1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

.PSD-Tiedoston muokkaus Paint Shop Pro Photo X2:lla

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Micc_o 17.09.2009.

  1. Micc_o

    Micc_o Regular member

    Liittynyt:
    10.08.2008
    Viestejä:
    489
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tiedä onko oikea alue, mutta antaa nyt sitten olla.

    Juu, eli ongelma on se, että olen aivan tumpelo näissä kuva tiedostojen editoinnissa ja kysyn teiltä apua.

    Eli haluaisin modata itselleni ikoneita rocketdockia varten. Latasin Deviantartista muutaman ikoni packin ja niissä tuli mukana .PSD filu jonka tekstejä voi muokata omanlaiseksi, mutta miten tämä onnistuu? Tässä esimerkki ikoni packista jonka olen ladannut. Elikkäs miten saan muokattua noita tekstejä? Latasin Paint Shop pro x2:sesta trial version ja sillä olen tuon avannut, mutta en oikeen tajua miten voin muokata noita tekstejä.

    Jos joku viitsisi auttaa avutonta edes jotenki, niin olisin todella kiitollinen!

    Kysykää jos jotain jäi epäselväksi. :)
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2009
  2.  
  3. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    5,093
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    PSD on Photoshopin käyttämä formaatti. Jos Paint Shop Pro saa tuon auki, niin muokkaat vaan niitä tekstejä tekstityökalulla. Siellä on siis 3 eri kerrosta (layers) jossa nuo tekstit ovat.

    Edit: Kuva vielä selventämään, miten kerrokset Photoshopissa näkyy. Paint Shop Prosta en tiedä mitään...
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2009
  4. Micc_o

    Micc_o Regular member

    Liittynyt:
    10.08.2008
    Viestejä:
    489
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli siis onko minun pakko tehdä uudet tekstit kokonaan, koska en löydä mitään työkalua millä voisin muokata noita vanhoja tekstejä.

    Sori, olen aivan amatööri näissä kuva editointi hommissa.
     
  5. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2005
    Viestejä:
    5,093
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    118
    Minulla itsellä ei ole Paint Shop Prota, mutta veikkaan että siellä on tekstityökalu. Se on varmaan merkitty joko T- tai A- tms. kirjaimella, tai muuten kuvaavalla kuvakkeella. Sillä sinun tulee erikseen nuo kolme eri tasoa muokata haluamaksesi. Mutta kuten sanottua, en osaa tämän enempää neuvoa, koska sinulla on Paint Shop Pro jota minulla ei taas ole, enkä ole varma ymmärtääkö ko. softa Photoshopin tiedoston tasoja.
     
  6. Micc_o

    Micc_o Regular member

    Liittynyt:
    10.08.2008
    Viestejä:
    489
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu, no kiitoksia sinulle kuitenkin avuista. Kokeilen ladata Photoshopista trialin ja kokeilen johko sillä onnistuisi. :)

    Juu ja kyllä siellä paint shopissa on tuo teksti työ kalu, mutta en vain ymmärrä miten pääsen sillä muokkaamaan, koska aina kun käytän sitä niin se tekee vain uuden teksti kentän. Voi olla, että paint shopillakin se onnistuisi, mutta kokeillaan nyt tuota photoshoppia. Vika todennäköisemmin käyttäjässä vain. :)

    Niin ja muutes mikäköhän photoshop versio sinulla on käytösssä?
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2009
  7. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ainakaan vähän vanhempi PSP (v. 7) ei saa kuvaa auki niin, että tekstit olisivat kuvassa irrallisena tekstinä, vaan ne ovat osa bittikarttakuvaa, kuten kaikki muutkin kuvan osat.

    http://img239.imagevenue.com/img.php?image=74727_koe_122_448lo.jpg

    Eli ainakin PSP:tä käyttäen editointi pitäisi käsittääkseni tapahtua niin, että peität ensin vanhat tekstit mustalla (taustan värillä) ja sitten tekstityökalulla lisäät uudet tekstit halutun kokoisena, värisenä ja halutulla fontilla.

    edit: päivitystä:
    PSP 11 osaa näköjään jo käsitellä tekstejä erillisinä objekteina,
    mutten saa (osaa?) silläkään editoitua pelkkää tekstiä (paitsi edellä kuvatulla tavalla bitmappina). Jos itse lisään tekstiä, sitä pääsee editoimaan valinnan jälkeen hiiren oikealla napilla -> edit text, kuten pitääkin, mutta tuolla template.psd:llä se ei onnistu.

    Photoshop 7:ssa sen sijaan editointi toimii kuten pitääkin, klikkaa vain "Type tool":lla haluttua tekstiä ja sitä voi poistaa, muuttaa ja lisätä, kuten vektoria kuuluukin. Eli lienee helpointa käsitellä kuvaa samalla ohjelmalla, millä se ilmeisesti on luotukin. Yllättävää:)
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2009

Jaa tämä sivu