1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nikon D5000 ja SB-700 salama langattomasti

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Sakarias 09.06.2013.

  1. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Pistin SB-700 salaman remote ja SU-4 tilaan. Se välähtää Nikonin oman salaman tahdissa, mutta kuvista tulee tummia. Nyt on joku säätö hukassa. Tuli jo ajatuksena mieleen hakisko kaupasta D5100 josko se toimisi paremmin. Jos joku osaa opastaa miten tuo toimii. Oli se vaan ennen vanhaan helppoa pistää kameraan 1/60 ajaksi ja aukoksi F8 ja sisäkuvat yleensä onnistui normi olkkarissa (kinorunko).
     
  2.  
  3. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tiedä tuosta SU-4 tilasta, mutta itse käytän ihan vaan pelkässä remote tilassa jolloin sitä salaman tehoa voi säätää kameran asetuksista. Ei ole kyllä tuosta kamerasta kokemusta mutta eiköhän siinä samallalailla ole asetukset.

    Tietenki sulla voi olla joku syy siihen SU-4 tilaan, jos on niin kerro. Ei tiiä vaikka oppis jotain uutta, en ollu kuullukkaan tuosta ja mulla on sentään sama salama...
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Ehkä helpoin tapa on hankkia johto. Olen heikko näissä ulkomaankielissä. Ostin salaman Hollannista ja käyttöohje on hollanniksi. Mikäs runko sulla on? D5000 on vanhempi kuin tuo salama. Salama toimii kyllä hyvin kamerassa kiinni. SU-4 tilassa se on optinen "orja" ja salama välähtää jalustalla kun rungon kiinteä salama välkähtää. Nuo termit vielä hakusessa. Tarkoitus olisi ottaa salaman avulla lähikuvia ja eihän se valoa anna ihan linssin eteen. Ideana on pistää kameran kiinteä alama mahdollisimman pienelle teholle, jotta se väläyttää SB-700:aa. Ja tuo SB-700 heijastimella hoitelisi varsinaisen valotuksen.
     
  5. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, tarkotat tuolla SU4 tilalla ihan samaa mitä itekki käytän, mutta en tiedä tuoko tuo SU4 jotain uutta siihen.

    Mulla on D600 mutta on ollu vanhempiakin, D80, D90, D7000 ja kaikissa muistaakseni samallalailla on ollu tuo, en ole kuitenkaan aivan varma. Itse teen juurikin niin että ohjaan kameran pikkusalamalla kahta SB salamaa jotka ammun satikoiden takaa.

    Salama vaan ylös kamerasta ja halutut asetukset kehiin, vaikka se 1/60 f8. Sitten vaan SB esiin ja remote asentoon nupikka. Katot siitä salaman näytöstä millä kanavalla se toimii.

    Sitten kameran asetuksiin. En muista ylintä valikkoa, saatto olla "custom menu", mutta sun pitäs löytää sieltä sellanen alavalikko kun "bracketing/flash". Sieltä taas sellanen joku "commander mode" tms. Sieltä sitten voit asettaa voimakkuudet eri kanavoilla toimiville salamoille, nyt kun olet katsonut siitä salaman näytöstä millä kanavalla se toimii, säädät sitä kanavaa -3...+3 välillä. Sen pikkusalaman voit tuosta valikosta myös määrittää antamaan pelkän käskyvälähdyksen, ilman että se valaisee kuvaa. Muistaakseni ne pelkät viivat kun asetat, niin tekee tuon.
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Kiitoksia. Muistaakseni minun halvassa D5000 rungossa
    ei ole commander mode valikkoa millä pystyy säätämään
    salamien tehoja. Ainoat säädöt mitä löysin koski sisäänrakennettua
    salamaa. Punasilmäisyys, slow, rear. Ehkä pitää kokeilla uusiksi.
    Pistää salama remote ja manual tilaan ja se 1/60 F5.6. Pikkusalama
    pienimmälle mahdolliselle teholle. Jos metrin päästä edelleen
    tulee tumma kuva on jotain pielessä. Varmaan edelleen käyttäjässä.
    Tykkään kääntyvästä etsimestä. D7000 hinta alkaan olla edullinen,
    mutta etsin ei käänny. D5100 mallissa ei vielä ole commander mode?
    Taitaa tulla halvimmaksi hankkia se johto..kuin uusi runko
     
  7. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Perehdyin aiheeseen ja eihän siinä tosiaan ole commander-modea. Muutama vaihtoehto löytyy silti:

    1. Tuo mitä oletkin kokeillu että Remote päälle, SU-4 tila käyttöön (selvitin senkin tarkotuksen, hyvä minä) ja manuaalina säädöt salamaan.

    2. Jonkun toisen salaman hommaaminen, esim. vanha SB-600 jota saa kohtuu halvalla käytettynä ja on soiva peli. Sitten voit käskyttää tuolla 700:sella sitä 600:sta.

    3. Johto
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Jos hommaan toisen salaman (SB-600 tai SB-700) osaako se käskyttää automaattisesti (TTL) toista salamaa heijastimen takaa? Jos se pop-up salama ei pysty.

    Sama juttu D5100 - TTL modessa pop-up salama tekee sen että salama laukeaa liian aikaisin eli suljin on silloin kiinni. Pidän tuosta kääntyvästä näytöstä. Jos D7000 mallissa olisi kääntyvä näyttö varmaan ostaisin sen. Lähikuvauksessa maanrajassa kääntyvä näyttö ja kuvan suurentaminen tarkennuksen avuksi ovat hyviä apuja.
     
  9. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    SB600 ei muistaakseni voi käyttää komentajana mutta SB700 voi. Niinpäin taas voi olla että SB700 käskyttää SB600:sta. TTL pelaa jos käskyttäjänä on vaikka toinen SB700 mutta pop-up salamalla pitää käyttää salamaa manuaalina just tuossa SU-4 modessa.

    Tuo on totta että kääntyvä näyttö on tuossa hommassa kyllä kova sana.
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2013
  10. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    No tilasin n. 3 m pitkän piuhan. En tosin Nikonin alkuperäistä. Pitäisi tosiaan kaivaa se kameran manuska jostain. Löytyi tosiaan sellainen asetus, jolla saa pop-up salaman manuaalitilaan. Kokeilen illemmalla jos tuolla & SB 700 SU-4 remote & manual tilassa saisi ruutuja valotettua. SU-4 idea lienee se, että muut salamat välkkyy niin kauan kuin pop-up salama palaa. Mutta minun kamerassa moinen ei toimi. Pop-up salaman eteen voi kuulemma pistää infrapunasuotimen jolloin sen valo ei vaikuta kuvaan. Tiedoksi. Mutta kyllä alkaa tehdä mieli runkoa, jossa tuo toimisi niinkuin pitää.
     
  11. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä tuo commander mode on aika hyvä olla olemassa noiden pikkusalamoiden kanssa. Mutta nythän se kyllä pelaa sen johdonkin kanssa varmasti.
     
  12. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Valaisuhan tärkeintä noissa kuvissa on. Jos huono valo niin ei siitä mitään tule. Katselin tuossa jo käytettyä D300 - 395 eur. Kyllähän se paljon helpottaisi tuo langattomuus. D90 malleja löytyy jo liki salman hinnalla.
     
  13. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Salamahommissa kun voi pienillä herkkyyksillä kuvata niin D300 on kova peli. D90 taitaa kuvanlaadultaan voittaa vähäsen, niin pienillä kuin isoillakin herkkyyksillä, mutta muuten en keksi mitään missä D90 ois D300:sta parempi.

    D90 mulla on ollu omana ja D300 oli vähän aikaa testissä kaverilta kun olin vararunkoa ostamassa. En huomannu kuvanlaadussa juurikaan eroa käytännössä, ehkä isoilla herkkyyksillä tuli vähän eroa. D300 muuten kaikin puolin parempi.
     
  14. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Eli jos löytää vähän kuvatun D90 rungon, niin se voi vieläkin olla hyvä ostos. Myydään näköjään vieläkin.
     
  15. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ei se huono ostos varmasti ole. Et vaan ihan hirveää parannusta saa verrattuna tuohon edelliseen. Tai no sanotaanko niin että saat kaiken muun hieman parempana mutta menetät tuon kääntyvän näytön.

    Tuo "Commander mode" tulis kuitenkin jo tuossa D90:sessä.
     
  16. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Mitä minä nyt olen Nikoneita selannut, niin Commander mode & kääntyvä näyttö yhdistelmää ei taida olla. Paremissa malleissa on kai ajateltu, että kuvat näkyy heti tietokoneelta ja kääntyvää näyttöä ei tarvita. D300s olisi hyvä, mutta aika hintava. D90 kameroita tuntuu löytyvän kohtuu hintaan. Eilen katselin kuvia D5000 & F1,8 35 mm illalla/yöllä eikä niissä ole valittamista. Hyvällä valovoimalla herkkyyttä ei tarvitse nostaa kovinkaan paljon. Ei ollut edes kittizoomia mukana olisi voinut ottaa pari verrokkikuvaa sataman nosturista yöllä.
     
  17. MiKa85

    MiKa85 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2007
    Viestejä:
    830
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eihän niitä ole. Kai sen jollain kulmaetsimellä vois korvata, mutta ne aina maksaa lisää. Jännä homma ettei sitä laiteta muihinkin malleihin.

    Kyllähän nuo on jo pitkään pikkuherkkyyksillä ollu riittävän laatusia, isojen herkkyyksien kuvanlaatu paranee nyt aina kennojen sukupolvesta toiseen. Tietysti pienienkin herkkyksien, mutta se alkaa olla jo sillä tasolla ettei sitä lopputuotoksesta yleensä/ikinä huomaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2013
  18. ric_91

    ric_91 Active member

    Liittynyt:
    09.09.2010
    Viestejä:
    1,166
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itsellä on D300, joka on pitkälti sama kuin D300s ja hieman kaipaisin parempaa herkkyyttä. Pääsääntöisesti kuvaan väliltä ISO200-400, joskus max. n. ISO1000 olen käyttänyt. Aikeissa hankkia joku vähintään D700 veroinen täyden kennon kamera joskus kunhan rahaa olisi ylimääräistä sen verta..
     

Jaa tämä sivu