1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uuden telkkarin hankinta (apua kaivataan)

Viestiketju PS3 -osiossa. Ketjun avasi Tim_ppa 11.10.2009.

  1. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo elikkä itselläni on ikivanha Sonyn kuvaputkitelkkari kokoa 22" ja nyt olen ajatellut ostaa uuden HDTV:n pääasiassa peli- ja elokuvakäyttöön. Olen ajatellut, että TV saisi olla ainakin 40" ja tietenkin FULL HD, mutta haluaisin tietää mitä kaikkia ominaisuuksia olisi hyvä olla telkkarissa nykyään. Olen Sonyn kannalla, koska sen telkkarit ja muut laitteet ovat kestäneet omassa käytössäni hyvin pitkiä aikoja. Olisin kiitollinen, jos joku viitsisi esim. suositella joitain malleja. Hinta maksimissa n. 1300e
     
  2.  
  3. Matso555

    Matso555 Member

    Liittynyt:
    27.10.2008
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Viimeksi muokattu: 11.10.2009
  4. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noissa on sama paneli molemmissa, eli ainoa ero on toi valkoinen kehys.

    Itselläni on W5500 ja voin suositella. Pohdiskelin itse tämän ja Samsungin uusien ledien välillä, mutta päädyin tähän lähinnä sen takia, että mielestäni ledien tuottama valkoinen ei oikein miellytä silmää ja lisäksi maksaa huomattavasti enemmän.
     
  5. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Toi Sony KDL-40W5500 vaikuttaa erittäin asialliselta. Siinä oli melkein samat ominaisuudetkin kuin tuossa toisessa yllä mainitussa TV:ssä. En pitänyt hirveästi myöskään siitä vaaleasta väristä. Mitä muuten se Bravia Engine 3 merkitsee, kun tuossa Sony KDL-40W5500 mallissa ei sitä ollut?
     
  6. Matso555

    Matso555 Member

    Liittynyt:
    27.10.2008
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siis molemmissa telvisioissa on tuo kyseinen Bravia Engine 3 kuvanparennustekniikka, joka "parantaa" kuvaa.
     
  7. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu niinpäs olikin =) Tämä KDL 40W5500 taitaa sitten olla se mitä etsinkin. Hintakaan ei ole paha ja se näyttää olevan suosittu malli. Kiitos teille avusta! Ainiin ja vielä siitä, että kannattaisiko ostaa se 40" vai 46" saman tien? Onko kuvan laadussa eroa?
     
  8. Matso555

    Matso555 Member

    Liittynyt:
    27.10.2008
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei se kuvanlaatuun vaikuta enään, tietenkin isommassa telvisiossa näkyy virheet paremmin, tavallinen lähetys on aika moista pikselimössöä oikein läheltä katsottuna (huom alle 1-1.5m) mutta niin se taitaa olla kaikissa telvisioissa.

    Mutta sitten pelejä ja elokuvia katsellessa on kuvanlaatu upeaa.
    Tuo kuusi tuumaa suurempi Sony maksaa 500€ enemmän mikä on kyllä aika paljon minun mielestäni, mutta tietysti jos tilaa on niin miksei, onhan se aina makeampi se suurempi.

    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=38170
     
  9. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nojoo kyllä taidan sen 40" ostaa kun ei kerta suoranaisesti vaikuta se koko. Ja sa 500e on kyllä aika paljon lisää jo valmiiksi kalliiseen hintaan.(vaikka on tietty myös laadukas tuote) Kyselen sitten lisää, jos tulee jotain. Ja PSN ID:ni on muuten tuo sama Tim_ppa jos haluat lisätä =)
     
  10. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sonyn sivuilla taisi olla suositus, että telkkarin halkaisija kerrottuna kolmella, pitäisi olla katseluetäisyys. Eli 40" telkkarin katseluetäisyys pitäisi olla noin 3m, 46" etäisyys reilu 4,5m. Tuo suositus perustuu varmaan ihmisen silmän erottelukykyyn.

    Ja nyt vielä kertaalleen, että noi valkoinen ja musta Sony on aivan sama telkkari, joissa on vain erilainen kehys. Valikot, Bravia enginet ja muut on aivan samoja.
     
  11. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu, kiitos vielä selvennyksestä. Tuo musta on mielestäni hienompi ja en aio ostaa isompaa kuin 40". Ensinnäkin tämä 40" sopii mainiosti peli/elokuvanurkkaani ja toiseksi se se isompi on aina kalliimpi eikä minulla nyt sattumalta ole hirveästi ylimääräistä rahaa =D
     
  12. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Panasonic 42" G10 plasma ja pitäs olla ku unelma. Hintaa 999e + postikulut ~ 10e

    Itse ostin tuolta 42" S10 plasman, eli hieman huonommalla paneelilla ja hintaa oli 799e + postikulut ~10e (kotiovelle)

    Aivan järjettömän hyvä kuva niin SD kuva kuin HD kuva. Telkkari on 400Hz FullHD ja mukana sisäänrakennettu antenni ja kaapeliverkon HD-digiboxi. Tuossa kun kaapelioperaattori näytti yks viikonloppu kanaviaan ilmaseks, pääs kattelee oikeen HD-lähetyksiä tolla ja voin sanoa, että oli hyvää kuva.

    Ainoo miinus tietty liitännät, eli 3x HDMI menee 1x kotiteatteri ja 1x pleikkarille jollon enää 1 vapaa HDMI liitäntä. Scarttia löytyy kaks kipaletta (tallentava digibox + xbox) ja sit on jotain s-videota ja komponenttia toki vielä.

    Mä suosittelen tätä Panasonicia. Kandee lukee arvioita tosta G10 ja S10 paneelista, kaikki tuntuu kehuvan. Niin minäkin.

    Edit: ja piti mun sulle yks linkkikin laittaa: http://www.bulldog.fi/prodinfo.php?ti=11509

    EditEdit: Ja mä itse suosittelen plasmaa LCD:n sijaan. Ei voi yksikään LCD-ruutu pärjätä kilpailussa plasmalle tällä hetkellä. En ainakaan itse ole nähnyt LCD:tä, jonka kuva olisi verrattavissa saman hintaiseen plasmaan.
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2009
  13. Matso555

    Matso555 Member

    Liittynyt:
    27.10.2008
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No onhan plasma ihan varteenotettava vaihtoehto.
    Kuvan kiinnipalamista ei tarvitse enään nykyään pelätä juuri ollenkaan, Full HD resot, mustan taso on ollut joissain malleissa huonoa mutta ei taita sekään olla enään ongelma ja plasma ei todellakaan tahmaa huonon vasteaikansa puolesta, niin kuin esim minun pienellä budjetilla hommattu 32" Sony S4000


    Kannattaa käytä katselemassa liikkeissä, että mikä töllö omaa silmää miellyttää.
     
  14. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En taida kuiteskaan hankkia plasma telkkaria, koska olen nähnyt niitä sukulaisilla ja en pitänyt kuvan laadusta. Saattoihan tietty olla kyseessä huonojakin malleja. Kuitenkin olen pitänyt enemmän näkemistäni LCD töllöistä, ja lisäksi suosin Sonyn tuotteita henkilökohtaisista syistä. Olen myös joskus kuullut näistä plasma telkkarien huonosta soveltumisesta pelikäyttöön juuri tuon kiinnipalamisen takia.
     
  15. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suosittelen kierrosta kaupoissa. Itse vertasin noita telkkareita liikkeissä ensin ja plasma vakuutti. Pelaamiseen on sopinut aivan hyvin. Kuvan palaminen kiinni ei ole ongelma, koska uusissa plasmoissa on sitä estäviä tekniikoita. Jossain oli tehty testi posottamalla 72h yhteen putkeen samaa kuvaa plasmatöllössä: ei palanut kiinni.

    Ja jos luotettavuus pelottaa, niin ainakin omassa telkkarissa oli isot tarrat, joissa hehkutettiin paneelille 100.000 tunnin elinikää. Jos siis käytät telkkaria 10h/ päivä 365 päivää vuodessa, se tekee karkeasti arvioiden n. 30v elinikää telkkarille.

    Valitettavasti mitä itse kävin liikkeissä katselemassa, niin noissa ~1000e Sonyn ruuduissa oli onnettoman huono SD kuva ja valitettavasti vielä toistaiseksi TV-lähetykset ovat pääasiassa SD-kuvaa. Kyllä plasmojakin toki huonoja on, mutta ne on niitä parin vuoden takaisia malleja tai sitten niitä 350e telkkareita.

    Mutta jokainen toki tekee itse omat valintansa, suosittelen vain katsomaan välillä aidan toiselle puolen ja kyseenalaistamaan pinttyneet merkkiuskollisuudet :)
     
  16. hallu1984

    hallu1984 Regular member

    Liittynyt:
    08.04.2008
    Viestejä:
    235
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    Mä suosittelisin LG:n lcd telkkareita....itellä on ollu jo pidemmän aikaa LG:n lcd tv ja on toiminu kuin unelma. Hinnat niissä on paljon alhaisemmat kuin muiden valmistajien vastaavanlaisissa tuotteissa. Ja mitä omalla kokemuksella voin sanoa niin LG:n tv:issä on paljon parempi kuva kuin sonyn tai samsungin vastaavissa tuotteissa. Tässä olisi hyvä tv peli- ja elokuvakäyttöön LG 42LF2500. Hintakin on gigantissa alle 650 egee.
     
  17. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tjooh, en itse kyllä voi suositella LG:n LCD näyttöjä, kun en ole niihin tutustunut sen paremmin. (en tie kestävyydestä, takuun toimivuudesta yms.)

    Sen voin kuitenkin allekirjoittaa, että kun kaupassa vertailin telkkareita, niin kuvanlaatu oli uusissa LG:n ruuduissa parempi kuin uusissa Sonyn ruuduissa. Sony ei ollut todellakaan kuvanlaadussa kärkipäätä, vaan ratsastaa lähinnä nimellään. Tämä on oma mielipiteeni.
     
  18. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse huomasin että noiden telkkujen vertailu kaupassa on lähes mahdotonta. Yleensä niistä joutuu itse käymään kaikki valikot läpi ja katsomaan mitkä asetukset niihin on laitettu väreissä, kontrasteissa, kirkkaudessa ja energiansäästössä. Gigantissa myyjä esimerkiksi kehui toisen Sonyn kuvaa ja sanoi miten sen näkee heti paljaalla silmällä. Se ero tosin johtui vain siitä, että toisessa oli taustavalon virransäästö päällä ja toisessa pois. Todella ärsyttävää opetella kaikkien merkkien eri säädöt, että voi tehdä jotain vertailua. Toinen juttu on se miten liikkeet sijoittaa niitä televisioita. Ne joita halutaan myydä, sijoitetaan varjoisaan paikkaan missä valo ei osu suoraan näyttöpintaan. Ne joissa taas on huonot katteet, laitetaa valoisaan paikkaa, jossa valo pilaa kontrastin täysin.

    Voi niissä liikkeissä kierrellä ja katsella, mutta aika kaukana se ympäristö on normaalista kotivalaistuksesta.
     
  19. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, toi on totta kyllä ja kannattaa huomioida kun kiertää liikkeissä. Mutta kyllä ainakin sen SD-kuvan laadun voi aika karkeasti arvioida siellä kaupassa, vaikka kuvaa hieman voikin hienosäätää.

    Itse suosittelisin keräämään parista nettikaupasta (tai vaikka mbnetin hintaseurannasta) listan omaan hintaluokkaan sopivista ruuduista, sen jälkeen googlettamaan muutamat arvostelut ja valitsemaan sieltä ne potentiaaliset yksilöt. Tämän jälkeen vaan kiertämään kaikki kotipitäjän kodinkoneliikkeet ja yrität löytää mahdollisimman monta noista ruuduista mahdollisimman monesta liikkeestä, että voi verrata kuvaa eri liikkeiden välillä myös.

    Yhdistelmänä oma silmä kaupassa + nettiarviot ja mahdollisesti vielä lopuksi mielipidekyselyt vaikka tällä forumilla ja voit olla aika varma, että tuli hyvät kaupat tehtyä. Itse pysyn Panasonic TX-P42S10 (tai G10, jos on liikaa rahaa) suosituksessani. Parempaa ruutua saa hakea, jos haluaa pysyä alle 1000e hintaluokassa (ja LCD-ruutujen kanssa vielä jopa ~1500e luokassa).
     
  20. Tim_ppa

    Tim_ppa Member

    Liittynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo no pitää kattella sitä Panasonic telkkaria sitte vielä, mutta toistaen itseäni pidän silti Sonyn televisioista, enkä nyt tarkoita pelkästään nimen perusteella vaan olen nähnyt monia ja pitänyt kuvanlaadusta. Tossa LG:n ja monien muidenkin telkkarien hinoissa on välillä leikattu niistä liitännöistä ym. ja kun ostaa sitä telkkua nii olis hyvä olla niitä liitäntöjä tulevaisuutta silmällä pitäen jos vaikka ostaa uusia laitteita... Ja tosiaan niissä liikkeissä olevista telkkareista ei ota aina selvää, koska ne asetukset ovat kaikilla hieman erilaiset sekä valaistus ja muut vaikuttavat myös paljon.
     
  21. kosvi

    kosvi Regular member

    Liittynyt:
    28.12.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-190/ostamassa_panasonicin_42_plasmaa_kannattaako-783831/

    tossa vielä linkki keskusteluun, jossa pohdin kyseisen plasman hankintaa. Näköjään muistin ton palamistestin väärin, 8h olivat pitäneet staattista kuvaa ja valmistaja oli se, joka puhu tosta 72 tunnista.

    Edit: ainiin, jos ostat panasonicin telkkarin, niin tässä ilmainen vinkki: kun et saa sitä ekalla kerralla päälle, niin se vaatii kaukosäätimestä standbyn painamista n. sekunnin tai parin ajan (nopea painasu ei siis herätä telkkaria standby-tilasta), ennenkuin menee päälle. Itse ihmettelin melkosen tovin, miksei mene uus telkkari enää päälle ennenkuin kaveri neuvo ton :)
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2009

Jaa tämä sivu