1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Uuden näytönohjaimen hankinta

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Darkened666 28.12.2014.

  1. Darkened666

    Darkened666 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2012
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elikkäs oon tässä miettiny ton mun nykyse koneen päivittämistä ja ny oon tullu siihe tulokseen, että pitäis ostaa uus näytönohjain ja virtalähde. Olen miettinyt noita gtx 970 näyttiksiä, koska itse olen aina käyttäny amd näyttiksiä ja ajattelin, että vaihtelu virkistää. Ny asiaan halusin tietää, että miten loput koneen osat oikeen pärjää jos pistäisin koneeseen tämän kyseisen näyttiksen uuden virtalähteen kanssa.
    Kyseinen näytönohjain:
    http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/...70-4gb-ddr5-dvi-3xmini-dp-mini-hdmi-p29750213

    En osaa sanoo tarkkaa budjettia mutta toi näyttis+postikulut vähä päälle 300€ ja joku halpa/laadukas (ei semmosia ole olemassakaan ;)) virtalähde.

    Tässä on tämän hetkine kokoonpano:
    emo: Asrock Fatal1ty h87 performance
    näyttis: MSI HD7870 OC Edition
    muisti: 8gb teamgroup vulcan series 1600mhz 2x4gb
    virtalähde: xfx 450w core edition atx virtlähde 80+ bronze
    prossu: intel xeon 1230V3 3,3ghz
    ssd 64gb vain ja ainoastaan käyttikselle ja selaimelle ym.
    1tb kovalevy peleille ja muulle sälälle (myöheemin sitte isompi ssd-levy)

    Niin ja konehan on reilu vuoden vanha, joten ei osat ole ihan kivikautisia kumminkaan.
    Eniten mietityttää, että tuleeko tolla prosessorilla ja tolla gtx970 hirveetä teho eroa eli "bottleneck" jos asennan ton koneeseen?
    Virtalähdettä en ole vielä miettiny, mutta varmaan 600-650w olisi varmaan sopiva?

    Eli neuvokaa miten tässä kannattaa oikeen tehdä ja suosituksia myös voi antaa ton näytönohjaimen tilalle esim. muita gtx näyttiksiä tai amd näyttiksiä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2014
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Ei ole prossu pullonkaula tuolle näyttikselle. Oikeasti parempiahan ei edes ole olemassa. Poweriakaan ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Vuoden vanha xfx 450w on ihan toimiva peli. Se vain että näyttiksen vaihdon kanssa ei kannattaisi hötkyillä. Ihan justiinsa kohta taitaa olla tulossa parempia.
     
  4. Darkened666

    Darkened666 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2012
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Milloin mahdollisesti näitä uusia näytönohjaimia saa ja onko mitään hajua missä hintaluokassa liikkuu?
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Jotkut odottavat helmikuulle, pessimistit vasta kesäksi. Itse veikkailisin maaliskuuta. Hinnat pysyvät varmaankin jokseenkin nykyisellään.
     
  6. Monero

    Monero Regular member

    Liittynyt:
    03.03.2013
    Viestejä:
    180
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    38
    Mikä tää juttu on, että parempia on tulossa? Kukaan ei tiedä mitään suorituskyvystä, millä valmistusprosessilla ne tulee, eikä koska ens vuonna niitä voi ostaa.
     
  7. Darkened666

    Darkened666 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2012
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli kannattaako mun ostaa toi gtx970? vai joku muu näyttis, koska jos se on noin epävarmaa milloin ne tulee ja minkälaiset niiden suoritustehot on niin mieluummi ostan ny kunnon näytönohjaimen kun, että odotan sinne keväälle/kesään asti tai milloin ny sitte tuleekaa ne uudet. Mut toi virtalähde vähä epäilyttää ku tossaha cdon sivulla sanotaan, että vaatii vähintään 500w virtalähteen. En haluais mennä rikkomaan mitään osia koneesta vaan sen takia ku virtalähteessä on liian vähä tehoa.
     
  8. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Uudet näyttikset tulevat joka tapauksessa vuoden alkupuolella, ja kyllä niiden tehoista on jo ihan hyvä käsitys ainakin Nvidian puolelta. Tuon 970:n piti alkujaan tulla jo uudella valmistusprosessilla, ja siihen on suht helppoa laskea nelisenkymmentä prosenttia tehoja lisää. Kannattanee vähän aikaa odotella.

    Powerin osalta sen verran, että vaatii 500 wattisen kiinanihmeen, kunnon powerille riittää reilusti vähempikin. XFX 450w oli vielä vuosi sitten ihan laatuvehje (nykyään huonompi), joten riittää.
     
  9. Darkened666

    Darkened666 Regular member

    Liittynyt:
    20.08.2012
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No niin ny tuli selvempi vastaus. Eli tehdään sitte näin. Säästän rahat sitte ku tulee uudet näyttikset. Kiitos paljon!
     

Jaa tämä sivu