1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma ääniajurien asennuksessa

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi rockboy 21.02.2009.

  1. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moro! Formatoin pari päivää sitten tietokoneeni ja nyt en saa ääniajureita toimimaan. Windows löytää sen laitteen (C-media ac97 audio device), mutta siinä kuvakkeen päällä on keltainen huutomerkki. Kun koitan päivittää sitä windowsin kautta klikkaamalla sitä ja päivitä, niin tulee ilmoitus, että ei löytänyt sopivaa ajuria/asennus ei voi jatkua tai jokin vastaava. Olen sitten koittanut ladata Realtekin AC97 ääniajureita, mutta niissäkin näkyy se keltainen huutomerkki. Näidenhän pitäisi sopia yhteen, c-media ac97 ja realtek ac97? Olen koittanut poistaa ja asentaa laitteen monesti ja päivittämistäkin on rassattu monet kerrat, mutta ei vain toimi. Joten, tietäisikö joku, miten saisin ääniajurit toimimaan? :|
     
  2.  
  3. Samolito

    Samolito Member

    Liittynyt:
    09.03.2007
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itsellä myös samaa ongelmaa.. Emo on Epox 9HEAI merkkinen ja realtek AC97 ajureita koittanu asentaa mutta ei millään rupea pelaamaan, koodi 39 virhe sanomaa ilmoittaa jatkuvasti..
     
  4. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    rockboy, kerrotko emolevysi mallin, niin sen perusteella on helpompi lähteä etsimään oikeita ajureita. Samolito, jos kyseessä on pakettikone, niin kerro valmistaja ja malli.
    EDIT: Samolito, tolle emolyvylle löysin tuolta äänipiirin ajurit: http://www.epox.com/usA/article.asp?ID=1047 , jos saat tuota linkkiä nyt ylipäätään toimimaan.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2009
  5. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mullakin tulee tuo koodi 39. Emoni on MSI 865PE Neo2-S ja olen ladannut emon sivuilta oikeat ajurit, mutta ei.
     
  6. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos on pakettikone kyseessä, niin koneen valmistajan sivulta löytyy yleensä ajurit noille. Aina ei edes emolevylle itselleen tarkoitetut ajurit toimi, kun voi olla jotain kustomointeja sun muita tehty pakettia varten. Tietenkin ajurilevyltä, joka yleensä tulee koneen mukana kannattaa yrittää ajureita asentaa. Pahimmassa tapauksessa ei kuitenkaan ole ajureita vistalle tehtykkään jos koneessa on erittäin vanhaa rautaa.
    E: kävinkin tuolta MSI:n sivuilta kattomassa, eikä ollut tosiaan vistalle noita ääniajureita. C-Median sivuiltakin olet jo varmaan koittanut.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2009
  7. Uube

    Uube Member

    Liittynyt:
    01.02.2006
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos on pakettikoneesta kyse, niin itse ainakin katsoisin valmistajan
    sivuilta jospa sieltä löytyisi sopivia ajureita.
    oma vanha koneeni oli HP:n valmistama pakettikone ja siihen toimivia
    ääniajureita ei löytynyt kuin HP:n sivuilta.
     
  8. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Koneeni ei ole pakettikone, vaan itse osista kasattu. Nyt mulla tulee myös 3 tuntematonta laitetta laitehallintaan olisivatkohan ne minun kuulokkeet, kaijuttimet ja mikrofoni? Mutta irrotin nuo, mutta silti tulee ne 3 tuntematonta laitetta.. Onkohan johonki rekisteriin jääny, että on ollu jotai laitteita kiinni koneessa tjsp?
    Edit: Oon ladannu MSI:n, C-Median ja Realtekin ajurit, mutta mitkään eivät ole toimineet. Viikon päästä ois lanit ni ois kiva saada äänet toimii :s
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2009
  9. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noiden tuntemattomien laitteiden tunnistamiseen olen käyttänyt jotain ajuriohjelmaa, kuten DriverMAX, joka osaa löytää tuntemattomia laitteita ilmaisen rekisteröimisen jälkeen. Tuolla voi myös löytyä ajurit äänikortille, jos hyvä tuuri käy.
     
  10. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ok, kiitos. Lataan ohjelman ja ilmoitan auttoiko.
    E: Unohdin kertoa :s, mutta ei toiminut..
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2009
  11. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Luin jostakin chipset jutusta, että se pitäisi olla asennettuna, mutta en ole koskaan kuullutkaan tuommoisesta. :eek: Oon koittanu nyt lähiaikoina asennella eri ajureita ja uudelleenasentamalla äänikortin monesti, mutta ei vieläkään toimi.. Viikonloppuna ois lanit ja ois kiva saada toimimaan. :|
     
  12. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  13. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo elikkäs DriverMaxista ei ollut mitään apua. Ja ei ole emolevyn levykettä. Windows xp professional oli ennen ja nyt on sama. Kokeilen tuota chipsettiä. Ja olen koittanut tuolta MSI:ltä ääniajureita.
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2009
  14. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta sait kuitenkin DriverMaxin toimimaan ja päälle, mutta sen Identify Unkown Hardware -toimintokaan ei auttanut, eikä se löytänyt millekkään ajurille päivityksiä? :eek: Itselläni se vaan on toiminut monet kerrat niin hyvin.
     
  15. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    DriverMax toimii kyllä, mutta ei löydä tuntemattomia laitteita. Se näytti, että ääniajurit ovat vanhat, mutta latasin sieltä DriverMaxilta ne ajurit, mutta eivät toimineet. Käynnistän nyt uudestaan koneen, asensin chipsetin.
     
  16. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Harmi ettei siitä sitten ollutkaan apua. Ja kumma juttu ylipäätään, ettei juuri tuolle emolevylle tarkoitettu ajuri toimi, vaikka käyttöjärjestelmäkin on yleinen.
    Microsoftin sivuilta tämmönen ohje tohon virhe sanomaan: Poista laite laitehallinnan kautta ja käynnistä kone uudelleen. Lataa uudestaan ajuri ja asenna se uudestaan. Reboottaa kone.
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2009
  17. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Asensin juuri chipsetin. Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Miten se chipset vaikuttaa/auttaa?
    E: Vaikuttaisiko se, että formatoinnin yhteydessä en ottanut äänilaitteita irti koneesta?
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2009
  18. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kai olet muuten asentanut XP:hen uusimmat päivityksen ja service pack 3:sen? Chipset on emolevyllä muita laitteita ohjaava piiri ja kaikkien laitteiden ajurit auttavat käyttöjärjestelmää käsittelemään laitteita tehokkaammin ja monipuolisemmin.

    Microsoftin sivuilta tämmönen ohje tohon virhe sanomaan: Poista laite laitehallinnan kautta ja käynnistä kone uudelleen. Lataa uudestaan ajuri ja asenna se uudestaan. Reboottaa kone.

    E: Joillakin keskustelupalstoilla on suositeltu levyn tarkastamista ja yhden rekisteriavaimen poistamista. Luultavasti kannattaa koittaa.
    http://forums.pcpitstop.com/index.php?showtopic=148868
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2009
  19. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    XP:n uusimmat päivitykset+SP3 asennettu. Kokeilen seuraavaksi tuota antamaasi ohjetta. Katsotaan kuinka käy.
    PS: Kiitos auttamisesta :)
     
  20. aarol

    aarol Regular member

    Liittynyt:
    15.12.2006
    Viestejä:
    324
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eipä kestä. Ihan mielenkiintonen ongelmahan tuo on. Toivottavasti saadaan ratkaistua ajoissa ja kunnolla.
     
  21. rockboy

    rockboy Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eipäs auttanut rekisteristä poistamalla, eikä tuolla "poisto, boot, asennus,boot" jutulla. :( Nyt tuli vähän kiire, kun lähden hakemaan mutsin töistä ja lähtee kauppaan kantoavuksi. :) Tulen illemmalla takaisin koneelle.
     

Jaa tämä sivu