1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Tulisiko minun päivittää ensin prossu vaiko näyttis?

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi JohtajaKuosmanen 18.09.2016.

  1. JohtajaKuosmanen

    JohtajaKuosmanen Newbie

    Liittynyt:
    18.09.2016
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Olen lähiaikoina pohtinut ostavani uutta osaa koneeseeni. Aluksi olin melko varma että päivitän mielummin prosessorin ensin, mutta nyt kun lähiaikoina olen käynyt pelaamaan enemmän näyttiskeskeisiä pelejä (ainakin luulisin) esim. BF4 ja GTA V yms.. niin olen miettinyt olisiko näyttiksen päivitys sittenkin parempi hoitaa ensin alta pois.

    Näyttikseksi olen pohtinut jotakin budjetiltaan n. 300-400€ hintaista (esim. ASUS Geforce GTX 1060 tms.)
    Nykyinen on XFX Radeon HD 7950

    prossua olen miettinyt jotain luokkaa i5-6600K + Emo pitäisi uusia myös koska nykyinen prossu on AMD fx 4350

    Elikkäs kysymys kuuluu että kumpi minun olisi järkevämpää tässä tapauksessa päivittää ensin? samaan aikaan ei ole itsellä varaa päivittää molempia (ellen sitten odottaisi kauan ennenkun olisi) sillä rahaa menee muuhunkin kuin tietokoneeseen. Saa toki ehdotella myöskin hyviä prossuja ja näyttiksiä hintaluokkaan sisältyen jos vain tahtoo. Kiitos jo etukäteen!
     
  2.  
  3. NH91

    NH91 Regular member

    Liittynyt:
    21.06.2013
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    86
    Pisteet:
    38
    Listaa vielä koneen muutkin osat tänne niin on helpompi avustaa.
    Tilaus Saksasta mahdollinen?
     
  4. JohtajaKuosmanen

    JohtajaKuosmanen Newbie

    Liittynyt:
    18.09.2016
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Asus M5a78L LE
    AMD fx 4350
    XFX Radeon HD 7950
    Seagate Barracuda 1TB
    2x Kingston HyperX 4GB DDR3 1600MHz
    600W LC-Power
    80mm zalmanin lisätuuletin

    Saksasta tilaaminen onnistuu kyllä.
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
  6. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Tuohon sinun kysymykseesi kumpi onkaan järkevämpää niin > emo+prossu on pienempi kuin näytönohjain
    Mutta viitsitkö vielä vastata kysymykseen Prossun cooleri ? / kotelo ja sen ilmanvaihto ?
    Saisitko kuvia CPU-Z ohjelman Näytöstä CPU / RAM > toi prossu on melkoinen viipperä , miten se sinulla kulkee ja miten muistit on trimmattu , nuo jää väkisinkin pullonkaulaksi , mutta voisiko niille jotain tehostusta säätää

    Onko sinulla joku hätä tämän päivityksen kanssa vai ehditkö vertailemaan vaihtoehtoja ja niiden tehoja
     
  7. JohtajaKuosmanen

    JohtajaKuosmanen Newbie

    Liittynyt:
    18.09.2016
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    http://imgur.com/a/rlFxb tossa kuvat tosta softasta. Coolerina on vaan tuo kehno prossun vakio, ja kotelo on kehnoakin kehnompi Cooler Master Elite 310 ATX ja sivussa kiinni tuo yks 80mm zalmanin lisätuuletin, muuta ei ole. En tiedä onko se prossun ongelma vai minkä että kone kaatuu joskus jos kone on kovassa rasituksessa (tämän tosin luulen olevan sen vika että prossu ylikuumenee koska prossun cooleri aika-ajoin täyttyy pölystä) olen myös tietoinen että koneesta tulisi ehkä päivittää erittäin paljon muutakin osaa nykyaikaan sillä onhan tämä useamman vuoden vanha laitos.

    Mitä siis tarkalleenottaen tarkoitat muistien trimmauksella ? En ole mikään nörttihirmu niin olisiko mahdollista saada kysymykset suomeksi? ps. hätä ei ole, rahaa saan kun myyn vanhan mopon poies joten ei kiirettä, aika menee muutenkin nytten lukion parissa (lokakuussa myöskin 18v eli viikonloppuiltoja ei välttämättä tule koneen parissa pyörittyä ;D )
     
  8. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Tuon sinun kuvasi mukaan prossun voltit on valmiiksi melko kovat , on siellä vielä pikkusen pelivaraa , mutta muistipuoli on lievästi matala.
    NB = muistin ohjain
    HT = väylän ohjain
    DRAM Freq = muistin nopeus
    Voisit avata BIOS ja siirtyä kohtaan Extreme Tweaker ,, siinä on alekkain tiedot , noita voi säätää

    Aivan ihanaa olisi jos saisit kuvan noista mitä emo syöttää vakiona ( default) mutta selityskin selventää
    Tuolta pitäis löytyä pientä hienosäätö varaa , nopeammat muistit > tasaisempi kone
    Älä missään tapauksessa lyö tuolta AUTO-asetuksilla OverClocker - moodia päälle > se vetää syötöt ööveriksi
     
  9. JohtajaKuosmanen

    JohtajaKuosmanen Newbie

    Liittynyt:
    18.09.2016
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Mitään Extreme Tweakeria en löytänyt biosista, mutta mikä MHz minun pitäisi valita muisteille? En ole aiemmin näihin koskenut eikä ole kokemusta minkään kellotaajuuksien säätämisestä :(
     
  10. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Prossusi tukee ddr3 1866MHz mutta ramit on sulla 1600MHz. Anna vain mennä siis tuolla 1600:lla. Muistien jännite 1.5V.

    Kerroinlukotonta prossua voi kellottaa ongelmitta (?) nostamalla kerrointa ja jännitettä, vaatii toki kunnon coolerin.

    edit.
    Amd:n LE - emolla en kovin alkaisi revittelemään. Virransyöttö on normaaliin käyttöön mitoitettu.
     
    Viimeksi muokattu: 20.09.2016

Jaa tämä sivu