    Helpompi on kokeilla aluksi msconfigin kautta kuin käyttää BCDEdit komentoa, jos kuitenkaan niitä ei näy msconfigilla niin siten voit kokeilla tuota komentoa.
     
    lowbatt kiitti tästä.
  8. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Siirrä järjestelmälevysi koneen ensimmäiseen sata-porttin ja yhdistä loput leyvt jäljelläoleviin. Voit tämän jälkeen valita biosista levyn jolta haluat bootata, koneen ei pitäisi tämän jälkeen arpoa käynnistyslevyä.
     
  9. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Kun winukan rinnalle asennetaan linux, korvataan winukan mbr linuxin versiolla, joka ohjaa toisaalle kovoon lukemaan listan käyttiksistä ja käynnistymään valinnan mukaan.
    Linuxin täydelliseen ja myös "helpoimpaan ja nopeiompaan" poistoon on palauttaa takaisin winukan mbr.
    dos aikaisella disketillä ja siin fdisk.exe ohjelmalla komento fdisk /mbr palauttaa winukankin ymmärtämän mbr:n
    xp:n asnnuslevyllä kone käyntiin ja korjauskonsoli tilaan ja siinä komento fixmbr palauttaa.

    Jossain vaiheessa näissä uudemmissa winukoissa on siirrytty MBR:stä johonkin toiseen käynnistyssektori systeemiin ja sen palauttamisen ohjeet ja komennot on mulle tuntemattomia. Mutta vastaavasti se tekemällä vain winukka "näkyy" ja käynnistyy. Linuxin rippeet on sitten irrallisia tiedostoja ja/tai linuxin käyttämiä osioita jotka voi winukan mielestä olla tuntematon formaatti.
     

Jaa tämä sivu