1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Pelikone Suomesta 2000e!

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Josse_Psz 18.05.2015.

  1. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Niin. Ja jos oikeesti haluaa että kamat on turvassa niin pitää olla monta erillistä kovalevyä joista yksi ainakin on ulkoinen. Itsellä on tärkeät tiedostot alkuperäisen lisäksi kolmessa eri kovossa sekä todella tärkeistä dokumenteista vielä kopiot pilvessä. Kas kun mikään osiointi kikkailu ei auta tilanteeseen kun kovo tilttaa.. Mikä on sinällään yhtä todennäköstä kun se että winukka tilttaa ilman mitään järkevää syytä... Onhan noitaki nähty että kovo kosahtaa takuuaikana ilman varotuksia.

    Varmuuskopiointi tarkottaa monille ihmisistä eri asioita. Itselle se tarkottaa että tiedostot on oikeesti turvassa eikä minkään purkkaviritelmän armoilla.. Mut kukin tyylillään.
     
  2.  
  3. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Osiointi ei auta jos kovo hajoo. Se auttaa jos Wintoosa sekottaa ittensä, ei kovin harvinaista meinaan. Se oli tossa pääpointti et aina pystyy asentaan helposti käyttiksen jos esim käyttiskovo sattuu sekoomaan (tai hajoomaan ja on toinen kovo).
     
  4. Josse_Psz

    Josse_Psz Member

    Liittynyt:
    18.05.2015
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    No mulla ei ole koskaan Windows seonnut ja vaikka sekoaisikin niin eikö toi varmuuskopiointi riitä?
     
  5. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Jos sulla on tallessa tärkeät filut jossain muualla niin se riittää. Toki itellä varmuuskopion, varmuuskopion varmuuskopiokin.
     
  6. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Aika hyvä tuuri käyny jos Windows ei oo koskaan seonnu. Varmuuskopiointi auttaa mut uudelleenasennus selkeesti helpompi vetää omalle osiolle.
     
  7. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Todellakin auttaa. Bad sectorit sun muut esimerkiks, tapahtunu konehistorian aikana ja SSD levyilläkin helpompaa kun solu ei muutu enää.
     
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Kun mä puhun kovon tilttaamisesta niin tarkotan hajoamista. En muutamaa bad sectoria. Sillon ku kovo oikeesti tilttaa niin sitä ei mitkään pikkukikat pelasta.

    Jännä ettei alan harrastajat tunnu ymmärtävän sitä että koitan selostaa varmuuskopioiden tärkeyttä ap:lle
     
  9. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Jännä että et suostu ymmärtämään toisten pointteja. Päde vaan varmuuskopioinnista, mutta ei tarvi jyrätä toisten ehdotuksia alleen.

    Jos hän jättää 50-100Gt osioimatta niin onko se nyt niin kauhean paha ? Hä, onko ? Sille asentaa winukan tai ubuntun tarvittaessa, tai suurentaa pieneks jäävää osioo, mutta tää idea oli mielestäs niin perseestä ettei sitä ääneen saa näemmä ees ehdottaa.
     
  10. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    No se ei oo väärin mutta ei myöskään varmuuskopiointia.

    Enköhän mä taida olla sieltä suvaitsevaisimmasta päästä kun lukee näitä keskusteluja täällä...
     
  11. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Pistää vaan ihmettelemään ettei muusta saa puhua kuin varmuuskopioinnista, mut eipä siinä, en vastaile enempää kun neuvoja ei selkeestikkään kaivata.
     
  12. Josse_Psz

    Josse_Psz Member

    Liittynyt:
    18.05.2015
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Eipäs nyt aleta riitelemään, varsinkaan nimimerkin takaa. Voiko joku vielä tarkentaa miten kovo voidaan osioida päin vittua ja kuinka usein valmiiksi kasatut/asennetut koneet saapuvat kotiin päin vittua osioidun kovon kanssa? Itse olen aina ostanut valmiiksi kasatun ja asennetun koneen eikä koskaan ole ollut ongelmia kovon kanssa.
     
  13. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Osiointi, on siis sama asia kuin C: D: E: F jne. "kovalevyjen" luomista niinkuin Windows ne esittää. Pelkkä C: on yksi osio, C: ja D: on kaksi osiota jne.

    Edelleen, tää ei oo kovin monimutkasta matematiikkaa, ja voin heittää esimerkkiosiot sun kohdalle jos haluat. Kuten sanoin aikasemmin, jos otat windowssin asennuksen niin luultavammin koneen tulo kestää kauemmin + osiointi sekä ohjelmien asennus on hanurista. Joudut itte kuiteski asentaa pelit, joten miks maksaa winukan asennuksesta joka on käytännössä yhtä vaikeeta ?
     
  14. Calade

    Calade Regular member

    Liittynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    131
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    En usko että missään liikkeessä osioidaan kiintolevyjä valmiiksi, turhaa työtä siitä vaan syntyisi. Ei ole ainakaan tullut vastaan, ja aina voi pyytää ettei osioida. Jossain saatetaan korkeintaan laittaa system recovery -osio käyttöjärjestelmän uudelleenasentamista varten, mutta useimmiten asennusmedia vain toimitetaan DVD:llä tai muistitikulla (kuten esim. Hardwarium ilmoittaa tekevänsä).

    Tämä koko "keskustelu" päin vittua osioimisesta on aivan käsittämätön ja väärässä paikassa. Sen voi jättää omaan arvoonsa.
     
  15. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Edelleen, kuinka asennat windowssin osioimatta kovoa ? Vastaa nyt sitten.

    Puhuttiin WINDOWSSIN ASENNUKSEN MAKSAMISESTA ja siihen sivuun huomioin osioinnin. Näemmä et ymmärrä mitä koko osiointi tarkoittaa.
     
  16. Calade

    Calade Regular member

    Liittynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    131
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Pahoittelen kovasti epätarkkuuttani, kukaan ei varmasti ymmärtänyt että tarkoitin osioimatta jättämisellä koko kiintolevyn alustamista yhdeksi isoksi osioksi. Yleensä (eli aina) osioinnista puhuttaessa kun tarkoitetaan nimenomaan kiintolevyn jakamista useaan osioon. Hyvä että jaksoit vetää herneen nenään asiasta niin tuli tämäkin selväksi.
     
  17. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Selitätkö tämän ?

    Eli asennetaan windows, maksetaan siitä muttei haluta että osioidaan ?
    Mä oon aivan pihalla mitä tässä meinaat.
     
  18. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Tarkottasko sitä että koko kovalevy otetaan käyttöön C:nä ilman erillisiä osioita. Pakkohan niitä ei ole tehdä.
     
  19. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    C: on osio jo itsessään, voi herranjumala...
    Just tätä oon yrittäny selittää. Kuinka iso C: sit on ? Koko kovalevy vai osa siitä ? Siitä koko hel... osionnista on kyse. Vieläkään ei mee jakeluun näemmä.

    Sit jankataan vastaan vaikka kuinka perustelee, ihan kuin se ois laitonta. Seuraavaks huudetaan kai varmuuskopioinnista lisää ?
     
  20. Josse_Psz

    Josse_Psz Member

    Liittynyt:
    18.05.2015
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Miten RatCon mielestäsi kannattaa pyytää Hardwariumin kasaajaa osioimaan kovon järkevästi, jos en itse sitä windowsia halua asentaa (vaan maksan siitä sen 15e). Yleensä mulla on kait ollu C ja D. Onko se ok? Mitä huonoja puolia?
     
  21. Josse_Psz

    Josse_Psz Member

    Liittynyt:
    18.05.2015
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Lähtökohta nyt on joka tapauksessa se, että maksan koneen kasaamisesta ja Windowsin ja ajurien asentamisesta, vaikka itse osaisin varmasti kaikki em. tehdä.
     

Jaa tämä sivu