1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tarvitseeko LCD-tv:tä sammuttaa katkaisijasta?

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi pcmate 10.05.2006.

  1. pcmate

    pcmate Regular member

    Liittynyt:
    05.11.2002
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Putki-TV suositellaan sammutettavaksi virtakatkaisijasta, ainakin kun poistuu asunnosta. Siis Stand-by -tilaan jättäminen kun ei katkaise kokonaan virtoja masiinasta, vaan jättää töllön valmiustilaan.

    Mutta miten on LCD-tv:n laita? Siinä ei ainakaan ole korkeita jännitteitä sisällä ja ei ole siten paloherkkä.
    Voikohan sen huoletta sammuttaa kauko-ohjaimesta esim. kun poistuu tilapäisesti asunnosta?
     
  2.  
  3. -Rex-

    -Rex- Regular member

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    491
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ompa noita paneeleja asunnossa useampiakin ja ollut jo tovin ja aina olen sammuttanut stand-by tilaan kun olen tiennyt tulevani samana päivänä kotiin. Sitten jos olen useita päiviä pois olen toki sammuttanut laitteet, mutta se on normaalia, koska irroittelen töpselit seinästä muutenkin niistä laitteista mitkä eivät jää päälle kun poistun kotoa vaikka työreissulle.
     
  4. mcmopo

    mcmopo Active member

    Liittynyt:
    01.07.2003
    Viestejä:
    1,507
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    68
    LCD-televisio ei vie virtaa stanby tilassa niin kuin normaali kuvaputki. Kuvaputkessa on kokoajan noin 25kv jännite (25 000v).
     
  5. Peppi_

    Peppi_ Regular member

    Liittynyt:
    28.03.2006
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Riippuu myös paljon laitteesta. Putkitöllö (suht modernit) vie 0-15W (tai ihan nollaan ei varmaan pääse, joten sanotaan 0,5-15W). Euroopassa keskiarvo on n. 7,5W (jonkun lähteen mukaan).

    LCD/plasma vie usein 0,5-1W, mutta jotkut vie 3-5W.
    Huikeat 5W esim polaroid PLA-4250A.

    BenQ Q150 (LCD TV) vie 3W

    Eli hyvin suunniteltu putki TV saattaa viedä jopa vähemmän kuin tuhlaava lcd/plasma.
    Yleisesti ottaen kuitenkin lituskat vie vähemmän.

    Kannattaa manuaalista katsoa, että paljonko se oma oikein kuluttaa.
     
  6. pcmate

    pcmate Regular member

    Liittynyt:
    05.11.2002
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Wanhat putki-tv:t oli syytä sulkea katkaisijasta myös mahdollisen tulipalon varalta, kun poistuttiin asunnosta.
    Harvinaisiahan ne olivat, mutta kuitenkin mahdollisia.
    Mutta nyt lituska-tv:n aikana sekin vaara on ohi. Taitaa olla aika pieniä ne jäänitteet, mitkä noissa liikkuu.
     

Jaa tämä sivu