1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelmia läppärin kanssa

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi dawn2011 12.02.2016.

  1. dawn2011

    dawn2011 Member

    Liittynyt:
    20.09.2011
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen viimeaikoina puuhaillut hieman viallisen läppärin (acer aspire v5-531) kanssa, josko saisin siitä vielä toimivan pelin. Olen paikallistanut vian kiintolevyyn, joka osoittautui olevan täynnä sektorivirheitä kun tutkailin sitä pöytäkoneeseen kiinni laitettuna.

    Ennen kuin lähden ostamaan uutta kiintolevyä, haluaisin varmistua että vikaa ei ole koneessa muuallakin. Ongelma on että minulla ei ole kunnolla mahdollisuutta kokeilla toimivaa kiintolevyä läppäriin. Kaapista löytyi täysin toimiva pöytäkoneen kiintolevy, jota olen yrittänyt väliaikaisesti viritellä läppäriin kiinni. Tämä levy tarvitsee toimiakseen tuollaisen vanhanmallisen nelinapaisen virtajohdon, ja sellaista johtoa läppäristä ei löydykään. Tämän olen ratkaissut niin, että olen vetänyt kyseisen johdon pöytäkoneen virtalähteestä. Tällä viritelmällä windowsin asennus onnistuu melkein, mutta ei ihan. Asennuksen yhteydessä kone kaatui pariinkin otteeseen ja antoi ilmoituksen, että asennus on aloitettava alusta. Erroreista ja kaatumisista huolimatta, asennus eteni hitaasti ja epävarmasti aina loppuun asti työpöydälle jossa pelkän mustan lisäksi näyttöä koristaa vain hiiren osoitin. Ei siis mitään käynnistävalikoita tai taustakuvia. Tosin tehtävienhallinan sain auki ctrl + alt + del näppäilyllä. Windowsin asennuslevykkeeltä löytyvä korjausohjelma ei auttanut asiaan.

    Mitä mieltä olette? Onko koneessa vikaa muuallakin kuin kiintolevyssä? Vai johtuuko nuo ongelmat vain siitä, että kiintolevy saa pöytäkoneen kautta virtaa jatkuvasti, kun sen ilmeisesti(?) kuuluisi käyttisken asennuksen yhteydessä aika-ajoin käynnistyä muiden komponenttien mukana uudelleen.
     
  2.  
  3. esaja67

    esaja67 Regular member

    Liittynyt:
    27.04.2014
    Viestejä:
    177
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    28
    Voit testata konetta live linux cd levyllä. Ei tarvi kiintolevyä.
    Myös usb tikulta testaus onnistuu. Boottaavan tikun tekoon unetbootin ohjelma.
    Toimivuus cd levyltä on ollut parempi kuin tikulta.
    Itse suosin lubuntua, kevyt ja enemmän windowsin näköinen.
    https://unetbootin.github.io/
    http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Olen samaa mieltä, että kätevimmin läppärin toimintakyvyn voi testata Linux Live-CD:llä. Toisin kuin tuolla Ubuntun ohjeissa kerrotaan, uusilla Windows-käyttöjärjestelmillä levykuvatiedoston poltto levykuvaksi onnistuu ilman apuohjelmaa. Windows 7:ssa tämä tapahtuu klikkaamalla ISO-tiedostoa oikealla ja valitsemalla "Windowsin levyn näköistiedoston tallentaminen". Kasissa ja Kympissä on uskoakseni sama mahdollisuus.
     
  5. dawn2011

    dawn2011 Member

    Liittynyt:
    20.09.2011
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Suuret kiitokset näistä vinkeistä, eipä olisi tullut mieleenkään kokeilla tuollaista.. Laitoin ubunutun usb-tikulle, joka näyttäisi pelittävän läppärissä oikein hyvin! Nyt ei muutaku joku kiva ssd levy tilaukseen.
     

Jaa tämä sivu