1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

NTLDR puuttuu, ohje ei toimi koneessa?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi harmitus 01.12.2014.

  1. harmitus

    harmitus Member

    Liittynyt:
    02.11.2011
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ongelma on siis puuttuva NTLDR, käyttis on XP. Windows-cd:tä ei ole. Ongelma ilmeni aika yhtäkkiä, sitä ennen oli poistettu joitakin viruksia/haittaohjelmia, itse en tätä ollut näkemässä. Olen kokeillut tätä ohjetta http://milescomer.com/tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm USB-tikun kanssa ja kaikki menee putkeen siihen asti, kunnes pitäisi ilmestyä tuo step 5 kohdalla oleva 10 vaihtoehdon lista. Olen siis buutannut koneen tikulta, painanut Y ja ctrl + alt + del. Tämän jälkeen kone käynnistyy uudestaan, jolloin olen painanut uudestaan F12 päästäkseni buuttausvaihtoehtoihin, koska muuten näytölle tulee vain taas "NTLDR puuttuu". Sitten olen valinnut taas USB-vaihtoehdon, minkä jälkeen pitäisi tuo lista avautua, no tulee vain musta näyttö ja vilkkuva kursori. Tuolta Milesin sivulta löytyvä paketti on purettu oikein ja oikeat tiedostot on kopioitu tikulle ennen kuin tikku on kytketty vialliseen koneeseen.

    Osaisiko joku neuvoa, missä voisi olla vika? Mielelläni vielä tätä USB-vaihtoehtoa käyttäisin, koska se tuntuu helpommalta kuin cd:t.
     
  2.  
  3. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,755
    Kiitokset:
    151
    Pisteet:
    93
    Näitä olet varmaan jo katsellutkin, puhutaan vaan siitä CD korjauksesta pääasiassa, no onhan tuossa yksi USB juttukin.



     
  4. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
  5. harmitus

    harmitus Member

    Liittynyt:
    02.11.2011
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos vinkeistä. Tästä ehjästä koneesta, jonka avulla koitan toista fiksata, on CD-asema rikki, mutta sain "poltettua" Hiren's Boot CD:n muistitikulle ja sitä kautta buutattua läppärin sillä. Tuossa Hirensissä on siis tuo ekassa viestissä mainitsemani Miles Comerin tekele ja paljon muuta, joten sillä sain tuon 10 vaihtoehdon listan näkyville. Mikään niistä ei tosin toiminut, ensimmäinen vaihtoehto herjasi "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\hal.dll. Please re-install a copy of the above file." eivätkä muut olleet sen parempia. En oikeasti näistä tietokoneongelmista juuri ymmärrä, mutta yleensä nettiohjeilla pääsee pitkälle. Tässä vaan tuntuu olevan nyt ongelma. Voisitko Tepsu9 antaa siis vähän tarkempia vinkkejä? Esim. tuo Easy Recovery Essentials -ohjelma on maksullinen ja jos yrittää ladata ilmaista versiota, itse ainakin löysin vain jonkun bugiversion. Täällä aletaan olla nyt aika neuvottomia.
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,207
    Pisteet:
    243
    Sekä ntldr että ntdetect.com pitäisi löytyä Windows XP-koneen hakemistosta C:\i386. Tuo Hiren's Boot CD sisältää DOS-komennot, joten voit kopioida molemmat C-juureen, josta Windows etsii niitä käynnistyessään. En tunne tarkemmin Hiren's Boot -ohjelmaa, mutta pikaisesti silmäillen siinä näyttäisi olevan useampikin eri mahdollisuus kopioida tiedostoja. Perinteisellä komentokehotteella kopiointi tapahtuisi näin:

    copy C:\i386\ntldr C:\
    copy C:\i386\ntdetect.com C:\

    Jos ongelma on vain puuttuva ntldr, pitäisi Windowsin käynnistyä tuon jälkeen.
     
  7. harmitus

    harmitus Member

    Liittynyt:
    02.11.2011
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos 1pertti vastauksesta, tuohan kuulostaa hyvältä. Sanotko vielä, missä vaiheessa tuon komennon pääsen kirjoittamaan? Osaan siis buutata koneen tuolta USB-tikulta, minkä jälkeen tikulla oleva Hiren's Boot antaa toimintovaihtoehtoja. Valitsemalla "Fix missing NTLDR" saan tuon 10 vaihtoehdon listan, joista siis mikään ei toimi. Missä vaiheessa pääsen siis kirjoittamaan tuon kopiointikomennon? Kiitokset tuhannesti jo etukäteen!

    Niin ja tuo NTLDR näyttää ainakin tässä koneessa jota nyt käytän olevan suoraan C:-aseman juuressa.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,207
    Pisteet:
    243
    Toivottavasti en nyt luvannut liikoja, kun en tunne ohjelmaa, mutta ainakin tuolla: http://www.hiren.info/pages/bootcd kohdassa 'Browsers / File Managers' on mainittu mm. 'Dos Command Center 5.1' ja 'Dos Navigator 6.4.0'. Käsittääkseni nuo ohjelmat sisältyvät levylle/tikulle ja kopioinnin voi tehdä kummallakin noista sovelluksista.
     
  9. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Kyseisessä kansiossa on kaikki winukan osa ohjelmat, mutta vain ntldr ja muutama muu on pakkaamattomina. Muut on pakaattuina ja tiedostonimen, sen päätteen vika kirjain on korvattu _ merkillä.
    ntdetect.com on varmaan nimellä ntdetect.co_
    Mikään yleinen pakkaus/purku ohjelma ei osaa purkaa noita oikein, vaan on käytettävä xp-cd:tä Palautuskonsoli buuttiin ja siinä komentoa expand
    expand X:\ntdetect.co_ c:\

    Jos sulla on purettuna toimiva ntldr tiedosto, niin vaikka live linux cd:llä sen siirtäminen kovolle oikeaan paikkaan onnistuu.
    Hirens boot cd:ssä (tai tikussa) on varmaan tiedostonhallinta ohjelmia myös.

    ntldr tiedostosta en osaa sanoa onko se eri versio Home/Pro ja/tai enkku/suomi xp.
     
  10. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,207
    Pisteet:
    243
    Minun XP-koneellani se on nimellä ntdetect.com, varmaan siis kaikilla muillakin.
     
  11. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Virheellisesti tulkitsin että puhuit cd:n kansiosta. Harvassa xp koneessa on c:\i386 kansio, mulla ei ainakaan ole. Eikä muutakaan tiedostojen kopio kansiota.
    Minä kerroin edellisessä xp cd:n kansiosta i386 jossa kaikki tiedostot on pakattuina.
    Ja korjataan tähän edellisen komento virhe. (Ja X: tarkoittaa cd/dvd aseman tunnusta. Joka vaihtelee kone kohtaisesti alkaen D: Ja Palautuskonsolissa poikkeaa normaalista hieman.)
    expand X:\i386\ntdetect.co_ c:\
     
  12. verovanki

    verovanki Regular member

    Liittynyt:
    15.08.2007
    Viestejä:
    594
    Kiitokset:
    86
    Pisteet:
    38
  13. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,207
    Pisteet:
    243
    @BforeDusk: Ilmeisesti olet itse asentanut XP:n kyseiselle koneelle.
    Silloin se ei tietenkään ole koneellasi, kun et sitä erikseen kopioinut. Minulla taas on ollut pelkästään läppäreitä, joille Windows oli asennettu valmiiksi. Koska mukaan ei liitetty XP:n asennuslevyä, monet valmistajat (muutkin kuin IBM) liittivät kopion i386-kansiosta kovalevylle. Usein i386 löytyy osoitteesta C:\i386, mutta Googlen mukaan sijainti voi olla myös C:\WINDOWS\i386.

    Itse olen aikoinaan tehnyt noita i386-kansion tiedostoja käyttäen boottaavan XP Live CD:n netistä löytyneiden ohjeiden mukaan ilman varsinaista XP:n asennuslevyä. Ja tuo ntdetect.com täytyy olla XP:n asennuslevylläkin pakkaamattomana, koska sen kopiokin on pakkaamaton. Tämän vahvistaa myös edellisessä viestissä linkattu ohje.

    Meni vähän sivuraiteille, mutta vain vähän.
     

Jaa tämä sivu