1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nikon D40 tai D60 ekaks järkkäriks?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi dreamy 10.07.2008.

  1. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    tuo on kuin minä tosin ne ohjeet on edelleen elmu kelmussa en koskaa avannut niitä

    en ole mikään ydin fyysikko joka tajuu kaikki asiat 1s itellä mennyt monta asia kokeilun ja erehdyksen kautta

    itellä eka pokkari lahjaksia saatu Canon_s10 se nopeasti vaihtui Canon_G1 malliin jolla opettelin kuvaamaan sitten se vaihtui Canon_G5 se olikin mulla aika kauan

    sitten Olympus_julkaisi E-330 mallin jossa pokkarista tuttu live wien LCD_näytöltä päätin kokeilla olin tyytyväinen mut juuh se oli jotenkin pettymys kun ei tuo Olympus E-330 ollut ihan sellainen monipuolisuuden ihme kun luulin järjestelmä kameran olevan heti seuraavana syksynä Olympus_julkaisi E-3_mallin joka oli esillä Digi expo 2007 testasin sen niin perusteelisesti kuin vaan järkkärin voi testata esittelijäkin nukahti välillä

    ostin Olympus E-3 heti kun vaan se oli mahdollista ite olen nyt 100% tyytyväinen ostokseeni

    ei tuokaan E-3 ostos ihan mutkaton minulle ollut koska messut oli syyskuussa ja ensimmäiset myynti mallit tuli vasta joulukuun lopulla suomeen niin siinä tuli tuhat ja yks eri ajatusta

    esim lisä rahalla saa aina paremman järjestelmä kamera runkon

    ennen E-3 ostosta kävi monesti mielessä että Nikon_D2 tai Canon_5D olis "parempia" ja sillon jo huhuttiin Nikonin D3 järkkäristä jossa Full_Frame kenno tosin olishan Canonilla jo pitkään ollut täyden kennon kameroita

    mut lopuksi osto kriteerit oli Live wien LCD_näyttö \ kuvan vakauttaja runkossa ja Zuiko linssit on kuuluisia että piirtää reunasta reunaan ilman bluuria ehkä nuo ei ole kenenkään muun tärkeys listalla mut minulle nuo oli tärkeitä ominaisuuksia joten ostin sen joka sopii minun tarpeisiin

    parhaita kamera kokemuksia on -> Canon G1 \ Canon G5 ja Olympus E-3 mulle tarjonnut tähän mennessä
     
  2.  
  3. dreamy

    dreamy Member

    Liittynyt:
    10.07.2008
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mites sitä sitten oppii käyttämään, jos ei osta laitetta ja opettele?
     
  4. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ite olen "sunnuntai" point and shot kuvaaja joten tuo kameran filosofia ei ole mulle niin tärkeää

    jos näen omasta mielestä jotain hienoa niin otan kuvan


    esim tämä lento eläin sattu tulee linssin eteen joten otin kuvan ei se ole palkinto kuva ja moni ammattilainen huomaa paljon virheitä varmaankin kuvassa
     
  5. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mun mielestä noinhan sen pitääkin olla.. Jos ite näkee jossain jotain hienoa niin on hyvä ja ottaa kuvan. Kuvaajalle kuvat on muutakin, toisille ne on "vain" kuvia.
     
  6. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No voi pyhä yksinkertaisuus sentään...
    Eikös nyt sitten tuolla systeemillä kuvaamiseen just joku pokkari olisi
    se järkevin vaihtoehto, jos ei kerran kiinnosta opetella edes perusasioita... häh??

    (ja kyllä, tuosta lintukuvasta oikeasti olisi saanut paremman, jos osaisi edes korjailla valotusta)
     
  7. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    paspalo vielä kun saisit mahdutetta tohon paksuun kalloon että kaikki ei halua kuvata nationalgeographic kansi kuvia jota John isak kuvaa Olympus E-3 kameralla

    esim pokkarilla ei voi kuvata niin monipuolisesti kuin järkkärilla

    en ole yhtään pokkari nähnyt kalansilmä tai 600mm putkella varustettu puhumattakaan että esim tämä kuva ei olisi mahdollinen pokkarilla

    esim kun oli hankkimassa uutta pyörää enkä jälleen biltama romua törmäsin samaan ongelmaan että sun pitää menna suur piirtein naimisiin pyörän kanssa jotta sillä voi ajaa

    penteleen paviaanit ei tajunnut että haluan vain ajaa pyörällä joka ei hajoo ekaan töyssyyn

    sama mun järkkärissä haluan kameran joka ei rajoita mun kehittyvää louvuutta mut en siltä ei kuva mihinkään kansi kuva kuvia vaan omaks iloksi vaan

    itellä on Canon_G5 pokkari se on hyvä pokkariksi mut siihen se jää joten mun järkkäri korvaa ne puutteet mitä pokkarissa
     
  8. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "lainaus"
    en ole yhtään pokkari nähnyt kalansilmä tai 600mm putkella varustettu puhumattakaan että esim tämä kuva ei olisi mahdollinen pokkarilla

    No siinä tapauksessa asia on harvinaisen selvä...
    Vastauksesi kertoo niin suuresta ammattitaidosta ja kokemuksesta, että tällainen maalaistollo on ihan kunnioituksesta soikeana. Varsinkin tuo liittämäsi kuva on kyllä niin mykistävä, että oikein porukalla ihmeteltiin, miten tuollaisen osaa kukaan kuvata edes järjestelmällä.

    (kunnes hoksattiin, että onhan pokkarissakin mahdollisuus pistemittaukseen ja jalustan käyttöön, niihin saa laajakulma sovitteita ja telejatkeita, jolloin päästään jopa reilusti tuohon maagisena pitämääsi 600mm rajaan ja jopa yli. eri asia vaan, että mitä hemmettiä niillä kukaan järjestelmän käyttöä aloitteleva tekee.
    jos vaikka nyt lukisit tämän ketjun ihan ensimmäisen viestin ja mieti sitten millä tavalla sun naurettava jeesustelu bilteman polkupyöristä auttaa viestin kirjoittajaa...)
     
  9. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ymmärrän kyllä Sokar80 idean. Jos itselle kuvien taso riittää ja tuntee saavansa rahoille vastinetta niin mikäs siinä.
    Asiathan menee silloin juuri niinkuin pitää.

    Kuitenkin yleisesti ottaen. Järjestelmä kameraa ei kannata ostaa ellei halua perehtyä kuvauksen salaisuuksiin ja siihen miten kamera säädetään manuaalisesti eri tilanteita varten.
    Muuten sen hyvyydestä ei saa muuta kuin murto-osan esiin...

    Saattaahan ne automaattiasetuksetkin toimia mutta pointtihan on että järkkärit tehdään sillä periaatteella että kuvaaja pääsee itse säätämään eri tilanteisiin oikeat asetukset. Näin saa kuvattua parhaan mahdollisen kuvan tai saa muuten vaan kuvasta juuri sellaisen kun haluaa...

    Itse otan kaikki kuvani Canonin Ixus 40 kameralla kun sitä on niin helppo pitää mukana. Kuvanlaatu ei todellakaan päätä huimaa mutta muistojahan pelkästään haen.
    Järkkäri olisi käytettävissä mutta se on iso eikä minulla ole kiinnostusta opetella säätämään sitä ,joten en näe siitä olevan minulle hyötyä. Jos haluan hyviä kuvia niin nainen on sitä varten ;)
     
  10. dreamy

    dreamy Member

    Liittynyt:
    10.07.2008
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Yks juttu.

    Minuu ei kiinnosta, jos teillä on jotain sanomista siitä, että aion hankkia järkkärin. Haluan vaan neuvoja, minkälainen kannattais ostaa. Ja kun oon kameran hankkinut, niin tuun kysymään neuvoja, jos tarvitsen (niinkuin varmasti tarvitsenkin). Tiedän, että jotkut on sitä mieltä että mulle pitäis riittää pokkari, mut sepä onkin oma asiani. Oon kuvannut pokkarilla ja nyt olen sitä mieltä, että käyttöä olisi järkkärillekin.

    Mut nyt asiaan.

    Anttilassa oli tarjous canon eos 400d:stä (kuori + perusobjektiivi 18-50), 599€. Siihen sitten pitäisi ostaa kameralaukku, muistikortti ja jotain hienoa.

    Toinen vaihtoehto on edelleenkin se 450d, mutta kun tuon ym. kameran saa tuohon hintaan, niin eikö se kannattais ostaa?
     
  11. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    väänsin nuo aijemman vastauksen kettuilevan sarkastiseen muotoon siksi koska jotkut ottaa kamera \ polkupyörä \ auto \ pc ym harrastuksen niin henkeen ja vereen että jos poikkeaa ammatti etiikasta ja ei nuodata 10 kultaista sääntöä niin heppu kivitetään julkisesti [​IMG]

    no olin minäkin joskus tollainen ikävä kyllä koska sydäntä lähinnä oleva harrastus on HIFI

    välillä kun kävin jokun kaverin luona niin paasasin niille että miks hemmetissä sä heijastat kalliin tykin kuvaa röpöselle seinälle et jos et arvosta Full_HDTV_tykin kuvaa niin eks 28" kuvaputki töllö olis ollut sulle riittävä

    kunnes tajusin että vaikka itellä pitää olla hyvä valkokangas johon heijastan kuvan tai en ikinä laita anttilan 1€\m kaiutin johtoa omiin kaiuttimiin niin muut saa käyttää sitä mitä ite haluaa

    jos joku haluu heijastaa 2000€ Full_HDTV_tykin kuvan paska huusin seinälle niin heijastakoot jos haluaa ei se ole mun asia sano mihin kukakin saa omassa kodissa sen heijastaa

    sitten joukon tyhmimmille ton asian voi kääntää mihin tahansa harrastukseen

    ESIM
    jos joku haluaa ostaa järjestelmä kameran niin antaa hänen ostaa minkä haluaa se hänen asia

    jos joku kysyy minkä JÄRJESTELMÄ kameran kannattaa ostaa niin vastaukseksi että pokkari riittää sulle tuskin hirveesti auttaa [​IMG]
    ainakin itellä tämä kuvaus ei ole ainut harrastus eikä edes tärkein lähinnä hupi ja hauskuus juttu mulle

    ite olin ja olen Canon_G5 pokkarin käyttäjä mut rupes pikku riikkisen enemmän kiinostumaan kuvauksesta niin G5_pokkarin kyvyt loppu kuin seinään

    ennen ekaa järkkärin hankintaa mietin näitä hypridi malleja jotka ei oo pokkari eikä järkkäri vaan siellä väli mudassa juuh niihin saa lisä salamaa lisä sitä sun tätä ite päätin että se järkkäri on mulle parempi vaihto ehto

    ja kun kerralla ostaa kunnon järkkärin mitä esim Nikon_D60 olis niin kun aikaa ja halua kuvaukseen löytyy ja niin ehkä kiinostus lisääntyy eipähän kameran kyvyt tule esteeksi
    ite en ole koskaan ollut Canon_järkkärien käyttäjä mut tuskin ne huonoja on

    ainut asia missä olen ammattilaisten kanssa samaa mieltä on että kameran pitää olla käteen sopiva

    kuvan laatu \ kuva kohina erot on perus järkkäreissä lähes samat ja pienet erot voi kuvan käsittely ohjelmalla korjata

    mut mikään asia tai ohjelma ei korjaa sitä jos ostat kameran mitä on huono pitää kädessä

    yks kaveri meni naimisiin hänen vaimo oli ostanut itelleen olympus_E-400 kameran (pieni kätisille \ naisille suuniteltu runko ) mutta koska morsmaikun pitää olla ite kuvissa ja paiskaa kättä vieraiden kanssa niin minä otin sillä ne kuvat oli kohtalaisen tuskallista pitää parin tunnin ajan kameraa kädessä ja ottaa kuvia kun se oli liian pieni ja oma oli kotona

    eli suosittelen kokeile kameraa kädessä onko helppo pitää kiini ja otta kuvia sehän kait näiden aparaattien tarkoitus on [​IMG]
     
  12. aspenmeaw

    aspenmeaw Member

    Liittynyt:
    19.07.2008
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse ostin Nikon D40 kittipaketin (399€) ja oon ihan tyytyväinen ollut. Tietenkin jotain 18-200mm objektiivia olen kattellut koska kittilasilla (18-55mm) tosiaankin pääsee vain alkuun. Mitä tulee D40:sen runkoon niin helppokäyttöisyyteen ja käteen sopivuuteen olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt, kameran käyttönopeudesta puhumattakaan. Ja se ettei rungossa ole automaattista kennonpuhdistajaa on itselleni melko samantekevä; se mikä ei lähde ilmapumpulla ei lähde ravistelullakaan.

    Valokuvaus on järkkärivehkeillä on kuitenkin suhteellisen paljon kovia euroja vaativaa puuhaa, joten alkuun ei mielestäni kannata satsata omaisuuksia, taitojen ja kiinnostuksen karttuessa kun uuden rungon hankkiminen tulee kuitenkin eteen vaikka ostaisi sen D60:senkin. Loppuviimein aloittelijalle ei D40:ssä ja D60:ssä ole ratkaisevia eroja.
     
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    tuon itse puhdistuvan kennon tarkoitus että kun olet jossakin "pölyisessä" paikassa ja pitää vaikka 11mm laaja kuvasta vaihtaa 300mm Zoomi_putkeen niin siinä linssin vaihdon aikana saattaa menne muutama pikku roska runkon sisään ja kun kuvaus tilanne on päällä niin ei kerkeä ite puhdistaa kennoa + siitä ei olis edes mittään hyötyä jos ei mene johonkin tuulen suojaan

    suomessa \ pohjoismaissa on sen verran kosteaa ja kylmää (paitsi eilen) että täällä ton hyöty jää pieneksi

    mut kun kävin turkissa ja sillon oli mun eka pokkari E-330 + 11-22mm ja 18-180mm putket mukana niin tota 11mm laajakuva oli kuin tehty maisema kuvaukseen ja 180mm putki taas hyvä kohteisiin johon ei päässä lähelle noita kun vaihteli turkin ilmastossa niin pöly \ micro hiekkaa meni runkon sisään
     
  14. dreamy

    dreamy Member

    Liittynyt:
    10.07.2008
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos kaikille, ketkä onnistuivat antaa hyviä neuvoja järkkärin hankinnassa.
    Sain eilen lahjaksi Canon EOS 400D:n ja nyt pääsen tutustumaan siihen. Tulen taas kyselemään neuvoja, kun niitä tarvitsen (eli hyvinkin pian).
     
  15. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    onneksi olkoon ei se Canootti voi surkea olla kun lähes kaikilla turisteilla on se [​IMG]
     

Jaa tämä sivu