1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Raid/WinXP Asennusongelma!

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi ResoNas 01.07.2004.

  1. ResoNas

    ResoNas Guest

    Tartteisin apua Xp asentamisessa! Dossista oon asentanu raidin stripiksi ja se tunnistaa sen. Mutta kun rupeen asentaamaan, joko WinXp asennuscdeeltä Xp:tä niin välillä se heittää että INF. ei pysty lukemaan tai jotain sellasta ja virhe rivillä- 2144554384. No jos mä rupeen asentamaan WinXP:tä boottidiskin kautta niin pääsen asennusohjelmaan mutta sitten ku se rupee lataamaan ajureita disketiltä niin se kosahtaa siihen. Eli tälleen: "Ladataan tiedostoa disketiltä. (Windows Excutive..." Tätä pidemmäksi en pääse. Biosista oon laittanu Primary bootin Serial sataksi ja secondary bootin kans ja kolmas on romppu. Mutta mä en oo saanu asennettua sitä sata ajuria mikä tuli emon mukana disketillä. Miten pirussa mä sen teen? Kun kone käynnistyy niin mä pystyn asentamaan raidin painamalla F4 tai CTRL+S. Ne sata ajurit mitkä emossa itsessään on 3112. Tolla disketillä on 3114 ja 3112a. Emo on Abit NF7-s Rev. 2.0 ja kovot Maxtor 80gt sata ja toinen seagate 20gt ata-133 minkä mä oon muuntanu sata levyksi sellasella palikalla mikä tuli tän emon mukana. Seagaten levyllä on tavaraa. Tarviiko sitä formatoida? En kyllä haluis tehdä sitä. Kovolla on NTFS-järjestelmä. Pikaista apua kiitos!
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Ensi kerralla lyö vähän tyhjää return:illa, mukavampi lukea.
    Eli turha muuttaa ATA kovoa SATA liitäntään.
    CD/DVD first bootiksi ja sitten lähtee XP asennus käytiin. Sitten se sanoo että paina F6 jos haluat ladata RAID ajureita niin paina F6 ja laita disketti asemaan, sitten se lataa hetken ja asennuksen pitäisi jatkua.
     
  4. ResoNas

    ResoNas Guest

    Winukka asennettu koneelle. Fail-safe asetuksella sain laitettua. Mun emolevy vaatii kaks sata kovoo toimiakseen. Ei pysty raidia luomaan yhdelle kovolle. Tää raid on aika uus juttu mulle.
    Mulla on 80 gigan kovo sata1 portissa ja sata2 portissa se 20 gigan 133-ata. Dossi tunnistaa sen 80gt kovon mut ku asennin sen raid 0 niin windows tunnistaa sen vain 40gt ja sitä 20 seagatee ei löydy mistää. Mulla ei oo hajuakaan miten tää raid toimii :)
    Onko mahdollista asentaa sata kovoo ilman raid ohjainta? Vai täytyykö mun ostaa toinen satakovo? Ja miksi ihmeessä mun kovalevytila on ainoastaan 40gt? Tyhmääkin tyhmempiä kysymyksiä. :)
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 01.07.2004
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Siis älä tee RAID:ia niistä vaan Stripe(muistaakseni).
    RAID:illa saadaan useampi levy näkymään yhtenä, jotta saadaan varmempi ja/tai nopeampi tallennus.
    Eli joutuu osioimaan levyn uudestaan ja asentamaan windows alusta alkaen. Onnistuu tuolla XP levyllä kun sillä boottaa koneen.
     
  6. Rigardian

    Rigardian Member

    Liittynyt:
    13.07.2003
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Lyhyenä lisäyksenä/selvennyksenä/korjauksena vielä...

    RAIDilla on 2 funktiota:

    RAID 0 = Striping
    RAID 1 = Mirroring

    Eli:
    RAID 0 antaa lisää suorituskykyä ja
    RAID 1 Luotettavuutta.

    RAID 0 (striping) kaksi identtistä asemaa voi kirjottaa
    /lukea data paralleelissa, mikä kaksinkertaistaa
    tiedonsiirtonopeuden, jos vain asema sallii. (kuitenkin
    maximissaan 133mb/s per asema)

    RAID 1 (mirroring) toimii kahden aseman välillä.
    Se pitää toisella asemalla täydelliset backup-tiedostot
    toisesta asemasta.

    RAID 1 (mirroring) voidaan laittaa vain Mastereille.
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2004
  7. ResoNas

    ResoNas Guest

    Nyt kone pelittää hyvin ku sain laitettua oikeat asetukset biossissa. Ongelma ratkesi kun nostin muistikampojen volttimäärää. Nyt siihen kovo onkelmaan. Eli asennanko minä raidia tähän koneeseen ollenkaan jotta saisin kaksi kovalevyä käyttöön? Ja jos en asenna pitääkö mun laittaa toi 133-ata kovo emon IDE paikkaan kiinni vai annanko olla tuossa sata2 väylässä?
     
  8. ResoNas

    ResoNas Guest

    Niin ja sit vielä pieni lisäkysymys: Mitä nää kovojen block size:sit oikeen meinaa? 4,8,16,32,64,128k?
     
  9. ResoNas

    ResoNas Guest

    Kaikki ongelmat ratkottu. Kiitän palautteesta. Kone kehrää ku kissa :)
     

Jaa tämä sivu