1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Sähkötupakka - kokemuksia, ideoita, jne

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi dRD 19.02.2012.

  1. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Ajattelin aloittaa nyt tällaisen ketjun, kun aihe on ollut mielen päällä jo useamman kuukauden ajan ja olen tuossa jo tilauskaavaketta saanut täyteltyä ja tehtyä henkisen tason päätöksen että kokeilen nyt tätä juttua röökin tilalle.

    Eli pistetääs omaa pohjaa tähän nyt alkuun:

    Tosiaan, ikää on nyt tätä kirjoiteltaessa se 35v ja tupakointia takana aika tasan 20 vuotta. Röökinpolton historia on varmaan aika tavallinen tarina, teininä ensin punaista mallua silloin tällöin ja siitä aika nopeasti päädyin ostamaan sitä punaista mallua itsekin (nyt siis puhutaan ajasta, jolloin tupakan ostoikäraja oli 16v..), aluksi sen pikkuaskin (10kpl askin siis, silloin niitä vielä oli..) silloin tällöin ja ennen 18 ikävuotta menikin jo aikalailla normiaski per päivä. Tuossa vaiheessa tosin budjettisyistä se röökaaminen oli siirtynyt ensin sätkiin (punaista smarttia, myöhemmin sinistä smarttia) ja joskus 18v hujakoilla hylsyihin (näyttivät paremmilta ja hermot eivät menneet sätkäkoneiden kanssa). Kulutus tosiaan sen about normiaskin per päivä, eli about 20/vrk.

    Sitten intissä hommahan repes mukavasti, tais loppuaikana palaa "parhaimmillaan" 2-3 normiaskia per päivä eli tasoa 40-60 röökiä/vrk. Intin jälkeen sitten nykäisin itseäni niskasta kiinni ja lopetin ihan totaalisesti tupakoinnin noin 6kk:ksi. Sitten teiniajan paskaduunin ylityönylitöissä tupakkakopin houkutus kävi ylivoimaiseksi ja tuosta about 16 vuotta sitten ollesta 6kk lakosta lähtien olenkin polttanut joka päivä.

    Budjettiongelmat pienenivät ja siirryin muistaakseni ensimmäisenä ei-sätkä-tupakkana Cameliin, sitten muutin Jenkkeihin, jossa "normiröökissä" on ehkä 20x enemmän tujua kuin Suomessa, joten siirryin ensin paikalliseen Camel Lightiin ja siitä vielä Camel Ultra Lightiin. Pysyin tuossa CUL:ssä monta, monta vuotta, kunnes maailmalta palasin takaisin Suomeen, josta tuota ei sitten saanutkaan. Sitten polttelin kuuden vuoden ajan Smart Silveriä (ultra light), reippaana poikana maksiaskin päivässä (eli about 30/vrk) ja kun tuo merkki lopetettiin, on nyt palanut vuoden, puolentoista ajan LM Silver (eli ultra light), samalla kulutustasolla.

    Olen ihan täysin tapariippuvainen. Taino, varmaan 20% nikotiinin, jne orja kans, mutta ennenkaikkea tapariippuvainen. Ja toisaalta myös "puolikkaiden röökien" polttaja, eli harvoin vedän kessun loppuun asti, vaan heitän sen vain tuhkikseen suoraan, joka auttaa ehkä jotenkin hahmottamaan tulevaa sähköröökin ja siihen pumpattavien litkujen kulutusta. Ainakin oletan näin. Baarissa käyn todella, todella harvoin ja sielläkään ei enää nykylainsäädännöllä kulutus ole juuri normaalia kovempaa, joten tuo 30/vrk on suht stabiili, jotain erikoistapauksia lukuunottamatta (mökkireissut kaveriporukalla, jossa useampi polttaa, yms).

    Mitkään nikotiinilaastarit tai muut höpöhöpöhommat eivät tule toimimaan, on vakaa uskoni, johtuen tuosta tapojen orjuudesta. Eli tietyissä tilanteissa kävelen röökille, ajattelemaan, pitämään breikkiä, heräämään, jne.

    Noh, ikää mittarissa kuitenkin sen verran, että oma kuolevaisuus alkaa heräämään ja ajatellut, että jos nyt niistä 4000 tappavasta aineosasta 3999 sais tipautettua pois ja jättäis sen vesihöyryn ja nikotiinin jäljelle, niin hyvä.

    Sähkötupakka ja ne härvelit..

    Koko ecig-homma on aika kryptinen, täynnä ihan neverheard-merkkejä, valmistajat tuntuvat vaihtuvan jatkuvasti ja ihan siis pelkästään jo sen hahmottaminen, mitä ihmeen osia siihen itse "röökiin" kuuluu, miten ne kuluvat, jne on ollut aika iso projekti. Nyt on jonkinlainen haju hommasta kasassa ja olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että hommaan "perus" tankkimallin sähkötupakan, johon saa järkevän kokoisen akun.

    Isohko akku sen takia, että en voi oikein koupata ajatuksen kanssa, että tupakastani loppuisi akku juuri sillä hetkellä, kun se ei saisi loppua :)

    "normimalli" siksi, että kun katsoin noita "projätkien" suosittelemia vehkeitä, ne näyttivät speksien ja kuvien perusteella lähinnä bongeilta, joita marokkolaiset hasismyyjät käyttävät lähiöissä bisnestä hoitaessaan tai joita ne opiskelijakaverit käyttivät, jotka eivät koskaan olleet kursseilla, vaan aina hieman sekaisin :) Mun idea on se, että siirtyisin sähkötupakkaan töissä, arjessa, jokapaikassa ja ajatus siitä, että kaivan tuollaisen 30cm pitkän, 5cm halkaisijaltaan olevan bongin jostain salkusta lounaan päätteeksi ja kiskaisen siitä savut... ei toimii :) Ja toisekseen, tupakkaa pitää pystyä pitämään etusormen ja keskisormen välissä, period..

    Tankkimalli ei varmaan sano kenellekään mitään, joka ei sähkötupakasta mitään tiedä. Noh, anyway, noita tuntuu olevan kahdenlaisia, toisissa on vähän filtterin näköinen "imuosa", johon jollain pipettihärvelillä imeytetään tuota sähkötupakan nikotiininestettä. Ja toisessa on ihan rehellinen säiliö, jossa on sitä nestettä. Mun hermot ei riitä pipetin kanssa soheltamiseen tai vastaavaan, joten valinta on sinänsä etukäteen katsoen aika helppo.

    Tuon tankin ja akun lisäksi ilmeisesti se tärkein yksittäinen osa noissa vehkeissä on härveli, joka kulkee niinkin hienosti suomennetulla nimellä kuin atomisoija.. Englanniksi atomizer. Siis käytännössä toi on se osa, joka kuumenee ja muuttaa sen nikotiinilitkun höyryksi, jota sitten imet keuhkoihin. Eli "kuumennin" tai "höyrystin" on ehkä se parempi termi. ..ja jotta kiinalainen valmistustaito saisi pisteet, näistä suositellaan että "hommaa ainakin 3 varalta, nämä eivät kestä kovin kauaa käytössä (ainakaan kovin hyvinä)".. Jepjep, kovin lupaavaa. Noh, pakko kai uskoa.

    Ja hauskintahan näissä vehkeissä on se, että jos on joku suosittu malli, kuten nyt tuntuu olevan esim "510" tai "eGo", niin se, että jotain tuotetta myydään tuolla nimellä, ei tarkoita yhtään mitään vaan jokainen myyjä myy omaa, kiinalaisella nyrkkipajalla tehtyä klooniaan samasta vehkeestä :) Eli kaupasta X ostettu "510" on ihan samannäköinen, mutta aivan eri paikassa / eri firman tekemä kuin kaupasta Y ostettu "510".. Vakuuttavaa :) Mutta jos nyt luotetaan, että kaikki tehdään kiinassa mahdollisimman kevyellä laadunvalvonnalla, niin voitaneen olettaa että ihan sama mistä ostat, mukana on aina maanantaikappaleita ja laatu on anyways vähän mitä sattuu.

    Oma alkusetti?

    Nyt näyttäisi siltä, että olen kallistumassa niinkin vakuuttavan kuuloisen vehkeen suuntaan kuin eGo-T, jossa toi T siis meinaa "tankkia". Siihen sitten 3kpl akkuja, mielellään mahdollisimman isoja (jotain 900mAh tms), noita helkkarin atomisaattoreita tms kasa ja sitten 5-10kpl tyhjiä tankkeja (kun kuulemma jokaiselle eri tupakkanestemaulle pitäisi olla oma tankki, että maku ei mene sekaisin/pilalle). Laturina toimii usb-liitäntä ja usbilatureita mulla on enemmän kuin omiksi tarpeiksi, joten niille ei ole tarvetta.

    Sitten vielä tilailen niitä litkuja, ajattelin nyt ensi alkuun tilata 60ml 24mg nikotiinivahvuudella varustettuja, ihan tupakanmakuisia litkuja tilata. Monet tilaavat kaikenmaailman purkanmakuista, villiomenaa, tikkari-jägermeister-kokis -makuyhdistelmiä tms. No ei. Tupakka on tupakka, karkit syödään karkkipäivänä. Eli hain mahdollisimman lähellä ihan oikeaa tupakanmakua olevia litkuja, niistä oli suomalaisella sähkötupakkaforumilla ihan hyvä ketju, josta pöllin ideat siihen mitä kokeilen.

    Nesteiden kulutus/vrk?

    ...ei vielä mitään hajua. Jotkut sanovat, että aski/pv tasolla menis noin 3-5ml/pv, jotkut väittävät että 1-3ml/pv. Saas nähdä. Toi mun 60ml satsi siis riittää joko 60 päiväksi tai 12 päiväksi. Jospa sinä aikana kuitenkin osaisin kertoa, että onko tää "mun juttu" vai ei ja osaan sitten tilata mömmöjä lisää, jos niille tulee tarvis :)

    Nyt pitäis enää raapia huominen päätä, että onko toi listattu setti nyt se mitä lähtis kokeileen vai ei ja painaa lopuksi tuota "checkout"-nappia kaupassa ja odotella että kamat saapuvat kotiin..

    Päivittelen sitten tänne, kun asiat etenevät :)

    Mites muilla, onko tupakasta -> sähkötupakkaan -siirtymisestä kokemuksia, jne?
     
  2.  
  3. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vaimo tilasi pari settiä Englannista kokeeksi, toisen edistyneemmän ja toisen ns. karvalakkiversion. Se on enemmän hänen projektinsa kuin minun. Tarvikkeet saapuivat pari päivää sitten, eikä kokemuksia voi vielä mennä arvioimaan. Sen verran jo nyt, että mentholiversio maistuu paremmalle, "savuttelu" huoneessa ei ole täysin hajutonta ja kurkkutuntumassa olisi parantamisen varaa, jotta toimisi korvikkeena. Toisaalta imuttelutekniikkakaan ei ole vielä hallinnassa, joten ajan kanssahan tuon näkee.

    En ole tutkinut vielä asiaa edes sen vertaa, että mikä höyryttely vastaisi yhden röökin vetämistä ja minkä vahvuisia nikotiinipöllejä kannattaisi tilata. Mutta missään tapauksessa en tyrmää sähköröökiä tällä vähäisellä kokemuksella, vaan pidän peräti lupaavana mahdollisuutena päästä eroon yöllä pakkasessa tupakoimisesta. Ehkä tie jopa vähentämiseen/lopettamiseen aukeaa. Se on kuitenkin aktivoivampaa toimintaa kuin passiivinen purkan jauhaminen, ja jotkut kuulemma ovat vieneet puuhan todellisen hifistelyn puolelle.
     
  4. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Liittynyt:
    02.08.2003
    Viestejä:
    942
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    ite oon imuttanu sähkökessua nyt jo 11 kk eikä oo analogista röökiä tullu huulille nostettua ollenkaan. Aluks tilasin 510 sähkärin pumpulitupposäiliöillä, mut äkkii siinä hermo meni ku akkua sai vaihtaa koko ajan ja välillä suussa maistu palanu pumpuli. No sit tulikin tilattua eGo kans pumpulitupposäiliöllä ja sitä tulikin pitemmän aikaa imuteltua. Sit ku alko mielenkiinnosta kaivelee mitä kaikkea noihin saa ni on tullu eGon tankkiamllia tilattua ja sit eGoon sopivia clearomitsereita yns. giantomitsereitä mihin menee litkua mukavat 3 ml ni ei tartte koko ajan olla ruuttaamassa nestettä lisää. Pitkän aikaa tuli käytettyä eGon akussa mega atomisoijaa tankki säilillä, mut niihin meni hermo sit lopulisesti ku aina tuli imun mukana suuhun litkua.

    Noista liemistä sen verran et kun säkin pääset niitä tupakan makusia maistelee ni itku pääsee. On ne sen verran pa*koja et alkaa äkkii mieli tehäkkin vaniljaa, meloonia yms. hedelmäkarkki makuja :D Litkuissakin on sit hirveet erot riippuen mistä tilaa. Jonkun firman kahvi maku on hyvää ja sit tilaat muualta ni saatki ihan karmeeta kusta ja oksu meinaa lentää. Itse oon tykänny liberty flightsin vesimelonista, easy eliquidin mansikasta ja mentholeista. On niitä muitakin hyviä ollu, mutta pääosin ihan kuraa on sellaset maut mitkä jäljittelee jotain makeeta kuten suklaa, caputsino, juustokakku yms. Niissä on vaan joku ihan karmee jälkimaku mitä ei pysty sanoin kuvailee :D

    Hyvää settiä oot tilaamassa kun päädyit tohon eGo-T malliin ja voin suositella liemeks VG pohjasia litkuja, koska ne on vähän paksumpia kun PG pohjaset ni ei kuse sit nesteet suuhun niin herkästi. Kannattaa myös niitä clearomitsereitä testata sit jossain vaiheessa meinaan niistä lähtee tosi puhtaasti litkun maut. Jos koneen ääressä oot paljon ni sit on kans niitä passthrough systeemeitä eli sellanen akun näkönen pötkö jonka päästä kähtee johoto usbi porttiin ni se ottaa virran suoraan usbista ni ei tartte akkujen kanssa puljata ja pelätä et virta loppuis.

    Itellä on tässä tää kessuttelu jo siinä pisteessä et oon tota sähköröökiäkin nyt lopettelemassa kokonaan ku on röökaus tapa muuttunu sen verran et ei oo vaikeeta olla parikin päivää ilman
     
  5. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sensuroitu..
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2012
  6. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    En tie onko tuosta mitn virallisia tutkimuksia, mutta kuuleman mukaan nuo sähkötupakan nesteet sisältää myös myrkkyjä? :eek: Ite en oo kokeillu, mutta sivusta seuranneena sähkötupakointihalut on loppunu monella kurkkukivun ja nesteiden hankalan saannin vuoksi.
     
  7. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Jees, olen ymmärtänyt, että noissa litkuissa ja "höyryttimissä" on ihan hillittömiä eroja tuon throat-kickin suhteen (eli siis ei-tupakoiville: se fiilis, joka tulee, kun saat savua keuhkoihin, fiilis joka tupakoimattomalle pistää yskityttämään ja tupakoijalle taas on se "pakkofiilis", joka tupakasta täytyy tulla) ja tietty maun suhteen. Pitää tyyppailla ja testailla eri makuja, josko sieltä se "oma" löytyisi.

    Henry1979: Paljonkos paloi röökiä keskimäärin per päivä ennenkuin vaihdoit manuaaliversiosta sähköröökiin? Ja menikö alussa "mixed" eli sähkö- ja manuaaliversiota vai heititkö manuaalinortit suoraan roskiin ja siirryit sähkövehkeisiin?

    Ja noista mauista, joo, voit olla oikeassa, mutta toisaalta myös noista arviolistoista tuli fiilis, että sieltä voisi löytyä tutkiskelemalla ihan hyviäkin "oikean tupakan" makuisia nesteitä, kun jaksaa vain etsiä. Itse inhoan tupakoijana mentholia, näistä ihmemakuisista Ice Cool tms norteista puhumattakaan, joten olen vähän skeptinen siitä, että siirtyisin maku-ecigeihin. Mutta ans kattoo nyt, kokeillaan ensin perustupakkamakuisilla ja mahdollisesti 1-2 eri makunesteellä ja päätetään sitten :)

    Nojoo, akku räjähti. Useamminhan kännykän akut räjähtävät, ainakin uutisten mukaan ja en jotenkin näe tuota sellaisena riskitekijänä, että jaksaisin päätäni vaivata. En ole kännykänkäyttökään lopettanut räjähtävien akkujen takia.

    Ja trust me, mulla ei itsehillintä eikä nappaus riitä minkään nicoretten jauhamiseen tai inhalaattorin imemiseen .. :)

    Toki, mutta oikeastaan eniten haluan kahdesta tupakan myrkystä eroon:

    a) häkä. Se fiilis, kun aamulla nykäiset ekan nortin ja menee "jalat alta" -- tai et ole syönyt mitään pitkään aikaan ja tulee jysäri. Juurikin häkä tekee nuo molemmat.

    b) "terva". Se musta paska mikä keuhkoihin kasaantuu ajan kanssa, jota 20v tupakoineet yskivät lopettamisensa jälkeen 4-5v aamuisin keuhkoista. Itselläni ei tuota paskaa tule aamuysköksinä, mutta en nyt sitä lisääkään keuhkoihini halua.

    Valviran, jne mussutukset sähkötupakan vaarallisuudesta olen lukenut, mutta niitä verrataan aina siihen, että ei tupakoisi. Kukaan ei ole kertonut sitä, että mitenkäs jos vaihtoehtona on jatkaa noin 11'000 tupakan vuositahdilla vai siirtyä sähkötupakkaan. Eli oletetaan, että laastarit (ei pala), purkat (ei pala), inhalaattori (palaa huonosti) tai tahdonvoima (ei nappaa) eivät toimi, vaan vaihtoehtoina ovat tasan se, että röökäys jatkuu kuten viimeiset 20v -- tai sitten sähkötupakkaa kokeillen. Oma fiilis on se, että kokeillaan nyt sähköröökiä. Onhan se vähän alaan liittyvääkin, kun tupakatkin ladataan usbilla ;-)
     
  8. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Liittynyt:
    02.08.2003
    Viestejä:
    942
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    mulla meni sellanen maxi toppa about päivässä röökiä ja sit ku tilasin ton sähköröökin ja sain sen käsiini heitin analogiset kessut suoraan roskiin ja digitaalista sit imuttelin vaan. Nyt on laskurin mukaan, joka on asetettu himpun alakanttiin, keuhkot saanu noin 6500 röökiä vähemmän ku ilman digi kessua :D

    Onhan noista liemistä jo jos minkä näkösiä tutkimuskia tehty mut tää suomen perse takapajula on nii urpoo et pitää olla valviran lausunnot ennen ku uskotaan mihinkään. Sata varmasti paljon terveellisempi tapa kuin röökin veto. Nikotiini itsessään ei edes ole haitallista terveydelle (jos ei oo mitään sydän sairauksia) ja PG se liemi propyleeniglykoli on sellasta ainetta mitä voitte löytää ihan vaikkapa sipsien tuoteselosteesta.

    pkaksp ei vissiin tiiä mistä liemiä saa kun sanoo että hankalasti saatavia :D Kaikista eta masta voi tilata 3 kk mällin lientä ni mikähän tässä on hankalaa??? Kukaan ei ole määritellyt mikä on 3kk määrä ja itse olenkin tilannnut suurimmillaan 300 ml liemiä kerralla ja perille tullut ilman mitään ongelmia.

    Sit toi et ei kannata ku akku poksahtanu yhellä :D Vähä sama ku ei kannata asunnostaan poistua ku voi jäädä auton alle ulkona ja on moni kotiinsakki kuollu.

    Hyvä suomenkileinen sivusto, jossa on myös liemi kauppoja listattu ja sähkötupakki kauppoja --> http://www.e-savuke.com/

    EDIT: Nii ja tota throat kikkii saa sit aika hillittömästi ku hommaa tohon eGon akkuun LR eli low resistance atomisoijan ja liemeks VG pohjasta : ) Mitä tossa kaverit jotka kessua kiskovat ni välillä maistellun mun sähkökessua ni on jokainen yskiny ku vetäny pitkät imut :D Et kyl aika stydii höyryy lähtee ja kurkkutuntumaa löytyy.
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2012
  9. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Mua ei henk.koht. edes kiinnosta mistä niitä saa ja mistä ei. Kuten sanoin, niin sivusta seuranneena vain kommentoin. Liemiä saa varmasti vaikka ja mistä, mutta ei yhtä helposti ko tupakka-askia lähi siwasta.
     
  10. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Okei, eli kunnon polttaja. Vähän vaikea saada omasta tuttavapiiristä kunnon kokemuspohjaa, kun jengi on tyyliin 5-10 röökiä/pv tasosta tai "sillon tällön baarissa"-polttelusta siirtynyt ecigeihin. Vaikea verrannollistaa näin ketjutupakoijan kokemukseen :) Kaurismäen Aki vois kokeilla, tietäs vähän fiiliksiä kunnon tupruttelijan näkökulmasta...

    Toi on ihan totta. Olen itse ihan uskomattoman huono ennakoimaan nortin loppumista -- turhan usein pitää kävellä lähiteboilille ostamaan keskiyöllä kessuaskia, kun ei muistanut päivällä -- taaskaan -- ostaa valmiiksi. Tuo vähän pelottaakin, eli pakko opetella ennakointi noiden litkujen kanssa, jos ja kun tarkoituksena on heivata manuaalitupakat ainakin pienen siirtymäajan jälkeen kokonaan pois :)

    Tietty ennakoinnissa auttaa sekin, kun tietää sen oman nestekulutusmäärän ekan muutaman viikon jälkeen. Nythän tuo on ihan arvailua.
     
  11. IlariJ

    IlariJ Member

    Liittynyt:
    29.02.2008
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ..helvetin hieno alotuspost, isot kiitokset! :)
    Tässä ollu harkinnassa sähköröki jo tovin, mutta vielä pitää rohkeutta kerätä. Nyt sai sentään jotain pohjaa mitä sitten tarvitaan, kiitos tälle ketjulle.
     
  12. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Okei, eka päivitys tilanteeseen. Eli tilaus on nyt vihdoin tehty. Pientä summarya siitä "kokemuksesta"..

    Ongelmana näyttää olevan noiden kaikkien Eurooppalaisten ""isojenkin"" sähkötupakkaverkkokauppojen kanssa se, että ne on ihan nakkikioskin kokoisia putiikkeja. Tai sitten vain todella, todella ***kasti hoidettuja verkkokauppoja. Meinaan joko verkkokauppa itsessään on yhtä miellyttävä käyttökokemukseltaan kuin sähkövihta ruotsalaisessa saunassa -- tai se yleisempi ongelma, että minkäänlaista varastonhallintaa ei tunnu yksikään noista firmoista osaavan. Eli käytännössä joudut luottamaan tuuriin sen suhteen, että onkohan sitä haluamaani tuotetta juuri tänään tuossa kaupassa. Yleensä ei ole. Ja kaikki nuo e-litkut, jne näyttävät olevan pitkälti verkkokauppakohtaisia, eli jos tykästyt johonkin litkuun, niin näyttää siltä, että on parempi hamstrata kerralla vähintään vuoden varasto sitä -- voi olle, että kyseistä litkua on seuraavan kerran vuoden päästä tarjolla. Ainakin tällainen fiilis tuli jo ihan alkupakettia ostaessa.

    Eli olin kaivellut ja tutkinut ja tonkinut noita kauppoja ison tovin ja päätynyt siihen, että tuollainen nakkikioski kuin Liberty Flights ois se, josta tilaan vermeet ja jonkinlaisen kasan litkuja testiin. Noh, siellä tuon eGo-T:n mallit tuntuivat olevan aika halpoja, jne. Mutta herrajessus, niiden varastotilanne oli 2pv odottelun jälkeen joka ikiselle värille, mallille, jne käytännössä nolla. Lisäksi koko kauppa on teknisesti vahvasti vuoden 1996 tasoa, joka on sekin haukkumista vuoden 1996 verkkokaupoille. Ihan kaamea purkkaviritys :)

    Noh, sitten taas tuollainen toinen mesta, kuin eCig Wizard oli vähän parempi itse verkkokauppasoftan suhteen, mutta siellä taas noiden e-litkujen selailu ja valinta oli tehty niin vaikeaksi, että ei tällainen tavallinen 15v ohjelmointia työkseen tehnyt toimitusjohtaja ymmärtänyt miten se putiikki toimii..

    Joten, nyt päädyttiin sitten tällaiseen ratkaisuun:

    Tilasin e-litkut Liberty Flightsilta, tilaukseen meni alkupostauksessa mainitsemiani oikean tupakan makuisia, jossain ok ratingit saaneita litkuja 60ml, sitten karkkitupakkaa polttaville kavereille mentholia testailtavaksi kun kylässä käyvät, 30ml ja sitten "yleisön painostuksesta" yksi tuollainen pikkurillipystyssä-hippi-putkilo jotain mandariininmakuista litkua tms ;-)

    Eli Libertyltä tilaukseen:

    2x HS Delight (30ml, 24mg)
    1x HS MENTHOL SENSATION (30ml, 24mg)
    1x E Liquid 30ml, PG, MANDARIN - MEDIUM - 14MG


    Yhteensä postikuluineen hintaa noista heilahti £47.57 eli nykykurssilla about e57. Tilaus MasterCardilla. mg kertoo siis tuossa nikotiinin määrän. Jossain sanottu, että 24mg ois jees määrä nikotiinia kunnolla tupakoiville aloitusvaiheessa, mutta saas nyt nähdä.

    Sitten piti tuolta eCig Wizardista tilata tuo itse sähkörööki. Sielläkin tilanne oli se, että noita "low resistance atomizereita" tms ei ollut varastossa, ei myöskään tyhjiä nestetankkeja, joten niitä pitää tilata myöhemmin ilmeisesti sitten kun niitä saa. "Low resistance atomizer" on siis toi höyrytin, erona normaaliin vissiin se, että toi low resistance vehje tupruttaa enemmän savua ja syö samalla enemmän akkua.

    Mutta okei, eli eCigilta meni tilaukseen tällainen setti:

    1x eGo Tank Starter Kit
    2x eGo Tank Atomiser - Standard Resistance
    1x eGo Tank/iTank XL Battery - 900mah


    ...tuossa "starter kitissä" tuli itsessään mukana:

    2x normi 650mAh akkuja
    2x Standard Resistance Atomizereita
    5x tyhjiä tankkeja
    1x USB-laturi (ei seinämalli)


    ... hintaa tuolle tilaukselle tuli postikuluineen £75.74 eli euroissa about e90. Eli yhteensä postikuluineen kaikkeen romppeeseen meni noin 147 euroa. Litkujen kestosta, eli kuinka kauaksi aikaa ne riittävät tms, ei ole _mitään_ havaintoa, mutta päivittelen tänne. Ja tietty siitä, että "toimiiko vai ei", eli toteanko viikon jälkeen, että pitäkää tunkkinne ja palaan takaisin wanhaan tuttuun harrastukseen eli manuaalinorttien maailmaan :)

    Jos jotain positiivista hakee kokemuksesta, on se, että sain tilauksen vihdoin sisään eilen iltapäivällä ja kuittaus molemmista kaupoista siitä, että paketti on pistetty postiin, tuli jo eilen illalla, eli alle 6h sisään tilauksen vastaanotosta. Nyt kun vielä kusti jaksaisi polkea Briteistä Suomenmaahan ensi viikon alkuun mennessä, niin ois hienompi homma.

    EDIT: ...postitukseen vielä sellainen lisä, että Libertylta sai seurantakoodin lähetykselle, mutta tuosta eCig Wizardista ei (olisi vaatinut jonkun erikoislähetysmuodon / kalliimman muodon, että olisi saanut seurantakoodin). Joten litkujen tuloa voin seurata, mutta itse härvelin tuleminen on Suuren Postin Haltijan[tm] kädessä.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2012
  13. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Liittynyt:
    02.08.2003
    Viestejä:
    942
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Noita varaosia suosittelen tilaaman noista kiina puljuista, kun sieltä löytyy valikoimaa ja hintatasokin edullinen. Tavaran tulossa toki kestää hiukan, mutta ei kai se niin hengen hätä oo kun ton starttipaketin jo käsiinsä saanut.

    Eli näistä kahesta ite oon tilaillu ja hyväksi todennut

    heaven gifts http://www.heaven-gifts.com/

    healthcabin http://www.healthcabin.net/
     
  14. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Henry1979, mitenkäs noiden eri kaupoista ostettujen eGo-T -nimellä myytävien vermeiden yhteensopivuus keskenään?

    Ja off-topiccina, Suomessa kun tätä debattia ei ole vielä kauheasti käyty (muutakuin THL jauhanut siitä, että pureskelkaa purkkaa - kertomatta kumpaa suosittelisivat, tupakointia vai sähkötupakointia), niin päätin kaivaa vähän näistä isoimmista ja luotettavaksi laskettavista ulkomaisista medioista jotain keskustelua sähkönorteista - sen vähän tutkimuksen ja keskustelun mitä niistä on tähän mennessä käyty:

    New York Times

    Washington Post

    BBC

    ..ei oikein "aukea" siltikään, muutakuin se, että moni onnistuu lopettamaan röökäyksen vaihtamalla sähkötupakkaan. Mutta myös se tulee aika hyvin selville, että eihän nyt sähköröökin imeminenkään terveellistä ole. Vertailua siitä, kuinka vaarallista sähkötupakka on normitupakkaan verrattuna, tuskin tuleekaan ihan heti, vaan se vaatinee useamman vuoden seurantatutkimusta.
     
  15. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Liittynyt:
    02.08.2003
    Viestejä:
    942
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Ainakin yleisimmissä malleissa 510 ja eGo osat on sopinu aina yhteen. Noita kiinan kapistuksiahan ne on nää mitä tääl europassakin myydään. Jotkut firmat vaan iskee omat nimet ja logot niihin tötteörihin esim. totally wicked myy eGoa tornado nimellä ja genesis myy egoa echo nimellä, mutta siis samoja kapistuksia ovat ja yhteen sopivia keskenään.

    Edit: Tossa kokeilin ettiä yhtä amerikkalaistutkimusta, mutta ei osunut se silmiin vaan tällanen juttu missä aukee vähän toi asia et miksi pidetään vaarallisena eikä suositella korvaushoidoksi röökille http://www.lisaravinteet.info/muut-artikkelit/onko-sahkotupakka-turvallinen

    Eli terve maalaisjärki ei vaan riitä siihen, että nää terveyslaitokset vai mitä nyt ikinä onkaan vovat mitään suositella tai sanoa turvalliseks. Vasta sitten kun on tehty lukuisia tutkimuksia, niin uskalletaan ääneen sanoa se minkä kansa tiesi jo heti. Voihan se ollakkki et kauheita myrkkyjä tulee sähkäristä, mut epäilen kyllä vahvasti sitä. Kuitenkin astmapiipussakin käytetty PG lientä jo 50 luvulta lähtien ja sama liemi on pohjana nikotiiniliemellekkin, niin ei mee ainakaan mun päähän et mikä tässä nyt mättää...
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2012
  16. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Pientä updatea taas. Eli ECigWizardista tilattu eGo-T tuli postissa perjantaina. Ihan tavallisessa kuplamuovikirjekuoressa, suoraan postilaatikkoon, eli ei tarvinnut noutaa mistään tms -- ja mitään seurantakoodiahan tuossa ei ollutkaan.

    Eli arvelinkin, että tilanne päätyy siihen, että jompikumpi paketeista tulee toista aiemmin ja sitten ottaa aivoon :)

    Noh, itse härvelistä, vaikuttaa laadukkaammalta kuin pelkäsin, eli mitkään osat eivät nitise / natise, kaikki osat naksahtavat toisiinsa nätisti yhteen, laturi toimii, jne. Nyt olen lataillut kaikki 3 akkua (2 pakettiin kuulunutta vakioakkua ja yhden lisätarvikkeena tilatun tehoakun) ja testaillut härveliä ihan puhtaalla vesijohdovedellä. Kyllä ihan vedelläkin savut sai, tosin henkeen vetämisen tunnetta ei tullut missään vaiheessa, mutta ulos puhaltaessa ihan miehekkään tupakkasavupilven näköinen tössähdys sieltä ulos tuli :)

    Pistän kuvia, jne varmaan ens viikon alussa ja toivon, että noi Libertystä tilaamani litkut tulisivat nekin jo maanantaina postista, niin pääsisi "oikeasti" kokeilemaan tuota härveliä.

    Niinjoo, yks juttu jäi heti sapettamaan tuossa vehkeessä -- tuolla setillä mitä tilasin, tuosta saa käytännössä kasattua suoraan kaks kokonaista sähköröökiä. Mutta latureita en sitten tajunnut tilata kuin yhden :p Eli toinen laturi pitäis tilata -- tuo akkuun kiinnittyvä osa on mallia "never seen", eli tuohon on pakko tilata oma laturinsa. Toinen pää laturista on sitten ihan normi usb-liitin, joten mikä tahansa USB-pistorasialaturi tai USB-autolaturi, johon saa piuhan kiinni, käy laturista (jos ei halua aina PC:hen lykätä latautumaan).
     
  17. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Alright, Liberty Flightsin litkut tulivat vihdoin ja viimein. Eli nesteissä meni viikko tilauksesta ennenkuin olivat perillä -- eli pitää muistaa jatkossa kun nesteet alkavat lähestymään loppuaan.

    Pistetääs nyt tähän väliin kuvat tilatuista romppeista...

    [​IMG]

    Tuossa on tuo aloituspakkaus. Vasemmassa yläkulmassa avaamattomia tyhjiä tankkeja, joihin siis lisätään tuota tupakkanestettä ja jotka toimivat samalla suukappaleina. Oikeassa yläkulmassa taas näkyy avaamattomana yksi ylimääräinen atomisaattori eli "höyrytin".

    Keskellä on koottuna tulleesta aloituspakkauksesta 3kpl täydellisiä eGo-T -sähkötupakoita. Yhdessä on 900mAh tehoakku, muut kaksi ovat normiakulla.

    Oikeassa alakulmassa taas on laturi, joka siis törkätään USB-laturiin tai tietokoneen USB-porttiin latausta varten.

    [​IMG]

    Tuossa yllä olevassa kuvassa on taas tilatut litkut.

    Vasemmassa reunassa 14mg mandariininmakuinen litku -- joka pikatestin perusteella ei maistu mandariinille vaan pakokaasulle. Aivan kauheaa.

    Keskellä 2kpl 24mg tupakanmakuisia nesteitä, vaikuttavat näin parin tunnin testailun perusteella ok:lta. Vähän miedompi "kurkkupotku" eli henkeen vedon fiilis kuin normitupakasta, mutta tuntuu, että "polttamistekniikka" vaikuttaa tuohon aika paljon.

    Oikeassa reunassa 14mg menthol-nestettä. Ei maistu mentholille, eikä oikein millekään. IMO, turhake.

    [​IMG]

    Viimeisessä kuvassa kokovertailua perusakulla varustetun eGo-T:n ja normaalin harmaan LG:n välillä. Eli selkeästi isompi pötkö, hieman mustekynää pidempi. Painoa aika paljon, joten "tupakointiote" pitää opetella uusiksi :)

    Pistän kokemuksia kehiin, kunhan "harrastusta" on muutama päivä takana. Litkujen kulutuksesta, siitä miten manuaalitupakkaa on palanut, jne.

    ...tästä se lähtee..
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2012
  18. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Ensimmäisen päivän fiiliksiä...

    Okei, about 15h nyt takana siitä ku paketin hain ja otin käyttöön. Tasan yksi manuaalinortti tullut poltettua tuon jälkeen, sekin ensimmäisen tunnin aikana ns. vertailukappaleena.

    Havaintoja:

    -siirtyminen sähköröökiin on -- ainakin so far -- ollut ihan naurettavan helppoa

    -olen aika hyvin noudattanut päätöstäni sen suhteen, että kävelen jatkossakin ulos tupakalle, vaikka sähköröökin kanssa uloshengitettävä "savu" onkin vain vesihöyryä -> pysyy kontrolli paremmin, kun kynnys polttamiseen on edelleen olemassa.

    -sähköröökin kanssa meni pari, kolme tuntia sen kanssa, että oppi polttamaan sitä itselle sopivalla tavalla, eli sai sopivat savut, jne.

    -tuo ecig on selkeästi "kuivempaa" kuin normitupakka (kurkunpää ja suu kuivuvat, muistelen että joku tupakka esim. punainen nortti, tekis samaa), pitää juoda lasi vettä kessun jälkeen melkein aina.

    -latureita pitää muistaa tilata lisää kun seuraavaa tilausta on pistämässä maailmalle. Yksi autoon, yksi duuniin ja yksi kakkoslaturi himaan.

    -jos tarvit kahta kättä johonkin, oli se sitten kengännauhojen solmiminen tms, niin tuota vehjettä et voi roikottaa suupielestä kuten normitupakkaa, vaan se pitää pistää taskuun siksi aikaa.

    -jos olet yhtä härö kuin allekirjoittanut, että about 2vkon välein tupakka tipahtaa kädestä, se tulee aika helkkarin paljon kalliimmaksi tässä tapauksessa :) Veikkaan, että toi vehje ei kestä asfaltille tippumista ihan LM:n malliin -- tai lumihankeen / rapakkoon tippumista (norminortti tipahtaa vahingossa vesilätäkköön, niin eihän se ole kuin 20c ja kaivaa uusi nortti askista, mutta kun sähkötupakan tipautat, niin se menee se koko vehje..)

    -todennäköisesti täysin psykologinen efekti, mutta olin havaitsevinani jo tänään aamulla, että hajuaisti olisi parantunut. Joka siis sellutehtaan lähellä työskennellessä ei ole hyvä juttu :)

    ...siinäpä ekat fiilikset. Katsotaas nyt miten tässä päivät etenevät. Edelleen kuskaan puolikasta tupakka-askia mukana varalta... En ole mitenkään uskonnollisella hartaudella tupakanpolttoa lopettamassa, vaan pikemminkin varauksella ja tällaisena "päiväkirjamerkistä"-projektina :)
     
  19. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Reilut 5vrk takana, pientä statuspäivitystä aiheeseen.

    5vrk aikana manuaalitupakkaa on palanut tasan kaksi kappaletta. Yksi ensimmäisenä päivänä "verrokkikappaleena" ja toinen kolmantena päivänä, kun ecigistä loppui "hönkä".

    Muutamat lisähavainnot:

    -atomisaattorit/höyryttimet ovat aika kenkkumaisia kapistuksia, yksi tuntuu jo nyt "kuolleen" eli sitä käyttämällä ei tule savuja sitten lainkaan.

    -atomisaattorit pitää ilmeisesti puhdistaa, suositellaan kerran viikossa, mutta ainakin oman subjektiivisen näkemyksen mukaan noista tulee jo nyt, 5pv jälkeen, paljon heikommin savua kuin aiemmin. Puhdistukseen suositellaan ilmeisesti joko kuumaa vettä paineella ja 24-48h kuivatusta tai esim. alkoholissa liuottamista 30min ajan ja 48h kuivattamista. *sigh*, ei jaksais säätää, mutta ilmeisen pakko.

    -edellämainittuihin liittyen, taidan tilata seuraavassa tilauksessa 10kpl noita atomisaattoreita varastoon, low resistancea, jos vain jostain löytyy...

    -aika ajoin kannattaa tehdä "kuivapolttoa", eli ei ime, vaan antaa vain 5-10sec palaa nappi pohjassa, tuntuu parantavan savujen tehoa.

    ...edelleenkään ei mitään ongelmaa manuaalitupakasta luopumisen kanssa, nyt on säästettynä näppituntumalta noin 30 euroa röökikuluina, eli negalla ollaan vielä noin 120 euroa, jos rahallisesti hommaa ajattelee. Litkua on kulunut noin neljännes 30ml pullosta, eli vähemmän kuin kuvittelin.

    ...jos käy yksin tupakalla, puuttuu helposti vertailukohta siihen, kauanko nortilla pitäisi olla. Joskus illan pimeinä tunteina huomaan, että olen imeskellyt yhtä "tupakkaa" vartin verran :)
     
  20. kerbo

    kerbo Regular member

    Liittynyt:
    15.05.2005
    Viestejä:
    2,796
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Laitetaan nyt omatkin kommentit ketjuun.


    Cartoissa ja atoissa on vissiin aika paljon eroja ihan kappaleidenkin välillä, joten jos viidessä päivässä on jo höyryt huonontunut, saattaa olla huono erä cartoissa/atoissa. Itse tilasin alku setin gecigarette.co.uk:sta, ja sieltä echo aloitussetin. Nyt mennyt 2 kk ja setin cartot antaa vieläkin hyvät höyryt.

    Kerran olen yhden carton putsannut kun vaihdoin makua. Valutin vain vettä pitkän aikaa siitä lävitse ja annoin kuivua. Tuskin on oikea tapa putsata cartoa, mutta näytti se ainakin toimivan sen jälkeenkin ;)

    Ehkä yksi paras lisähankinta oli usb-passthrough akku joka voi olla latauksessa samalla kun höyryttelee (akun päässä usb latausliitin). Ihan saatanan kova toimistolla ;D

    Kuvassa Genesis echo, 900mah usb-passthrough akku + smok tech dual coil ja verrokkina nokia c5 ;)

    [​IMG]

    Lisäksi olen hankkinut smok techin dual coileja johon mahtuu 5ml kerralla nestettä. Muuten ovat hyviä mutta höyryn tuotto näillä ego akuilla on vähän huono, pitäisi olla joku modi josta saa kunnolla virtaa, esim joku lavatube tms...



    Maku nesteistä sen verran että olen testaillut muutamia eri tupakan makuja mentholilla höystettynä ja ne ovat ihan ok. Enää ei tosin edes tee mieli noita tupakan makuisia vaan höyryttelen mieluummin jotain hyvän makuisia nesteitä. Nyt on käytössä libertystä tilatut vermillion riverin kentucky maplewood ja vermillion riverin florida citrus explosion. Nuo maistuvat pirun hyvälle. Ja suosittelenkin tilaamaan noita vermillion riverin makuja jos innostut höyryttelemään muitakin makuja kuin tupakka. http://www.liberty-flights.co.uk/product.asp?id=141
     
    Viimeksi muokattu: 05.03.2012
  21. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Pitänee kokeilla tilata seuraavat atot jostain muualta kuin eCigWizistä, josko paikassa ois jotain eroa.

    Varmasti toimiva combo, mutta sotii mun ideaa vastaan, eli haluan tehdä sähkötupakoinnista yhtä "vaikeaa" kuin mitä oikea tupakointi on, eli pitää kävellä ulos, etc :)

    No prkl... Meinaan just eilen pistin tuon aiemman viestin jälkeen Jenkeistä tilaukseen 4kpl jotain mega dual coil cartomizereita, kun jotkut kehuivat, että niistä saa paremmat savut kuin atomizereilla koskaan. Ja nyt sinä sitten sanot, että ei saakaan :) Damn..
     

Jaa tämä sivu