1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ratkaistu Tietokone hidastelee

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Tepe.L 02.07.2017.

  1. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Hei. Tässä nyt noin 2 viikkoa tietokoneeni on hidastellut sen jälkeen kun laitoin windows päivityksen päälle. Tietokoneeni siis on nettiä selatessa ihan ok toimiva, mutta kun avaan esim:
    Battle.netin tai jonkun sovelluksen, niin näyttö menee täysin mustaksi ja pitää odottaa hetki että kone taas toimii normaalisti. Eli kaikki alkoi siis siitä kun laitoin windows päivityksen päälle. (Kun olin laittanut päivityksen päälle ja sammutin koneen tuli lukemaan "Valmistellaan windowsia")
    Olen palauttanut koneen tehdas-asetuksille ja sekään ei auta.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Et kerro, mikä käyttöjärjestelmä koneessa on, mutta tarkoitatko, että laitoit automaattiset päivitykset päälle? Oliko edellisestä päivityksestä kauan? Jos päivityksiä oli paljon rästissä, kestää niiden haku ja asennus kauan ja hidastaa konetta pitkän ajan. Puhumattakaan nyt, kun palautit koneen tehdasasetuksille, jolloin kaikki päivitykset on ladattava ja asennettava uudelleen. Niitä voi olla parisataa.
     
  4. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tosiaan windows 10 (x64) ja kyllä laitoin automaattisen päivityksen päälle. Viime päivityksestä on 3kk. Mutta olen aijemminkin palauttanut koneen tehdas-asetuksille niin silloin se on toiminut hyvin, vaikka en ollut päivittänyt hetkeen.
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Onko käyttöjärjestelmä joku muu kuin Win10, jos siitä pystyy päivitykset estämään.
    Olisi kiva tietää koneesta enemän ja sen tehosta.
    Koneen kuitenkin pitäisi antaa rauhassa tehdä nuo päivitykset. Se että palautat tehdas asetukset tullaan aina taas tuohon samaan tilaan, että alkaa päivittää uudelleen. Mikäli päivityksiä ei suorita on käyttöjärjestelmä melko turvaton kaikille uhille.
    Windows 7 päivityksiä puhtaan asennuksen päällee todella tulee noin 200. Tuo ruljanssi pitäisi kerran antaa mennä läpi, jonka jälkeen ei enää häiritse ja pääsee normaalikäyttöön.

    Lisätieto tuosta ei olisi pahitteesi, niin voisi jättää arvailut pois.
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Ei Win 10:lle tosiaan 200 päivitystä voi olla jonossa. Luulin, että kyseessä on esimerkiksi Win 7. Itse asiassa olen luullut, ettei 10:ssä edes saa automaattisia päivityksiä pois. Joku Kymppiä tunteva saa jatkaa.
     
  7. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Minäkin luulin Win7:ksi, koska win10:ssä ei pysty kunnolla estämään päivityksiä. Win10:iin on tullut melko suuria päivityksiä, jotka poistuu tehdaspalautuksessa. Joten aina uudelleen nuo päivitykset tulee eteen.

    edit: viimeisen 3 kuukauden aikana on tullut yksi iso päivitys, Win10 Creators update, joka mahdollisesti nyt sinua kiusaa.
     
  8. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kone tosiaan paketti kone (Lenovo IdeaCentre)
    I5-6400
    Gtx 960
    8gb DDR4
    Mutta pitääkö ladata kaikki Version 1607 (joka minulla on)
    päivitykset vaikka uusin tuli itsestään?
    (siis ei vanhoja tullut kun etsinj asetuksista päivityksiä)
    Edit: koitan ladata sitä kyseistä päivitystä jonka mainitsit toivottavasti korjaa asian.
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2017
  9. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Tuo 1607 oli viime vuoden heinäkuun suuri päivitys, nyt on keväällä tullut seuraava suuri päivitys 1703 numerolla, tuntee myös nimen Creators Update. Sen pitäisi kyllä sieltä valua itsekseen koneelle, mutta silloin tulee noita mahdollisia hidastuksia ja valmistellaan windowsia, josta ilmeisesti nyt on kyse.

    Tuon päivityksen voi myös ladata suoraan Microsoftin palvelimelta: https://support.microsoft.com/fi-fi...ada78f3fa0/get-the-windows-10-creators-update

    edit: Niin tuo on pakettikone, en suosittelisi päivittämään tuota manuaalisesti, koska on mahdollista, että se tuhoaa nykyisen palautusosion.

    edit: olitkin korjannut edelliseen viestiisi, että kokeilet ladata tuota päivitystä, joten varoitukseni ei ilmeisesti tavoittanut sinua, eikä sinun viestisi minua.
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2017
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Laitan tähän vielä, jotta näkisit varoituksen, lue edellisen viestini viimeiset lisäykset.
     
  11. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Miksi se tuhoaa palautusosion? Eli en voi palauttaa tietokonetta?
     
  12. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Tuolla tarkemmin tutkin tuota linkkiäni, siellä on tuollainen kohta.
    1. Jos haluat asentaa päivityksen nyt, siirry Microsoftin tuotelataukset -sivustoon ja valitse sitten Päivitä nyt.
    Linkkiä painettaessa siirtyy tänne: https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10 joka on Windows 10 asennusmedian luontisivu.

    Tuota eka sivulla olevaa "Windows 10:n version tarkistaminen", arvailen, mitä sen linkin takaan tulee, siksi laitoin varoituksen.
    Katso mitä tuon takaa tulee jos siinä selvästi on Creators päivitys niin sen voi varmaan turvalliseti asentaa, mutta sen joudut itse päättämään, koska minulla ei ole tarkistusmahdollisuutta tuohon, konellani on windows 7.
     
  13. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Lataa tällä hetkellä ihan oikeaa win10 creators updatea. Vai onko jotakin syytä olla lataamatta?
     
  14. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Joo, pääsin itsekin katsemaan Win10 koneella tuota linkkiä, se näytti koneen tietoja ja sen päivitykset. Ei tarjonnut mitään ladattavaksi, kun koneella oli jo tuo päivitys. Tarjosiko sinulle ladattavaksi tuon päivityksen?

    Tuohon en osaa mitää sanoa, mutta jos se on creators update, niin kaipa sen voi asentaa.
    Tuo on nyt vaan yksinkertaisesti sellainen asia, mitä en pysty tarkistamaan, niin tiedot ovat vähissä.
     
  15. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Itse käytin eri linkkiä. En nyt kyllä muista mikä se oli. Mutta win10 creators updatea pitäis ladata.
     
  16. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Sitten vaan päivitys sisään. Varaudu, että päivitys voi kestää jonkin aikaa.

    edit: Mielenkiintoista olisi tietää, mistä lataat tuota, kun näyttää siltä, että sitä jaetaan vaan levykuvana eli iso-tiedostoa. Itse en onnistunut sitä löytämään muuna versiona tai sitten hakuni ei onnistunut.
    iso-tiedosto kai tarkoittaa sitä, että koko järjestelmästä tehdään täydellinen uudelleenasennus, luulisin.

    Kerro, minkä kokoinen tuo tiedosto on, kun se on lataantunut ja onko se iso (image) eli levykuva tiedosto.
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2017
    Tepe.L kiitti tästä.
  17. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,773
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Tepe.L kiitti tästä.
  18. Tepe.L

    Tepe.L Newbie

    Liittynyt:
    02.07.2017
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Lataus nyt päätty ja kyllä kone toimii taas tosi hyvin! Olin juuri katsomassa historiasta sitä linkkiä (oli windowsin sivuilla) mutta käytin ccleaneria ja linkki hävisi :/
    (Trinityn linkistä saa saman tiedoston)
     

Jaa tämä sivu