1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokone pöydän sisään

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Jesbba 21.12.2016.

  1. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Tarkoituksena olisi rakentaa tietokone pöydän sisään ja laittaa lasi kanneksi. Tarkoituksena olisi saada yhtenäinen värimaailma osien välille, päällystettyjen johtojen, ledejen ja osien kanssa.
    Kokemusta koneen kasaamisesta fyysisesti tai osien valitsemisesta ei ole.

    Ledejä ja pöytää ei tarvitse laskea budjettiin. Pöytä on tarkoitus rakentaa itse, joten tilaa osille varmasti tulee olemaan. Mahdollista olisi myös viedä valmis pöytä ja osat ammattilaiselle ja maksaa asennuksesta, ettei varmasti mikään mene pieleen.

    Vanha kone sisältää tällä hetkellä:
    • Intel Core i5 2500
    • 8 GT Dual-Channel DDR3
    • Asus p8p67 emolevy
    • Nvidia GeForce GTX960
    • Kingston 223GB SSD
    • 1Teran Seagate kovalevy
    • Asus Xonar DSX Audio äänikortti
    • Powerina taitaa olla joku 500w
    Mieluiten vanhan koneen osia voisi käyttää mutta prossua ja emoa voisi päivitellä...

    Mitä tulisi ottaa huomioon kun koneen kasaa pöydän sisälle? Paljonko tarvitsee varata tilaa eri osien väliin yms..?
    Kuinka kalliiksi tulisi vesi jäähdytys? Vai riittääkö tuulettimet pelkästään?
    Vinkkejä sisäosan pitäminen puhtaana pölystä?
    Onko tälläinen projekti edes mahdollinen pienellä budjetilla?

    Kone tulee pääsääntöisesti pelaamiseen, mutta myös kuvan ja videoiden käsittely myös tulevaisuudessa. Eli perus CSGO, Battlefieldit, League of legends, Premiere, Photoshop...

    Itselle tärkeitä asioita tässä projektissa:
    • Päivittetävyys
    • Hinta laatusuhde
    • Mahdollisimman siisti ja vähän johtoja näkyvissä ja tyylikkyys.
    Jos on omaa kokemusta tälläisestä projektista niin saa mielellään kertoa.
    Myös yleisesti parempia osia kokoonpanoon saa ehdotella, muitakin kuin emoa ja prossua.
    Tarkkaa budjettia en osaa tähän nyt vielä sanoa, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole mitään supertietokonetta rakentaa. Vaan sellainen, jolla selviää pelaamisesta ja perus editoinnista.
    Jos jotain jäi puuttumaan niin kysäise pois!

    Kiitokset kaikille ketkä vaivautuvat auttamaan tai jakamaan tietojaan tähän projektiin! :)

    -Jesbba
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2016
  2.  
  3. Braditti

    Braditti Member

    Liittynyt:
    09.07.2016
    Viestejä:
    87
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    18
    Mulla ei neuvoja ole tähän projektiin antaa, mutta kiinnostaa että tuleeko kyseisestä projektista jonkunnäköistä "päiväkirjaa"? Olisi kiva seurailla projektia
     
  4. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kyllähän sitä voisi jonkinlaista päiväkirjaa pitää, kuhan tietäisi ensin kuinka hankala tälläisen toteuttaminen on ja riittääkö oma budjetti ja taidot.
     
  5. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
  6. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Itse rungon hommaaminen ei tule olemaan ongelma. Enon kanssa pystyn kyllä sen rakentamaan aika minimaalisilla kuluilla. Ja joo ehdottomasti lasi tai pleksi valmiina. Lähinnä juuri tuon koneen rauta ja jäähdytys yms hifistely mistä minulla ei niinkään ole tietoa ja ymmärrystä on se ongelma tässä.
     
  7. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Mulla oli samanlainen projekti mutta se kaatu useeseen pieneen ongelmaan ja lopulta mielenkiinto meni koko juttuun. Ongelmista suurimmat liittyi johdotuksiin ja erityisesti siihen että Sata-johdon pitää olla alle metrin koska yli metrin piuhassa tiedonsiirto häiriintyy johdon pituuden takia. Muutenkin johdotusten saaminen nätisti pöydän alle piiloon olis vaatinu hurjia pituuksia.

    Ensimmäisenä kehottasin sua tekemään piirrustukset koko ideasta, tässä sillä pöydällä ei oo mitään merkitystä vaan komponenttien sijoittelulla sinne pöydän sisälle. Kun oot saanu sen tehtyä niin että olet merkinnyt myös etäisyydet mittakaavoineen niin postaa se tänne ja katotaan onko jotain kompastuskiviä.
     
  9. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Se onki ongelma kun en tiedä mitään koneen vaatimuksista, varmaan pitäisi aloittaa siitä että joku teistä viisaista valitsisi osat mulle tohon jonka jälkeen pystyy rueta suunnittelemaan mittakaavoja yms asioita. Ja isoimpana kysymyksenä varmaan onkin tuo jäähdytyksen puoli. Onko jotain nettisivua yms. mistä löytyisi kaikekla nippeli tietoa johtojen max pituudesta ja muista asioista mitä tulee ottaa huomioon?
     
  10. Esa1000

    Esa1000 Regular member

    Liittynyt:
    28.02.2015
    Viestejä:
    123
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    28
  11. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Joo jotain tuollaista hyvin simppeliä pöytää olen suunnitellut.
     
  12. Juhooo

    Juhooo Member

    Liittynyt:
    08.11.2016
    Viestejä:
    136
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  13. Ehni

    Ehni Active member

    Liittynyt:
    01.02.2012
    Viestejä:
    1,156
    Kiitokset:
    127
    Pisteet:
    73
    Olin juuri tulossa linkkaamaan tuon yllä olevan videon ^^
    Kyllä tuo aikamoinen projekti tulee olemaan jos sen haluaa saada hyvältä näyttämään. Minkälainen se sun "pienehkö" budjetti on?
    Itse ainakin varaisin 2-3 tuhatta euroa tuohon hommaan.
    Custom kaapelit maksaa hunajaa, tod.näkösesti vesijäähdytystä tulet tarviimaan
     
  14. Juhooo

    Juhooo Member

    Liittynyt:
    08.11.2016
    Viestejä:
    136
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mä seuraan aktiivisesti tota kanavaa. Jos ootte tietokoneista kiinnostuneita nii kannattaa tilata toi kanava
     
  15. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    No budjetti riippuu että mitä rautaa sinne sisään on laittamassa ja mitä osia voi hyödyntää vanhasta koneesta? Sukulaisen kautta saan kyllä itse pöytään halvalla rakennus materiaalit ja laitteet niin tuskin tuollaiseen pöytään itsessään kauheesti rahaa menee. Ja niinku aikasemmin sanoin niin itse en ymmärrä noista osista mitään, paljonko saa olla johtojen pituudet yms asiat. Koneen itessään ei tarvitse mikään sen tehokkaampi olla kuhan perus peliy pyörii ja pystyisi jotain editointiakin tekemään.

    Tuota kyseistä kanavaa oon seurannut ja siitä itsellekkin lähti kiinnostus tähän. Löytyiskö jostain ihan aloittelialle videoo niistä perus asioista mitä koneen kasaamisessa kannattaa ottaa huomioon?

    Ja onko jollain kokemusta neste jäähdytyksestä? Kuinka kalliiksi sellainen tulee? Huolto / nesteen vaihto? Kokemuksia ylipäätään nestejäähdytyksestä?
     
  16. Juhooo

    Juhooo Member

    Liittynyt:
    08.11.2016
    Viestejä:
    136
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mä rakensin vasta ekan koneeni mut se oli ilmajäähytteine
     
  17. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Olisko täällä joku innokas, kellä olis aikaa kattoo tota tietokoneen rautaa että mitä tuosta vanhasta kannattaa säästää? Tuo näyttis ja ssd ainakin voisi mielellään säästää.

    Entä jos sanoisin että pöytä olisi suorakaiteen muotoinen 1,5m levee, 90cm syvä ja 20cm korkea. Voisiko joku siihen suunnitella osien paikkoja? Voin toki itsekkin piirtää tässä joku päivä jotain kuvia ja suunnitella osien paikkoja ja joku viisas voisi tarkistaa että onko se toimiva?

    Just puhuttiin tuossa enon kanssa että pöytä on helppo rakentaa. Kun tarkoituksena on mahdollisimman simppeli pöytä tehdä. Ja jalat ostaa vaikka ikeasta...
     
  18. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Onko mimmosta rautaa sisällä? Ymmärrätkö osista jotain? Tuolla ekassa postauksessa on mitä nykyinen koneeni on syönyt. Osat on jo useemman vuoden takaa mutta tuo näyttis ja ssd on vuoden vanhat
     
  19. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Tuon täyttäminen helpottaisi asiaa:

    Budjetti?: esim. 1000€ (kerro maksimibudjetti kaikille ostettaville tuotteille)
    Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin?: Kyllä/Ei
    Haluatko koneen valmiiksi kasattuna?: Kyllä/Ei
    Haluatko koneen käyttöjärjestelmä/ajurit valmiiksi asennettuna?: Kyllä/ei
    Ylikellotatko prosessoria?: Kyllä/Ei/Ehkä
    Kotelon koko: Suuri (XL/E-ATX)/Tavallinen (ATX)/Pieni (µATX)/ Erittäin pieni (mITX)
    Onko kotelon värillä väliä?: Ei/Esitä toiveväri tai -värit
    Onko kotelon ulkomuodolla väliä?: Ei/Esitä toiveet (esim: kotelossa saisi olla ikkuna; kotelossa saisi olla ledejä; kotelo saisi olla aggressiivisesti muotoiltu)
    Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä?: esim. hiljaisuudella ei ole paljoa väliä; koneen pitää olla hiirenhiljainen
    Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä?: Kyllä/Ei
    Onko Saksasta/ulkomailta tilaaminen mahdollista?: Kyllä/Ei
    Tarvitsetko DVD- tai Blu-Ray -asemaa?: DVD/Blu-Ray/En kumpaakaan
    Haluatko koneeseen SSD:n?: Kyllä/Ei väliä
    Koneen käyttötarkoitus: Pelaaminen (mainitse tyypilliset pelit)/Editointi (mainitse tyypilliset editointiohjelmat)/Netti- ja multimediakäyttö (tavallinen koneen käyttö)
    Kuuluvatko näyttö, äänentoistojärjestelmä, näppäimistö tai hiiri budjettiin?: Ei/Kyllä (mainitse mitkä kuuluvat ja mitkä eivät)
    Onko joitain komponetteja jo valmiiksi?: esim: Intel i5-4670K prosessori (mainitse tarkka malli komponentista)
    Muita vaatimuksia/kysymyksiä:

    Tässä tosin on noita ulkonäkö- ja vesijäähyjuttuja jotka hankaloittaa asiaa.
     
  20. Jesbba

    Jesbba Member

    Liittynyt:
    02.09.2015
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Osaatko wallu sanoo että paljonko tuollainen perus nestejäähdytys tulisi maksamaan?
     
  21. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223

Jaa tämä sivu