1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Pliis auttakaa, Windows ei boottaa

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Sacuzel 24.03.2017.

  1. Sacuzel

    Sacuzel Member

    Liittynyt:
    06.06.2016
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    8
    Moi kaikki! Olen kadottanut pääsyn Windowsiin, ainoastaan pääsen Ubuntuun.
    Homma alkoi siitä kun halusin tutustua Linuxin käyttöön ja latasin Ubuntun muistitikulle ja tein usb-tikusta bootattavan. Sen jälkeen kävi näin:

    Avasin Ubuntun ja se toimi ihan hyvin. Sitten avasin windowsin, ja huomasin että se hidasteli.
    Sitten avasin chromen ym. ja hidastelu pahentui, kunnes tuli ilmoitus, jossa Windows kertoi että oli tapahtunut vakava virhe ja jokin ohjelma (en muista mikä) ei toiminut oikein. Päätin sammuttaa koneen, mutta windows-nappi ei auennut. Sitten päätin avata powershellin tehtävienhallinnasta ja tehdä laitteistotestauksen, mutta powershell lakkasi toimimasta. Kun sitten sammutin tietokoneen itse sammutusnapista ja käynnistin sen uudestaan, avautui ubuntun boottausvalikko. Menin ubuntuun ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Sitten sammutin laitteen ja käynnistämisn jälkeen menin boottausvalikosta windows boot manageriin mutta windows ei suostunut avautumaan, vaan käynnistyslogon alapuolella oli ilmoitus: "Diagnosoidaan laitetta" ja sitten "Korjataan levyvirhettä, tämä voi kestää yli tunnin". Tosin muutaman minuutin kuluttua kone aukesi virheenkorjausvalikkoon, sillä windows ei auennut. En uskaltanut tehdä mitään, vaan sammutin tietokoneen. Nyt en tiedä, että mitä tekisin? Menetänkö kaikki tietokoneessa olevat tiedostot?

    Olen kokeillut avata tietokonetta, mutta ainut käyttöliittymä johon pääsen on Linux, en pääse Windowsin boottausvalikkoon.
    Minulla on siis windows 10, joka tuli valmiiksi tietokoneeseen asennettuna.

    Vielä kerran sanon, latasin ubuntun puhtaasti kokeilumielessä, olen 17-vuotias lukiolainen ja tarvitsen myös windowsia. Halusin oppia ohjelmoimaan linux-pohjaisella käyttöliittymällä, mutta luulen että olisi pitänyt pelata varman päälle ennen asennusta. Anyways, tehty mikä tehty. Nyt tarvitsen apua, mielellään tarkan ohjeistuksen siihen, että miten saan windowsin takaisin. En ole mikäänn tetotekniikkaguru, enkä tiedä linuxista paljoakaan. Kiitos.

    PS. Tietokone on Lenovo ideapad y700. SSD muistilla.
     
  2.  
  3. 205

    205 Regular member

    Liittynyt:
    17.03.2011
    Viestejä:
    296
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    28
    Oletkos tehnyt laitteelle järjestelmän tallennuksen ennen linuks buuttausta = KTS mahollinen palautus piste ajankohta
    ja palauta kone siihen ajan kohtaan.
    Koska olet valinnut linuksin buutin pitäisi kone palauttaa win 10 ekaksi käynistyjäksi .
    "Linuksin kannattaa ladata winnin rinnalle EI Buuttaavaksi kun haluat tutkia ko. käyttisen toimintaa."
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Windows-ongelmista en tiedä paljoakaan. Itsellä Linux ei ole aiheuttanut ongelmia Windows-asennukselle. Linux ei kirjoita Windows-levylle mitään vaan vaatii omat levynsä ja tiedostojärjestelmänsä (usein ext4). Linuxilla pääset lukemaan Windows-levyn datoja. Kopio sieltä talteen kaikki tärkeä data tikulle, ulkoiselle kovalevylle ym. SSD levytkin voivat hajota tai olet saanut viallisen levyn.

    Käsittääkseni tuossa on Nvidian grafiikka kortti. Linuxiin kannattaa asentaa siihen nvidian ajuri. Uusimmalla ajurilla on ollut hieman ongelmia valmiustilasta palattaessa.

    Bios asetukset secure boot ja fast startup kannattaa ottaa pois päältä. Linux kyllä tukee secure boottia, mutta nvidian ajuri ei tykkää siitä. fast startup taas haittaa linuxin lataajan toimintaa.

    Linux on hyvä ohjelmoinnin opetteluun. Monia kieliä saa helposti asennettua. Hello Ruby on suomalaista tekoa ja suosittu kirja vasta-alkajille. Tutustumisen arvoisia ovat Ruby, Python, Perl ja paljon muita.

    Windows korjautuneen parhaiten asentamalla uudelleen.
     

Jaa tämä sivu