1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ratkaistu Tietokone toimii yhtäkkiä todella hitaasti

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Arni01 09.11.2015.

  1. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Aluksi tietokone oli toiminut tosi hyvin, ja kaikki pelit toiminut hyvin. Sitten yksi päivä tietokone oli mennyt jumiin poissa ollessani, ja jouduin sammuttamaan koneen pitämällä virta nappia pohjassa. Tämän jälkeen kun olen yrittänyt pelata mitä tahansa peliä, niin se kyseinen peli pyörii todella hitaasti. Esim. yhden pelin fps oli ennen 500-800 pelin käynistyessä, ja nyt se on 5-15. En tiedä mikä on vialla, mutta suoritin hyppää 100% kun käynistän jonkin pelin. Mikään ei vie taustalla muistia, ja kun mikään sovellus ei ole auki, niin suoritinkäyttö on työpöydällä noin 0,5-3%. Olen varma että ei ole viruksia, ja olen yrittänyt eheytystä. En keksi enään, mitä voisin tehdä. Osaisiko kukaan ehdottaa, mitä tälläisessä tilanteessa voisi vielä tehdä?
     
  2.  
  3. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Ihan ensimmäiseksi kannattaa yrittää palauttaa kone aikaisempaan tilaan, ennen tuota jumittumista.
    Et kertonut, mikä käyttöjärjestelmä on käytössä, mutta Windows 7:ssä löytyy käynnistä napin alta "Hae ohjelmista ja tiedostoista". Kirjoita siihen "palauta tietokone aiempaan tilaan" ja käynnistä .
    Valitse palautuspiste ennen jumituksen ajankohtaa ja palauta.
     
  4. Boss93

    Boss93 Regular member

    Liittynyt:
    28.09.2011
    Viestejä:
    972
    Kiitokset:
    33
    Pisteet:
    38
    Ilmolta hyvä vinkki. Tämän lisäksi voisit kokeilla seuraavia:
    1)Siivoa kone Ccleanerilla (Halutessasi myös korjaa samaisella ohjelmalla rekisterin virheet)
    2) Tarkasta malwaren varalta esim. Malwarebytesin anti-malvare ohjelmalla
    3) Aja virusscanneri lävitse
     
  5. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Käyttöjärjestelmäni on windows 10. Ja minulla ei ole "aiempaa tilaa" tallennettuna, joten pitäisi palauttaa tietokone täysin. Siksi en haluaisi tehdä palautusta ekana keinona, mutta ei taida olla enään muuta vaihtoehtoa.

    Virukset olen tarkistanut avastin koko tietokoneen tarkistuksella, ja sen jälkeen vikasietotilassa rkill:in ja malwarebyte:llä, ccleaneriä voisin kokeilla.
     
  6. Boss93

    Boss93 Regular member

    Liittynyt:
    28.09.2011
    Viestejä:
    972
    Kiitokset:
    33
    Pisteet:
    38
    Onko muuten milloin viimeksi putsattu pölyt kotelon sisältä? Se nimittäin voi hidastaa konetta paljon, jos on runsaasti pölyä sisuksissa =)
     
  7. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei ole putsattu pölyjä, mutta kone on suhteellisen uusi, ja taskulampun kanssa katsottuna ei näy pölyä kovin paljon.
     
  8. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokeilin Ccleaneriä, ei auttanut. Ja koneen hidastuminen tapahtui äkkiä, joten en usko, että kyse on pölystä tai vastaavasta. Olen ajatellut, että jos palauttaminen ei toimi, vien koneen takuuhuoltoon.
     
  9. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokeilin palauttaa konetta. Kun olin palautanut, vähän ajan päästä näyttö meni mustaksi, ja ctrl+alt+del sai aikaan virheilmoituksen (en muista mitä siinä luki), ja vähän ajan päästä tietokoneen näyttö meni siniseksi ja outoja valkoisia viivoja oli siinä taustalla. Sen jälkeen tietokone käynnistyi uudelleen. Ja suoritin ei kunnolla selviytynyt sovellusten pyörittämisestä. Mitä tässä tilanteessa voi enään tehdä?
     
  10. Boss93

    Boss93 Regular member

    Liittynyt:
    28.09.2011
    Viestejä:
    972
    Kiitokset:
    33
    Pisteet:
    38
    No nyt alkaa kyllä vaikuttaan rautapuolen ongelmalta... Mitäs osia sun konees on syönyt?
     
  11. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  12. Tumpelo666

    Tumpelo666 Regular member

    Liittynyt:
    09.01.2010
    Viestejä:
    1,265
    Kiitokset:
    21
    Pisteet:
    48
    Vie takuuhuoltoon. Ei kannata ruveta enempää pähkäilemään, jos koneessa on takuu voimassa. Suattaapi olla kiintolevyssä häikkää. Eli jos on jotain tärkeää dataa, koita kaivaa talteen ennen huoltoon viemistä.
     
  13. Arni01

    Arni01 Member

    Liittynyt:
    09.11.2015
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Päivitin grafiikkaohjaimet, ja kone alkoi toimia taas. Kiitos kaikille avusta. :)
     

Jaa tämä sivu