1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tykin ja valkokankaan osto. Apuja vailla.

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi timo82 01.07.2007.

  1. lmfao

    lmfao Member

    Liittynyt:
    04.10.2005
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse olin vuoden alussa samassa patti tilanteessa, tarjontaa on vaikka kuinka mutta millaista sitä nyt sitten etsisi? Lueskelin juttuja mm. tältä foorumilta ja harmittelin pientä budjettiani, jonka rajoitin noin 500 eskoon. Tykki löytyi ja vaikka melko tuore harrastaja olenkin, tein muutaman mielestäni merkittävän huomion joiden mukaan itse valintani tein.

    Mihin käyttöön? Itse totesin katsovani käytännössä vain divx kamaa, dvd edes tai muu hifistely ei kuulu toimenkuvaani. Totesin niiden viimeisimpien pikseleiden resossa olevan turhia. Muutenkin piksut ovat jo muutaman viime vuoden olleen senkin verran korkeita, etten moisesta huolta kantanut.

    Mihin sijoitus? Itse pienessä olkkarissani sijoitin tykin kattoon aivan sohvan yläpuolelle. Näin ollen lens shift oli turha ominaisuus maksettavaksi. Melu taso omassani varsinkin theatre modessa on aivan siedettävä tuon vain pari metriä pään yläpuolellakin.

    Päiväkäyttö? Omassani valotehoa on 1200 lumenia. Se tosiaankin on melko rajoilla päivällä katselua ajatellen. Verhoja on vedettävä eteen melko tiukasti. Katson tuolla kuitenkin valoisaan aikaan niin vähän, ettei sekään häirinnyt itseäni, illalla svengaa hienosti. Suosittelisin jälkiviisaana 2000+ lukemia.

    Lampun hinta!!!! Tämä voisi olla jopa tärkein kriteeri varsinkin käytetyn koneen kanssa. Epsoniini lampun saa suomestakin alta 150 ja nettikaupoista alta sataseen. Monet porukoiden täälläkin suosittelemat laitteet hylkäsin oitis lampun hinnan vuoksi. Ei ole kivaa maksaa moisesta useita satoja.

    Ostin netin kautta huutamalla Epsonin TWH-10 hintaan 350. Tunteja oli vähän ja hinta/laatu suhde oli kohdillaan. Tyytyväinen olen ollut, joskin valotehoa himppu enemmän olisi hyvä. Kanahäkki ei enää tuonkaan tasoisella resolla ainakaan itseäni häiritse.
    Kytkentä on tietsikkaan dvi-vga muuntimella ja peräti 10 metriä verkkokaupan halvinta vga lakua välissä. Mitään merkittävää häiriötä en voi sanoa huomaavani, vaikkakin itseäkin moinen mitta hirvitti. digiboxi on kytketty scart muunnettuna svhs/rca myös 10 metriä ja laatua biltema. Sillä hieman punainen puskee läpi, mutta ei tuo töllö kuva muutenkaan ihan priimaa ole, liekö turha piuhaa syyttää.
    Valkokangastakin olen suunnitellut alkavani duunaamaan, mutta jäänyt on sekin. Heijastan ihan perus mattavalkoiselle remppamaalaamalleni seinälle noin 80 tuumaista kuvaa ja katselen hieman yli 3 metristä. Ainakin vieraiden mielestä kuva on ollut ihan jees. Tosin tarkoitus olisi koittaa tuota harmaampaa tikkurilan sävyä jota täälläkin ylistetään.
    Homman pointti on, että mikäli ei varsinkaan aivan varma ole siitä mitä haluaa voi olla fiksuakin aloittaa hieman edullisemmin. Harmittavaa jos usean tonnin tykki pölyttyykin vain katossa kun huomaa, ettei sille tule käyttötunteja juuri mitään. Itselleni tullut puolessa vuodessa reippaasti vajaa 200. Ei muuta kuin priorisoimaan vaan :)
     
  2.  
  3. pasabahce

    pasabahce Regular member

    Liittynyt:
    23.10.2006
    Viestejä:
    153
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

    Jos väittää kuvan näyttävän hyvältä maalatulla vanerilevyllä ja vieläpä noin suurella, niin silloin on todellakin näöntarkastuksen tarpeessa ja jos uskoo jutun, niin jotain muuta olisi syytä tarkastuttaa.
     
  4. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    EI EI ja EI

    1: 1200 ansi lumenea on Max mitä suositellaan leffa käytöön

    2: yli 1400 anssi lumenen leffa tykkiä ei ole kaikki 2000 ja ylös päin on Data tykkejä eikä kannat ostaa Data tykki kun on leffa tykkejäkin [​IMG]
    3: liika valoteho syö kontrastia jonka takia 1200 on max jolla värit ym on ok tasolla

    itellä on Optoma HD72 jossa on 1200 anssi lumenea mutta Eco modessa se tiputtaa sen 800 lumeneen katoin tossa Car´s leffan piiretyissä on parhaat värit ym jutut siinä on yö kohtaus kokeilin eco moden ja normaalin eroa eli 1200 ja 800 anssi lumenen punasessa autossa ja talojen varjoissa se huomasi selvasti eron että 800 anssi lumenea anto paremmat värit ja mustemman varjot

    Tää on hyvä toiminta pläjäys jos tykkää Jet li ym leffoista
    pistäs linkki mistä mä luulin että 200€ on halvimmat lamput oma 3000h maksaa 195€ suomessa ulkomailla 175€
    ? kirjoiti kai väärin sillä ei löydy yhtään mut EPSON TW10H on olemassa
    hanki TV mielummin kun pilaat leffojen värit ja kontrastit
    liian suuri valoteho ei hyvä varsinki kun sun tykissä on 800 kontrasti verrattuna tonhon valo tehoon joka on suurempi [​IMG]
    ainakin stokka myy pimennys verhoja itellä 10cm yli karmien on aurinko säälläkin tosi pimeetä sisällä [​IMG]
    siitä se alkaa ite heijastin 6kk valkoselle lakanalle sitten piirto heitin kangaalle nyt "aidolle" kangaalle [​IMG]
    Ite katon vaan leffat tykillä ja muut PC TFT tai töllöstä [​IMG]
     
  5. lmfao

    lmfao Member

    Liittynyt:
    04.10.2005
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu tosiaan pikku typo tuossa tykkini nimessä, EMP-TW10H tuo virallinen malli. Tosiaan en nyt juuri muista tai jaksa googlettaa noita lampun hintoja, huntilla noita kuitenkin oli jokunenkin paikka kun joskus etsiskelin. toivottavasti en tuon tykin elinaikana moisia edes tarvi.
    Eniweis homman juju nyt olikin, että moisia juttuja kannattaa miettiä/tarkastaa. Todella ikävää jos varsinkin käytetyn tykin haet postista ja lamppu on valmiiksi poks, perävalo takuulla kun näissä kaupoissa yleensä mennään.
    Tämä lumeni asia pitänee paikkansa niin kuin kokeneempana harrastajana sanoit. Kuitenkin esmes eräällä kaverillani tehoa on melkoisesti enemmän ja päiväaikaankin suomen pelit näkee hienosti. Laatu tuossa tilanteessa kaljatuopit kädessä kun ei näyttele pääosaa. Joillekin kuitenkin moinen ehkä tärkeäkin asia.
    Pointtini pääsääntöisesti olikin, että jopa tuolla 350 budjetilla voi olla tyytyväinen, kun omat kriteerit käytölle täyttyy. Ihan sillä heitin oman versioni asiasta, että varmaan tälläkin hetkellä joku selaa tämän tyyppisiä ketjuja ja voi jopa olla kiinnostunut muiden edullisemmistakin ratkaisuista. Puolet viesteistä millä tahansa foorumilla kun tuntuu olevan ohi asian, tai vain muiden kirjoittajien mollaamista. Silti aina näiden joukosta hyvääkin löytyy, ei siis mitään herneitä. Säästöllä voi käydä oikeassakin leffateatterissa muutaman kertaa :)
     
  6. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ELP-LP29 on EPSON TW10H vara lamppu

    pika googletuksella tässä tulos $ 305.25 -> $288.75 -> $279.00
    uskoisin että jollakin 170€ voi jostakin saada no ihan sama mitä maksaa kun ei ole mun tykki
    2000h luvataan tolle se tulee yllätävän äkkiä vastaa pelkässä leffa käytössä se on vain 1000kpl 2h leffaa
    on sitä menet kerrat töllö ohjelmat tullu katottua kokous huoneen Data tykistä ja kelpaa mullekkin siihen tilanteeseen

    ja baarit nimen omaan käyttää suur valotehoisia Data tykkejä koska kuva näkyy myös kesä päivän valossa kuten sanoit tuoppi kädessä asiakas\katsoja tuskin välittää onko ferrari auto "aito" punainen vai haalistunut kuhan ohjelma näkyy
    no minulle vain sillon kun katon kotona laiskan linnassa löhöten mut kodin ulkopuolella kuhan kuva vain näkyy niin oon tyytyväinen
    eipä sitä heti kannata ostaa mitään 1080p HDTV tykkiä ostin vanhemmille Optoma H30 700€ ois saanut 500€ käytettynä mut uus tuntu turvallisemmalta kun on takuu ja uus lamppu ym

    yllätyin kuinka hieno kuva siinä on sillon ostin LOTR DVD mukaan kun se oli just tullut kauppoihin nyt siinä on kiini DVD ja Dogi boxi
    kyl musta 10€ per pärstä on aika paha hinta 6€ päivä näytös

    Resoluutiosta


    eli DVD resoluutio on 720*576 pal ja 720*480 ntsc

    tällä hetkellä 95% video tykeistä on ton yli

    joten suurin kriteeri on tietysti raha jolla ostaa ja katselu etäisyys koska resoluutio on vain enemmän tai vähemmän pixseleitä samassa kuvassa liian vähän näkyy kuuluisa kananhäkki verkko tarpeeksi suuri niin se poistuu tai jos istuu kaukana kangaasta niin sitä ei näe edes 480*640 reson laitteessa

    monet nyt vouhottaa 1080p taulu töllöstä ja tykeistä itekkin olin innostunut asiasta aluksi mut sitten kokeilin optoma HD80 nythän uusin on jo HD81 kummatkin Full HDTV 1080p tykkejä

    katoin 3 leffaa en saanut ite mitään aahaa elämystä sitten lainasin tutulta PS3 ja katoin Blu-Ray leffan HDMI kaapeli oli PS3->tykin persuksissa ei vieläkään tullut minun mielestä mitään tramaattista kuvan paremmuus eroa kuten esim VHS -> DVD laadussa

    joten laitoin oman Optoma HD72 testi HD80 viereen laitoin PS3 saman Blu-Ray leffan mikä mulla oli myös perus DVD:eenä katottiin ja tuttu (ps3 omistaja) 2tuttua jolla ei tykkiä ja minä emme huomanneet mitään hirveetä kuvan parannusta

    eli 800*600 reson (optoma h30) on hyvä jos katsoo 2.5m\yli päässä oma optoma HD72 on tarkempi mut kalliimpi joten suosittelisin monelle alkajalle hyvää Leffa käytöön suuniteltua 800*600 video tykkiä kuin esim 1024*768 Data tykkiä
     
  7. stillborn

    stillborn Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    802
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 27.07.2007
  8. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    hyi sinua olet imuttanut leffan [​IMG]
    hyvä kuva noista laiteista [​IMG]
    ite laitaisin ton jakorasian valkoiseen lootaan tai tekisin puusta niin se häviäis taustaan ja johdoille lista kourua jota jo joissakin oli [​IMG]

    kuva omasta valkokangaasta

    mitkä kaijuttimet sulla on malli näyttää tutulta mut toi sun subbari on pieni (18" teufel) pitää olla [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. stillborn

    stillborn Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    802
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Audio Pro Image 44 sivussa ja Black Vector V2 keskellä jalkoina simexin mallistosta olevat, ja subbari on 10" B1.36...kauhistuttaa jo ajatuskin isommasta subista. :D

    ps. linkkisi ei toimi ainakaan minulla..? ja tuo screenshottihan on tietysti trailerista..
     
    Viimeksi muokattu: 28.07.2007
  10. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Viimeksi muokattu: 29.07.2007
  11. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Suurempi subwoofer ei pelota koon puolesta jos sellaista pääsee jossain kuulemaan.
    10" auttamatta liian pieni :p
     
  12. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Itsellä kerrostalo kämpässä 10" ja riittää enemmän kuin helposti. Ei ole tarvetta kaataa naapurin kristalli laseja.
    Omakotitalossa isossa huoneessa voisi miettiä sitten jo isompaakin mutta varsinkin musiikin kuuntelussa tuo 10" on loistava.
    Subina siis BK electronicsin XLS 200.

    Olen myös kuunnellut 15" elementtejä joilla hiukset heiluu kun basso jymisee mutta ei tuu ikävä. 18" elementtiä en edes suostuisi ottamaan. En halua mitään isoa ja hidasta kalvoa. Basson pitää olla napakka :)
     
    Viimeksi muokattu: 01.08.2007
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    on niitä myös hyviä 18" elementtejä
    ite olen omaani tyytyväinen Teufel 18" kyllä se äänenpaine saa huosun lahkeet vipattamaan mut on nopea ja napaaka myös [​IMG]
    oneks mun naapuri ei omista kristallia [​IMG]
     
  14. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei ole minullakaan tarvetta naapuria kiusata, äänenpainetta irtoaa 15" elementistä suljetussa kotelossa ihan mukavasti eikä sitä aivan äärirajoilla joudu ajamaan.

    Omakotitaloon laittaisin 2-4x 15"+ suosiolla.

    Elementin kartion koolla ei ole periaatteessa mitään tekemistä basson tarkkuuden kanssa.
    Asian ratkaisee elementin moottorin voima suhteessa kartion massaan, toki kartion jäykkyys, vahvistin, kotelo ja huone myös vaikuttavat.
    Mene kuuntelemaan esim. Velodynen DD-18 subwooferia ja kerro onko sen toisto löysä.
     
    Viimeksi muokattu: 01.08.2007
  15. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Voihan se mennä näinkin, ehkä tietoni on sitten vanhentunut.
    Mielipide kysymyksiä lähinnä. Itse en näe mitään järkeä monen 15" elementin viritelmissä. Elämäni ei siitä parane jos leffan aikaan pullo tippuu pöydältä.
    Ja koska arvostan musiikin kuunteluakin niin saisin pistää aika paljon enemmän tuohta että saisin saman äänenlaadun suuremmalla kotelolla ja isommalla elementillä. Testeissä tuo 10" elementti on osoittautunut musiikilla melkoisen hyväksi voittaen huomattavasti kalliimpiakin virityksiä :)
     
  16. stillborn

    stillborn Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    802
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä tuo 10":kin saa Karhu-pullon pöydällä liikkumaan, mutta en todellakaan kaipaa enempää äänenpainetta 17 m2 kerrostalohuoneeseen. Aloin tuossa juuri toisaalta miettimään toisen subin tuomaa stereovaikutelmaa...minkälainen mahtaisi olla, kun ei ole kokemuksia?
     
  17. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä leffoissa on eri tunnelma jos räjähdykset myös tuntee kehossa, muutenkin matalilla taajuuksilla kuulokynnys on aika suuri.
    Kyllä minullakin on äänenlaatu #1, siksi olen laittanut elementin suljettuun koteloon, -6db infra-äänien alueella.
    Musiikilla tuo Xls riittänee, elokuvilla 10" kartio ei vaan kykene liikuttamaan tarpeeksi ilmaa, Xls 10" +-12.5mm vs 15" ja +-25mm.
    Muutenkin on parempi olla ajamatta elementtiä aivan äärirajoilla jolloin särö on pienempi.
    Referenssitasolla Lfe-kanavan taso (minkä subwoofer useimmiten toistaa) on 115db ja muiden kanavien 105db :p
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2007
  18. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tiedän miltä tuntuu voimakkaat ja matalat bassot mutta siltikin olen 100% tyytyväinen omaani vaikka se edelleenkin on "vain" 10". Se riittää minulle ihan hyvin ja ainakaan minulla ei edelleenkään ole tarvetta saada koko kerrostaloa kuulemaan kun katson elokuvaa. Eikä minulla ole tarvetta ajaa elementtiä äärirajoilla...

    Minun elämä ei pyöri pelkän basson ympärillä...
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2007
  19. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kuuntelet siis elokuvat aina todella hiljaa, tai Lfe-kanava on säädetty todella hiljaiseksi?
    87db@20hz 30%+ säröllä ei kyllä hirveästi ole, ellen taulukkoa ihan väärin katsonut.
    Kuulokynnys taitaa olla 80db paikkeilla @20hz.
     
  20. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    En kuuntele ihan hiljaisellakaan eikä LFE:tä ole säädetty todella hijaiseksi. Mitä tätä puimaan kun parempaa en tarvitse ja olen täysin tyytyväinen vehkeisiin?
     
  21. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ekaks tuli mieleen Gone in 60 Seconds DVD leffa kohtaus kun Nicolas Cage käynistää Eleanor auton sohvakin tärisi [​IMG]
    toinen mikä tulee mieleen on LOTR retur of the kingkohtaus missä örkit puhaltaa siihen torveen ja mordorin musta portti aukee [​IMG]on satoja leffoja missä on räjähdyksiä harmivaan että LFE raita ei toimi kaikilla DVD levyissä edes vaikka DTS on päällä ei tule big BUM juttua [​IMG]
     

Jaa tämä sivu