1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uusi kone.

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi ISOimage 20.12.2007.

  1. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elikkäs tarttis hiukan opastusta uuden koneen ostossa. Nykyinen kone on ns. valmis paketti ja jälkikasvu on sitä mieltä että ei sillä mitään tee. Itse olen toki sillä pärjännyt. Tarkoituksena olisi todennäköisesti kasauttaa kone siellä mistä osatkin hankin koska oma tietotaito rajoittuu ainoastaan kovojen ja asemien vaihtamiseen. Budjettia ei sillä lailla ole koska haluaisin koneen millä voi pelata ja siinä sivussa tehdä kaikkea muutakin. Mitään älyttömiä ei kannata ehdottaa, rajansa kaikella mutta mitä olen näitä foorumeita lueskellut niin jonnekkin 700 - 1000 euron väliin. Tuosta nykyisestä koneesta oikeastaan voi käyttää polttavan aseman, näppiksen, hiiren, ämyrit ja näytön.

    Ehdotuksia otetaan vastaan. Mikäli koneen kasaaminen ei ole avaruustekniikkaa vaativaa niin eiköhän sekin suju omin voimin.
     
  2.  
  3. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tässä voisi olla aika tykki sopivaan hintaan. Täällä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2007
  4. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitäs helkkaria teen yhdellä 1GB muistikammalla kun koko masiina piti hankkia.
     
  5. esakom

    esakom Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    201
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kotelo: Antec sonata III
    Emo: Abit IP-35
    Prossu: E6750
    Näytönohjain: 8800GT
    Muisti: 2GB 800Mhz
    Kiintolevy: Western Digital Caviar SE16 500GB
    Polttava: Samsung SH-S202N/RSMN

    Otat sen takia uuden polttavan, ettei tarvitse enää minkään vanhan ide-aseman kanssa tapella (nykyään SATA-väyläisiä).

    Kasaat itse, ei ole avaruustekniikkaa. Tilaat osat esim. verkkokauppa.comista.

    Niin ja sitten tietysti käyttöjärjestelmä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2007
  6. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No nyt alkaa sujua ;) Olisiko mahdollisesti joku muu mielipide tai pitäisikö joku komponenteista vaihtaa? Mitäs kun olen lukenut että vistan kanssa 4 GB muistia olis passeli? Onko tuossa Antec:in kotelossa poweri mukana?

    Tässä nyt muutama kysymys mikä tuli mieleen, kun en noista kauhean paljon ymmärrä.
     
  7. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Oho! Mitähän mahto tapahtua, kyllä mä koko masiinan kasasin, mut joku virhe sit tuli... Tässä siis mun suunnitelma. E: 4gb:tä varten pitää olla 64bit käyttis ja Antec Sonata III:ssa on 500w poweri joka riittää tohon kokoonpanoon.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2007
  8. esakom

    esakom Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    201
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lähinnä pohdittava asia on prosessori ja juurikin tuo muistin määrä. 4 gigaa on aina parempi kuin 2, kannattaa ostaa 4 jos budjetti kestää ja saatavilla on 64-bittinen Vista, muuten ei.

    Prosessori budjetin mukaan, joko listaamani E6750 tai jos rahat riittää niin Q6600.

    Edit: Niin ja kyllä kotelossa on virtalähde mukana.
    Edit2: Ja jos rahaa jää vieläkin yli, niin sitten voi ottaa uuden 8800GTS näytönohjaimen.
    Edit3: Usein suositellaan myös Samsungin T166-kiintolevyä, jotka ovat hyviä, mutta niistä on löytynyt aika monta "maanantaikappaletta" jotka ovat hajonneet muutamassa kuukaudessa. Siksi ehdottamani.
    Edit4: Niin ja en uskaltaisi myöskään suositella tuota Asus P5K-emolevyä, niissä on ollut paljon ongelmia, vaikka ovatkin hyviä sen jälkeen kun on ensin saanut koneen käyntiin, äänet ja verkkokortin toimimaan jne... Siksi Abit IP35.
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2007
  9. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuinkas se sitten mahtaa olla tuon Vistan kanssa, onko ajuri tuki missä mallissa tällä hetkellä tuossa 64-bittisessä? Muuten tuo suosittelemasi paketti on tilausta vaille valmis. Niin ja käyttiksen ostan kuitenkin samalla. XP on tällä hetkellä tuossa "paketti" koneessa mutta käsittääkseni se on jokseenkin hankala saada siitä siirretyksi toiseen koneeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2007
  10. esakom

    esakom Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    201
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vistaan löytyy hyvin ajureita. Varsinkin parin vuoden ikäisiin tai sitä uudempiin laitteisiin. Ja jos laite on sitä vanhempi/ajuria ei löydy, niin se kannattaakin jo laittaa vaihtoon.

    Edit: Onko sulla jotain vanhoja laitteita mitä pitäisi koneeseen saada kiinni? Tarkistetaan valmiiksi, löytyykö ajurit! Hiiret ja näppikset kyllä toimii, jos ne vain liitännöiltään ovat sopivia (ovat ps/2 tai usb). En usko että ajureista jää kiinni. Kaikki vanhat pelit eivät välttämättä toimi hyvin vistassa, mutta suurin osa kyllä.

    Edit2: Ja kun kerran ostat käyttöjärjestelmänkin, niin suosittelen ehdottomasti 64-bittistä vistaa (OEM-versio, Home Premium) ja 4GB muistia.

    Vista: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=22597
    (Kauheaa mainospuhetta, käyttis se vaan on!)

    Olen itse käyttänyt nyt vistaa puoli vuotta, ja pidän kyllä siitä, vaikka ei siinä mitään maata mullistavaa ole. Suurin etu on juuri se, että muistia voi olla 4gigaa tai enemmän. Vistahan hyödyntää vapaata muistia lataamalla muistiin sellaista tavaraa valmiiksi, mitä se ennakoi seuraavaksi käytettävän. Käynnistyminen kylmäbootista ei ole sen nopeampi kuin aikaisemminkaan, mutta uusi lepotila on sellainen, että sitä viitsii pöytäkoneessakin käyttää. Siitä pääsee työpöydälle muutamassa sekunnissa, vaikka virrat on "pois päältä".
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2007
  11. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kaksi vanhaa laitetta löytyy. Canon MP160 mustesuihku tulostin/scanneri/kopiokone combo ja Canon LBP5200 värilaser. Tuo laserin vaihtaminen uuteen ei oikein innosta koska kesällä uusin kaikki värikasetit. Molemmat on kiinni USB kaapelilla koneessa.
     
  12. esakom

    esakom Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2006
    Viestejä:
    201
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sori olin tässä vähän lomilla, joten jäi vastaaminen. Noihin kumpaankin löytyy Vista-ajurit ihan Canonin omilta sivuilta (sekä 32- että 64-bittiset). Vistaa vaan koneeseen.
     
  13. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olin itsekin hiukan reissussa, mutta asiaan. Kiitos neuvoista ja paketti on lähtenyt tilaukseen.
     

Jaa tämä sivu