1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen takavarikoinnista.

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi ryde10 19.03.2006.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. ryde10

    ryde10 Regular member

    Liittynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Alempana on ollut asiasta viestiä paljonkin. Minä taidan tietää asiasta tällä hetkellä eniten?
    Ollessani viimme maanantaina töissä, tehtiin kotioni kotietsintä.
    Mukanaan poliisit veivät tietokoneeni, näytön, tulostimen ja myös muistikortin! Ja tietysti kaikki kopioidut elokuvat. Eli olin käynyt kotimaisilla torrent-saiteilla "kyläilemässä". Poliisi on ilmoittanut minulle soittavansa ajankohdasta jolloin voin tulla kuulusteluihin.
    Tämä on tapahtunut Kouvolan seudulla. Muitakin on luultavasti ratsattu?
    Ja tämä on tosi juttu eikä mitään paskan jauhamista!
     
  2.  
  3. hannu80

    hannu80 Guest

    Menivätkö poliisit lukkosepän avulla asuntoon sisään vai avasiko joku oven kun ovikello soi?
    Penkoivatko kaikki laatikot ja kaapit, vai ottivatko mukaan vain mitä oli näkyvillä?
     
  4. ryde10

    ryde10 Regular member

    Liittynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, ne menivät huoltomiehen avulla. Poliisi soitti n. klo 13:00 ja ilmoitti tapahtuneesta matkapuhelimeeni. Etten ihmettele mitä on tapahtunut mennessäni kotiin. Oli yrittänyt kuulemma soittaa jo aikaisemminkin, kysyäkseen onko minulla mahdollista olla paikalla kotietsinnän aikana. Tätä kirjoittelen kaverin koneelta jossa käyn katsomassa toistaiseksi sähköpostini.
    Enköhän ole tulevalla viikolla viisaampi kun kutsu kuulusteluun tulee?
     
  5. TeleHell

    TeleHell Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    827
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jaa-a.. melkoisen tempauksen kyllä tehneet jos totta on juttu.. Eikös kotietsinnässä kuitenkin pidä asunnon (tai tavaroiden) omistajan olla paikalla? en kyllä ole ihan varma asiasta
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2006
  6. Pstopper

    Pstopper Regular member

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eikä vielä ole edes aprillipäivä........
     
  7. FobiAtiC

    FobiAtiC Member

    Liittynyt:
    01.08.2005
    Viestejä:
    55
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuollasen löysin...

    Kotietsinnän suorittaminen edellyttää yleensä vähintään komisario-tasoisen poliisivirkamiehen päätöstä. Puhutaan kotietsintäluvasta. Jos kotietsinnän suorittaminen ei siedä viivytystä, päätöstä ei välttämättä edellytetä. Kotietsintälupa on esitettävä kotietsinnän kohteen haltijalle. Jos kirjallista kotietsintälupaa ei ole, pitää kotietsinnän tarkoitus ilmoittaa suullisesti.

    Ilman kotietsintälupaa saa poliisimies toimittaa kotietsinnän, jonka tarkoituksena on kiinni otettavan, pidätettävän tai vangittavan taikka tuomioistuimeen tuotavan tai henkilönkatsastukseen toimitettavan tavoittaminen. Ilman kotietsintälupaa on sallittu myös sellainen kotietsintä, jonka tarkoituksena on sellaisen esineen takavarikoiminen, jota on voitu seurata tai jäljittää rikoksen teosta verekseltään.
     
  8. timo82

    timo82 Regular member

    Liittynyt:
    04.12.2001
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Veikö ne modeeminki? Entäs oliko pelikonsoleita?
     
  9. eduard0

    eduard0 Active member

    Liittynyt:
    27.06.2005
    Viestejä:
    1,396
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olisi myös ihan mukava tietää mikä oli kotietsinnän tarkka syy. Tekijänoikeusrikkomus, rikos vai joku muu? Ja miltä taholta poliisitutkintaan johtanut tutkintapyyntö oli tullut?
     
  10. trooper78

    trooper78 Regular member

    Liittynyt:
    18.04.2005
    Viestejä:
    521
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitä ne sillä näytöllä ja tulostimella tekee? ...kerääkö ne jo kotietsinnässä kaiken "arvokkaan" jotka voi sitten vaatia korvaukseksi?
    Entäpä jos ryde18 olisi asunut omakotitalossa. Olisiko poliisilla ollut lupa mennä omin neuvoin (murtautumalla?) sisään kun asukasta ei oltu tavoitettu puhelimitse?

    Tarkistitko ettei muuta hävinnyt tuon kotietsinnän aikana kuin tietotekniikka ;)
     
  11. hogis

    hogis Member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Aika pelottavaa, jos mulle joskus kävis noin niin olisinpa ilmoituksen aikana kotona, vois ottaa kovon äkkiä koneesta irti ja pistää piiloon.
     
  12. M00ses

    M00ses Regular member

    Liittynyt:
    12.07.2005
    Viestejä:
    413
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pitäsköhän vaihtaa asuntoon lukko niin eivät pääse ainakaan yleisavaimilla sisään. Vai saakohan ne siinä tapauksessa murtautua.

    Minkähän takia ne sen tulostimen vei? Onkohan ne lukenut tätä palstaa kun suunnittelin yhessä topikissa asentavani kovon tulostimen sisään ;D

    Millä trakkereilla olit pyörinyt? Finbytesillä huhun mukaan on peerguardian blokkaillu Tampereen poliisin ip:tä.
     
  13. KOPIOIJA

    KOPIOIJA Member

    Liittynyt:
    20.03.2006
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    MIELENKIINTOISTA! Olisi kiva tietää mitä nykyinen laki sanoo .torrent tiedostojen lataamisesta. Tiirailin uutislehdestä tekijänoikeuslain uudistumisen aikoihin mutta siellä puhuttiin vain piraatti musiikkilevyistä. Piankohan tässä häkki heilahtaa itsellenikin kun dataa liikkuu useempi giga päivässä???
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2006
  14. eduard0

    eduard0 Active member

    Liittynyt:
    27.06.2005
    Viestejä:
    1,396
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei .torrent tiedostoissa ole mitään laitonta. Ne sisältävät vain tiedon siitä missä ko. tiedostot sijaitsevat. Sama kuin kertoisin sinulle paikallisen koruliikkeen tai pankin osoitteen. Laittomaksi puuha menee vasta siinä vaiheessa kun hyödynnät sitä paikkatietoa hakiessasi tekijänoikeudella suojattua materiaalia sieltä, tai verrannollisesti käyt ryöstämässä sen kertomani pankin tai koruliikkeen. Ja siinäkään tapauksessa minua tuskin voidaan syyttää siitä, että olen sen osoitteen sinulle kertonut...
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2006
  15. acido

    acido Regular member

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    771
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ryde10 on porovosoinut taas yhden paniikkitopicin pystyyn. Eli kaikki panikoijat, koettakaapa keksiä kaikenlaisia selityksiä mielenrauhanne tueksi, että eihän tää ole totta. Ei se ole, koska normaali ihminen ei riennä ensimmäiseksi AD-blogille kertomaan elämäänsä järkyttäneestä kotietsinnästä. Tännekin pääsee loggautumaan kuka tahansa. Case closed.
     
  16. colazo

    colazo Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2004
    Viestejä:
    272
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    siis toi kyl kuulostaa pikkasen oudolta et kytät paukkii vaan sisään mitään kyselemättä.
    itse voin kekemuksella kertoa et kun asuin muden luona niin kytät paukki himaan ja vei minut mukanaan mutta eivät olisi kyllä tulleet jos ei mude olisi ovea avannut ,eli ei ne olisi mitään avaimia lähteny talonmiehiltä etsimään vaikka ne olikin erittäin varmoja että minä olin syyllinen. ja kyllähän niitä sitten ahisti kun heille selvisi että mä en ollutkaan syyllistyny mihinkään. eli siis heille oli kaksi eri lähdettä kertonut minun olevan syyllistynyt ja he pitivät sitä aivan varmana keissinä joten he sit tulivat hakemaan mut ja tekivät kotietsinnän.
    et mietin vaan jos ryde 10 on käyny piipahtamassa jollain sivulla ja jotain pientä imutellut jolloin kytät sit olisi tehny ratsian niin ei kyl ehkä ihan kuulosta kauheen todelta. itselläni asia liittyi pikkasen vakavenpaan kuin netti imutteluun mut jos he tosiaan noin tekivät niin miks ei ryde 10 enään ole vastaillut mihinkään. olisi kiva tietää millä sivuilla olit käynyt ja mitä olit imutellut? ja pikkasen lisä selvitystä tohon sun tarinaan.

    ps jos toi on joku sun oma stoori niin mene vaikka pihalle ja hakkaa päätäsi seinään jos kerta noin tylsää on .
     
  17. Takajammu

    Takajammu Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2005
    Viestejä:
    508
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jostain (ehkä) muistan lukeneeni, että kyseisen asianomistajan pitää itse olla myös paikalla, nimittäin olisihan se helppoa poliisin viedä "oma" kone toisen kotiin jä väittää, että tällainen löytys. Eli itse pitää olla todistamassa että kukaan ei sinne mitään ylimääräistä vie. Voi olla, että muistan väärin, mutta muistan kuitenkin. Tosin miksei sitä sittenkin voisi kiistää, vaikka itse sitä olisikin ollut todistamassa.
     
  18. KOPIOIJA

    KOPIOIJA Member

    Liittynyt:
    20.03.2006
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    >>Laittomaksi puuha menee vasta siinä vaiheessa kun hyödynnät sitä >>paikkatietoa hakiessasi tekijänoikeudella suojattua materiaalia sieltä

    Tätähän mä justiinsa tarkotin. Täytyy varmaan toteuttaa mun vainoharha projektini, eli sähkömagneetti kovon alle joka napista sitten kytkeytyy pyyhkien kaiken todistusaineiston kun/jos supo rynnii sisään.
     
  19. ryde10

    ryde10 Regular member

    Liittynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kone on edelleekin poliisin hallussa. Enempää tietoa sieltä päin ei vielä ole tullut. Muitakin tietokoneita on kuullemma takavarikoitu tällä seudulla?
    Eiköhän se aikanaan tule julkisuuteen lehtien palstoilla?
    En pääse aina vastailemaan koska minulla ei tällä hetkellä ole omaa konetta käytössä.
    Eikä tämä ole mitään paniikkin nostamista vaan kylmä totuus miten voi käydä. Sen tiedän, että tutkimuspyyntö on tehty kuulemma viimme vuoden puolella!?
     
  20. acido

    acido Regular member

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    771
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vaikka Takajammulle voisin todeta, että asianomistajan ei tarvitse olla paikalla, kun kotietsintä tehdään. Eipä niitä paljon tehtäisikään. Se vaatii vain jonkun esimiesasemassa olevan poliisin luvan.

    No ehkä nää uutiset tai paremminkin ankat ala hiipumaan, kun aika kuluu. Nyt haetaan varottavia esimerkkejä. Se kyllä tarkottaa, ettei kamalasti kannata nyt leikkiä. Jatkossa tekijänoikeusjärjestöjen into hiipuu, kun ne huomaavat saaneensa vallan. Lainsäätäjä on Suomessa ostettu. Miksei poliisi ja tuomioistuimetkin samantien.
     
  21. Dvd-mies

    Dvd-mies Member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kun näköjään jokainen keksii jo omasta päästä faktaa kotietsinnöistä, ni tässä olis se lain kirjaimellinen teksti:

     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu