1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Pelikannettava, kannattaako?

Viestiketju Uutta kannettavaa ostamassa -osiossa. Ketjun avasi JohnnyxOh 09.06.2016.

  1. JohnnyxOh

    JohnnyxOh Newbie

    Liittynyt:
    31.05.2016
    Viestejä:
    19
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Olis vaihtoehtona ostaa pelikannettava, mutta on muutamia huolenaiheita joihin tarvis valaistusta.

    - Jos ajatellaan pidempiä (5-6tunnin) pelisessioita, niin kuinka kovaa peliläppärit ylikuumenee ja kuinka se vahingoittaa konetta?

    - Onko esim mahdollista vaihtaa tuulettimi paremmiksi ja onko siitä hyötyä?

    Oon vähän selaillu ja täs olis muutama vaihtoehto omaan mieleen, any thoughts?:

    http://www.jimms.fi/fi/Product/Show...-strix-gl502vt-kannettava-pelitietokone-musta (Tuosta on vissiin tulossa gl502vy malli jossa on näyttikse gtx980m, mutta onko suurta eroa?)

    http://www.jimms.fi/fi/Product/Show...0hq-gtx-970m-8gb-256gb-ssd-1tb-hdd-windows-10

    Itteä enempi kiinnostais tuo Asus hinnan ja ulkonäön puolesta.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Täällä ei taida olla vakituisia kirjoittajia, jotka pelaavat erityisesti läppärillä. Minullakaan ei ole mitään omia kokemuksia peliläppäreistä, joten pohdiskelen asiaa pelkästään teoriapohjalta.

    Prosessoreiden ja näytönohjaimien suunnittelussa on otettu huomioon, että ne kuormitettuna käyvät hyvin kuumina. Prosessorin lämpötila voi nousta lähes 90 asteeseen ja on selvää, että paraskaan jäähdytysjärjestelmä ei voi estää muidenkin osien kuumenemista merkittävästi. Muut osat taas kärsivät liiasta kuumuudesta, joten ei liene virheellistä olettaa, että kuumeneminen lyhentää läppärin elinikää. Peliläppärin pintalämpötilakin voi paikoin nousta 60 asteeseen ja pohjan on testimittauksissa todettu kuumenevan kovimmassa kuormituksessa jopa 70 asteiseksi. Vaikka "laptop" tarkoittaakin "sylimikroa" ei sitä pidä sylissä käyttää tai suvun jatkuminen voi vaarantua.

    Läppäri on yleensä sellainen paketti, ettei sen rakenneosia voi muutella tai päivittää samaan tapaan kuin pöytäkoneissa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi tuuletinta ei voi vaihtaa tehokkaammaksi.

    Asuksen läppäreissä yleensä koetaan jäähdytysasian olevan hallinnassa. Tosin nuo edellä mainitsemani lämpötilat oli mitattu juuri tuosta Asus 15,6" ROG STRIX GL502VT:stä, mutta ei pelitilanteessa, vaan äärimmäisessä kuormituskokeessa. Täytyy myös ottaa huomioon, että tuo Asus-malli on peliläppäriksi kevyt ja "siro", mikä tuo lisähaasteita jäähdytykselle noin tehokkaalla näytönohjaimella.

    Acer on suhteellisen uusi tulokas tehokkaiden peliläppäreiden valmistajana, joten siitä ei ole paljoa kokemustietoa saatavissa. Tuo linkkaamasi Acer 15,6" Predator G9-591 on selvästi kookkaampi ja painavampi, joten jäähdytyksellekin on enemmän tilaa. Toki sama prosessori ja näytönohjain kuumenevat siinä, kuten Asuksessakin, ja lämmittävät sisusta ja samalla muita komponentteja, mutta laitteen pintalämpötila pysyy matalampana.

    Mainitsit myös uudet 15,6" mallit, joissa on GTX 980M näytönohjaimena. Tuo näyttis vaatii 25% enemmän sähkötehoa kuin GTX 970M. Se puolestaan merkitsee entistä suurempaa kuumenemista ja lisähaasteita jäähdytykselle varsinkin noin pienessä läppärissä.

    Alla vielä demo i7-6700HQ ja GTX 970M -yhdistelmän lämpenemisestä MSI-läppärillä pelattaessa. Aika hottia.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=k4oUcIpbR7s
     
  4. Dani_

    Dani_ Member

    Liittynyt:
    24.06.2016
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Moi!

    Yritän valaista kysymystäsi niin kattavasti kuin pystyn, omia kokemuksiani painottaen.

    Itse ostin Asuksen ROG G75VW-T1031V (17 tuuman näyttö) peliläppärin lähes 4 vuotta sitten (1500€ maksoi) kun lähdin opiskelemaan, jotta voisin yhdistää pelaamisen ja liikkuvuuden. Näin aikaa taaksepäin katsoessani olen ollut niin tyytyväinen tähän kannettavaan. Tuhansia tuhansia tunteja on pelattu eri pelejä, kevyistä raskaisiin, aina on kaikki toiminut eikä ylikuumeneminen ole koskaan ollut ongelma edes monen tunnin pelisessioden aikana. Jäähdytysjärjestelmä tässä kannettavassan onkin järeä. Yleistoimivuudesta olen ollut myös positiivisesti yllättynyt; vasta muutama päivä sitten ostin SSD-levyn korvaamaan alkuperäisen kannettavassa olleen HDDn joka alkoi väsymään. Olen tämän lähes neljän vuoden aikana ainostaan kerran palauttanut koneeseen tehdasasetukset (muutenkin lataillut tavaraa aikamoisia määriä), ja kone ei ole sitten hidastunut juuri yhtään paitsi nyt viimeikoina kun kovalevyn elinkaari alkoi olla niinkin pitkällä jo. Nyt uuden SSDn siivittämänä kone toimii taas yleisnopeudeltaan kuin unelma. Suht usein (noin 2-3 kuukauden välein ostohetkestä saakka) olen avannut kannettavan pohjasta ja putsannut tuulettimet, näytöohjaimen sun muut pölystä paineilmaa käyttäen.

    Uusimmat pelit alkavat tietty hyvien FPSien kannalta olla jo liian kova pala 4 vuotta vanhalle läppärille, vaikka pelikone onkin. Tosin lähes kaikkia pelejä pystyy pelaamaan suht hyvällä grafiikka/FPS suhteella kun vähän pelin asetuksia räplää. Olen pelannut viime aikoina enimmäkseen Rocket League-peliä, smoothisti toimii ja grafiikka-asetuksetkin ihan riittävällä tasolla ottaen huomioon pelin nopeuden ja negatiiviset vaikutukset omaan suoritukseen jos edes hitusen pätkii.

    Liikuttavuuden kannalta ei ole minkäänlaista valittamista. Sehän on selvä että kone painaa ja on iso kun siinä on jytää ja voimaa, mutta ei missään nimessä hankaloita sen kuljettamista paikasta toiseen. Neljänä opiskeluvuotenani kuljin julkisilla (bussi tai juna) edes-takasin välillä Helsinki-Tammisaari (yli 100 km) joka viikonloppu ja aina minulla oli se kannettava laukussaan plus reppu mukana molempiin suuntiin eikä mitään ongelmaa. Kävelymatkaakin kertyi se 2-3 km per suunta. Hyvin se kannettava omassa laukussaan olkapäällä roikkuen kulki mukana.

    Todella rakas kone minulle edelleen, joka pennin arvoinen. Peliläppärin jos oikeasti haluat ja budjetti riittää, niin suosittelen että et säästele vaan laitat rahat likoon (1500€+) niin voit taatusti olla tyytyväinen monta vuotta eteenpäin. Voin lämpimästi omien kokemuksieni perusteella suositella Asuksen ROG kannettavia (1500-2000€ haarukassa)!

    Jos on enemmän kysymyksiä niin vastaan mielelläni parhaani mukaan!

    Ystävällisin terveisin,
    Dani
     
    Viimeksi muokattu: 24.06.2016
    1pertti kiitti tästä.
  5. valdoes777

    valdoes777 Newbie

    Liittynyt:
    26.07.2016
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Moi, mulla olisi aivan huippu pelikone myynnissä ja hinta ei mene tuon vaatimasi 1400e paljoa korkeammalle. Kone on tämä : Asusg752VY- Gco81t

    Aivan huippua siis:

    http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Kannettavat/Asus-G752VY-GC081T

    Pystyisitkö tulemaan tuosta 1400 eurosta vastaan esim tuonne 1700 euroon ? Tämän voisi maksaa myös esim kahdessa erässä.

    Kone on siis tehtaan paketissa ja kaikki kuitit ja takuut tallessa.

    Perhe tarvitsee rahat uuden auton ostamiseen...siksi myyn edullisesti.

    Kimmo edited by ddp
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 27.07.2016

Jaa tämä sivu