1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Tietokone jäätyy täysin ja ääni jää paikoilleen toistumaan

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Pimmyjage 20.06.2014.

  1. Pimmyjage

    Pimmyjage Member

    Liittynyt:
    02.10.2013
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kone on Asus N73JF, tarkemmat tiedot: http://www.edukas.fi/tuote.cfm/21026/asus_n73jf-ty178v).

    Kone tekee tosiaan sellaista riippumatta siitä pelaanko, katsonko videoita vai selaanko vaikka feissaria, että näyttö jäätyy täysin, hiiri ei liiku ja sillä hetkellä oleva ääni jää paikoilleen junnaamaan. Kone ei siitä mihinkään muutu (odotettu on kauan) vaan se täytyy resettaa manuaalisesti, jotta sen saa jälleen toimimaan.

    Olen etsinyt tietoa ympäri internetiä jo kauan, mutta mistään ei ole löytynyt oikeaa ratkaisua. Olen päivittänyt laitteitani, kuten mm. näytönohjaimen, tehnyt kuormitustestin, mutta mitään ei ole selvinnyt ja ei ole auttanut. Jonkin lähteen mukaan ongelma voisi olla virtalähteessäni? Virtalähteeni on kieltämättä huono ja tietokone on joskus maininnut, että se tulisi vaihtaa. Mutta voiko se tosissaan aiheuttaa oikosulun koko tietokoneeseen tällä tavalla?

    Ongelma on jatkunut jo muutaman kuukauden ajan ja ajoittain sitä esiintyy enemmän, ajoittain vähemmän. Ahkerampi koneenkäyttö mielestäni kasvattaa jäätymisen todennäköisyyttä, etenkin jos jäätyminen tulee ensimmäisen kerran pitkään aikaan ja jatkat tietokoneella pörräämistä, ongelma alkaa toistumaan yhä uudestaan ja useammin, etenkin jos tekee jotain mikä kuormittaa konetta enemmän, kuten esimerkiksi pelaa jotain peliä.

    Olen uusi täällä ja en tiedä mitä muuta minun tulisi tänne laittaa. Toivon vain, että joku voisi auttaa minua tämän rasittavan ongelman kanssa. Suuri kiitos jo etukäteen!
     
  2.  
  3. Pimmyjage

    Pimmyjage Member

    Liittynyt:
    02.10.2013
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jostain ehdotettiin, että BIOS tulisi päivittää. Pääsin vain siihen vaiheeseen, että latasin koneelleni (mielestäni oikean) BIOS:in Asuksen sivuilta, mutta en ymmärrä miten saan sen auki ja päivittämään tietokoneeni BIOS:in. Tosiaan olen amatööri tällaisissa asioissa, joten mulle saa selittää kaiken sit niin maan perusteellisesti kuin vaan mahdollista.. En uskaltanut ruveta sooloilemaan ton BIOS:in päivittämisenkään kanssa, sillä pelkään, että mikäli teen jotain väärin, en saa tätä konetta enää ikinä auki, etenkään jos se lataamani BIOS on väärä...
     
  4. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    Varmista nyt vielä aluksi ettei johdu lämmöistä, rasita prossua prime95(ainakin 30min) ja näyttistä furmarkilla. Jos noissa ei ilmene kaatumista niin memtest86 ajoon.

    E: tarkkaile lämpöjä vaikka hwmonitor ohjelmalla samalla kun rasitat.
     
  5. Pimmyjage

    Pimmyjage Member

    Liittynyt:
    02.10.2013
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tein mainitsemasi testit ja ei löytynyt ongelmia. Lämmötkin mielestäni ok, mutta laitan vielä varmuudeks kuvan liitteenä, ettei mitää mene ohitse.
     

    Liitetyt tiedostot:

  6. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    656
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Max lämmöt 105 C - hyvä ettei sula. Siinä on 15 - 20 liikaa!
     
  7. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    Jep ylikuumenee. Puhdista pölyt.

    E: emokin käynyt aika kuumana
     
  8. Pimmyjage

    Pimmyjage Member

    Liittynyt:
    02.10.2013
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Putsasin pölyt 2 viikkoo sitten.
     
  9. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    Puritko koko läppärin? Niitä ei muuten kunnolla "puhtaaksi" saa. Paineilmalla tuuletus aukon suhiminenkin vain siirtää sen pölykerroksen sinne koneen sisään siitä aukolta.
     
  10. Pimmyjage

    Pimmyjage Member

    Liittynyt:
    02.10.2013
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Purin joo koko koneen osiin viimeistä myöten. Muutaman tunnin keissi oli. Imurilla puhaltelin tuulettimen sun muut mielestäni tarpeeksi puhtaaks.
     
  11. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    Ettei sitten olisi joku kämmi käynyt kasauksessa kun noin paljon lämpenee? Ei noitten kuulu noin lämpöiseksi mennä.
     
  12. Pimmyjage

    Pimmyjage Member

    Liittynyt:
    02.10.2013
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ongelma oli kyllä yhtälailla ennen kokoamista ja kokoamisen jälkeen. En usko, seurasin aika tarkasti ohjeita (mielestäni).
     
  13. Tumpelo666

    Tumpelo666 Regular member

    Liittynyt:
    09.01.2010
    Viestejä:
    1,265
    Kiitokset:
    21
    Pisteet:
    48
    Päivitähän BIOS. Lämmöt todellakin liian korkeat.

    Lämpötahnat kannattaa myös vaihtaa, jos uskaltaa/osaa.
     
  14. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    Tuskin sitten kasauksessa mennyt vikaan jos oireili aiemminkin. Tosiaan tahnojen vaihto voisi olla paikallaan mitä tumpelo666 jo ehdottikin.
     

Jaa tämä sivu