1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ratkaistu Ulkoinen kovo haluaa alustaa kaiken sisältään

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi tiuhti1 30.03.2015.

  1. tiuhti1

    tiuhti1 Newbie

    Liittynyt:
    30.03.2015
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Eli ongelmana on iän vanha Buffalon ulkoinen kovalevy. Noin viitisen vuotta sitten laittoi sopimuksen irti tehtyään tarpeeksi kauan sellaista "säksättävää" ääntä (ulkoista vauriota ei siis ollut koskaan). Taitaa olla aika finito koko vehje. Viimeksi kun olen kovon kanssa kokeillut säätää, Windows tunnisti laitteen, mutta halusi alustaa sen ennen käyttöönottoa. Tätä toimintoa en kuitenkaa aio suorittaa, sillä siellä on muun muassa kaikki varhaisteini-ikäni valokuvat ainokaisina versioinaan, joten sentimentaalinen arvo näillä tiedoilla on korkea.

    Olen lukenut aikaisempia keskusteluja rikkinäisten kovalevyjen tiedostojen palautuksesta, mutta mikään ei oikein tuntunut osuvalta. Gigantissa olen käyttänyt jo aikoja sitten, vaan eivät pystyneet asialle mitään, kun ei ole ulkoisesta vauriosta kyse ja usbi on kunnossa, eikä kyse ole vahingossa poistetuista tiedostoista. Lukemani perusteella tässä vaiheessa tarvittais järeämmät aseet näiden tiedostojen onkimiseen, mutta toisaalta pelkään tekeväni vielä enemmän vahinkoa laitteelle.

    Haluaisin tietää, onko olemasa jotain idioottivarmaa keinoa tällaiseen tehokkaampaan tee-se-itse-tietojenpalautukseen, ja jos ei ole, onko joku joskus käyttänyt Oulun seudun IT-lääkäreiden palveluita ja haluaisi jakaa kokemuksensa?
     
  2.  
  3. Boss93

    Boss93 Regular member

    Liittynyt:
    28.09.2011
    Viestejä:
    972
    Kiitokset:
    33
    Pisteet:
    38
    Jos riskillä haluat vetää, niin oikeastaan ainoa vaihtoehto on antaa windowsin tehdä pika-alustus, jonka jälkeen esimerkiksi Recuvalla yrittää palauttaa tiedostoja. Tämän onnistumiselle on suhteellisen hyvä onnistumisprosentti, jos et päällekirjoita levyä, mutta ei kuitenkaan ole varmasti toimiva. Tiedostojen palauttamiseen rikkinäiseltä kovalevyltä kykenevät firmat ovat turvallisin vaihtoehto, mutta hinta tiedostojen palauttamiselle on hyvin suolainen.
     
    tiuhti1 kiitti tästä.
  4. tiuhti1

    tiuhti1 Newbie

    Liittynyt:
    30.03.2015
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kiitti, näin mä vähän ajattelinkin. On sen verran lähellä sydäntä noi tiedostot, etten varmaan uskalla itse alkaa hommaan. Onko kellään pläjäyttää tähän suorilta tietoa hintahaarukasta, vai alanko tekemään hintakyselyä firmoille?
     
  5. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Kaikki tärkeät tiedostothan ovat varmuuskopioitu toiselle levylle. Meinaan jos ei ole niin tiedostot eivät voi tällöin olla kovinkaan tärkeitä sillä tärkeistä tiedostoista huolehditaan niin että näin ei pääse käymään niille.

    Moni oppii tämän kantapäänkautta ja se voi tulla varsin kalliiksi ( Jopa satoja ellei tuhansia euroja).
     
  6. tiuhti1

    tiuhti1 Newbie

    Liittynyt:
    30.03.2015
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Jjjjööööööööh kyllä ne taitaa aivan tärkeitä olla, vaikka ei silloin nuoruudessani varsinaisesti äly tursunnut korvista ja varmuuskopiot jäi ottamatta. Olen kyllä pari tonnia valmis hankkeeseen laittamaan, että turhaapa kai sitä kukaan alkaa puukkoa vääntämään haavassa aivan itsestäänselvissä asioissa.
     
  7. Boss93

    Boss93 Regular member

    Liittynyt:
    28.09.2011
    Viestejä:
    972
    Kiitokset:
    33
    Pisteet:
    38
    Tässä olis ainoo kunnollinen hinnasto, minkä näin pikaisesti löysin. Kannattanee myös kysellä paikallisilta pc huoltofirmoilta, jos heillä olisi mahdollisuudet ja paljonko maksaa.
     
    tiuhti1 kiitti tästä.
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Tuosta ei oikein selviä, mikä levyssä on vialla, ja mitä Gigantissa on jo koitettu tehdä. Koska tietokone kuitenkin tunnistaa kovalevyn, voisit itse kokeilla vielä Recuva-ohjelmaa. Koska kyseessä on vain valokuvien palautus, valitse Recuvan hakuvaihtoehdoista vain kuvatiedostojen etsintä, jolloin etsintä nopeutuu.

    Kaupallisissa palveluissa tiedostojen palautus näyttää maksavan satasia, mutta halvemmalla vai päästä, jos kovalevy ei ole pahemmin vaurioitunut. Firmoja ja hintoja löytyy googlella esim. haulla 'tiedostojen palautuspalvelu'.

    edit: Olikohan sivun päivittymisessä jotakin vikaa, kun en noita viimeisiä viestejä nähnyt ollenkaan ennen kirjoitustani enkä sentään tuntikausia kirjoittanut.
     
    Viimeksi muokattu: 31.03.2015
    tiuhti1 kiitti tästä.
  9. verovanki

    verovanki Regular member

    Liittynyt:
    15.08.2007
    Viestejä:
    594
    Kiitokset:
    86
    Pisteet:
    38
    Photorec softalla olen saanut hyviä tuloksia valokuvien palautuksessa.

    Aloittelijalle ehkä vähän karu softa, mutta tehokas ja nopea.

    http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

    EDIT: Toi hammardatan hinta on tosi alhainen, melkein sinne jos ei ole komentoriviosaamista.
     
    tiuhti1 kiitti tästä.
  10. tiuhti1

    tiuhti1 Newbie

    Liittynyt:
    30.03.2015
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kiitoksia hurjasti! Pitääpä laittaa systerin mukaan toi laite, jos käyttäis siellä ainaki alustavassa arvioinissa. Huippu homma. (Y)

    Okei, pitääs vielä kokeilla huviksee eka tuota Recuvaa. Tuskinpa se ainakaa vahinkoa saa aikaan. Eihän?


    Gigantissa siis käsitykseni mukaan on enemmän tällanen fyysiselle vahingolle tarkoitettu palautuslaite. Riisuttiin koko laite ilkosilleen ja piuhoilla kii mut eipä se inahtanukaa. Lähinnä kai sellaisia tilanteita varten, jossa esimerkiksi usb-portti vahingoittunut, eikä laitetta voi "kotikonsteilla" käyttää.

    Joo ei oo aivan täydellistä tää mun tietokonekieli, joten ehkä vielä jään tuota PhotoReciä miettimään. Toisaalta kaikkiin löytyy ohjeet, jos toi Hammardata ei onnistukaa.
     

Jaa tämä sivu