1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Obejktiivin valinta

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Xabbe 23.06.2013.

  1. Xabbe

    Xabbe Member

    Liittynyt:
    18.12.2005
    Viestejä:
    39
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei ! Eli omistan panasonic lumix gf3 ja omaan siihen tuon standardi objektiivin joku 18mm ilman zoomia ja sitten olympuksen 40 - 150 mm obejktiivin myös, nyt ongelmana on suuri tietämättömyys putken valinnassa, olen itse harmitellut oikeastaan vain tuota 18mm pientä "näkökenttää" vai miten sen nyt oikein ilmaiseekaan niin olisiko siihen jotain lisäkettä jolla saisi sitä näkökenttää lisää vai tarvitseeko laajakulmaobjektiivia siinä vaiheessa ?
    Jylheitä maisemia kuvatessa tuo on toisinaan muodostunu ongelmaksi...

    Minkä putken itse hankisitte lisäksi tähän tai lisäkkeen ? Eläimiä en paljoa luonnossa kuvaile mutta sen nyt jo tiedänki että tuo 150mm ei siihen kyllä riitä, mutta nyt olisi eniten käyttöä maisemakuvauksessa ja kaupunki kuvaus mielessä.. Kiitos !
     
  2.  
  3. Old_stars

    Old_stars Member

    Liittynyt:
    29.12.2009
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tämä on pitkälti kysymyksiä: toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä.

    Itsellä on parhaillaan kysytyssä käytössä OM-D:n kanssa Samyang 7,5mm f3.5 (ns. kalansilmä) että Olympuksen 12mm f2 prime. Ensin mainittu tekee todella jo melkoisen laajaa kuvaa (ja mm. Light roomilla kaartuvat kulmat saa jälkiperästä oikaistua...tarvittaessa). Objektiivi on manuaali tarkenteinen, mutta se ei laajoja maisemia kuvatessa suuremmin haittaa. Olen silti käyttänyt koon, painon, monipuolisuuden ja helppouden takia enemmän tuota Olympuksen 12mm f2:sta. Sen kuvakulman laajuus on siis riittänyt useimmiten itselle, mutta en todellakaan ole mikään himomaisemakuvaaja. Ja ainakaan yhtään pidempää kuin 12mm objektiivi en moiseen käyttöön suosittelisi M4/3 rungoissa.

    Muita mahdollisia voisi olla Olympuksen zoomi 9-18mm f4-f5.6 tai Panasonicin zoomi 7-14mm f4. Jälkimmäinen noista on melkoisen kallis objektiivi (ja aika iso/painava). Samoilta merkeiltä löytyy myös zoomit jotka alkavat 12mm ylöspäin, mutta puhtaaseen maisemakuvaukseen, ja haluten selvitä yhdellä objektiivilla....saattaisin...who knows...itse valita tuon Olympuksen 9-18mm f4-5.6 jollei objektiivin valovoima ole kriteerinä hirveän korkealla. Perusteet: hinta ja laajuus. Jos tuota valovoimaa(kin) haluaa...niin tällöin edellä mainittu oma 2 objektiivin konseptini on ollut aikas toimiva ratkaisu.
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2013

Jaa tämä sivu