1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Näytönohjaimen ajurien kanssa ongelmia

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Asfalttisoturi 18.07.2014.

  1. Asfalttisoturi

    Asfalttisoturi Newbie

    Liittynyt:
    18.07.2014
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Hei, kuten otsikkokin sanoo, niin en pysty päivittämään näytönohjaimeni ajureja. Formatoin koneen juuri (ASUS X52DR), ja sen jälkeen sain kyllä asennettua itse näytönohjaimen ajurit Asuksen omilta sivuilta, mutta niiden päivittäminen ei onnistu. Näyttiksenä on ATI Mobility Radeon HD 5470 ja käyttiksenä Windows 7 64-b. Ladatessani AMD:n sivuilta uusimmat ajurit, ne kyllä asentuvat, mutta itse näytönohjain ei päivity ja avatessani Catalyst Control Centerin se ei näytä näytönohjaintani. Uusin beta-versio AMD:ltä asentui taasen niin, että buutattuani koneen näyttö meni täysin mustaksi ja minun täytyi vikasietotilassa poistaa näytönohjain. Olen moneen kertaan poistanut ja yrittänyt asentaa uusia ajureita poistamalla vanhat ensin pois alta ja myös niiden päälle. Olen yrittänyt Driver Sweeperillä ja CCleanerilla puhdistamista ja sen jälkeen asennusta, mutta mikään ei tunnu onnistuvan. Muuten koneessa ei ole ongelmia, mutta pelatessa lagaa pahasti näyttiksen ajurien ollessa 2011 vuodelta. Ennen formatointia pelit toimivat ihan hyvin, tosin eivät moitteettomasti, muistaakseni silloinkaan minulla ei ollut uusimpia ajureita. AMD:n autodetect-tool väittää, että näytönohjaimeni olisi A-series APU. Olen myös manuaalisesti etsinyt AMD:n sivuilta ajurit syöttämällä oman näyttikseni tiedot sinne. Olisin erittäin kiitollinen avusta.

    Nykyiset ajurit ovat tuolta: http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=126&m=X52DR&os=29&hashedid=n/a

    Näitä olen yrittänyt: http://support.amd.com/en-us/download/mobile?os=Windows 7 - 64#amd-catalyst-packages (tämä ei muuttanut itse näytönohjainta mitenkään, eikä vaatinut edes uudelleenkäynnistystä asennuksen jälkeen)

    ja: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalyst-windows-beta.aspx (tämä asentui kyllä, mutta näyttö oli pimeä asennuksen jälkeen)

    Olen myös ladannut autodetect-toolilla uusimmat ajurit, mutta nekin asentuvat samalla tavalla kuin tuo ei beta-versio.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Olet siis asentanut Asuksen sivustolta uusimman ajurin. Miksi koitat sitä nyt päivittää? Läppärin uusimmat toimivat ajurit löytyvät läppärivalmistajan sivustolta. Yksittäisen osan valmistajan tarjoamat ajurit eivät välttämättä toimi oikein, vaikka olisivatkin "uudempia".

    Itse asiass tuolla AMD:n sivullakin lukee: " If you experience difficulty while using the generic AMD Catalyst Mobility drivers, we recommend reverting to the driver provided by your notebook vendor. Please contact your notebook vendor for their most recent graphics drivers."
     
  4. Asfalttisoturi

    Asfalttisoturi Newbie

    Liittynyt:
    18.07.2014
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Koitan päivittää siksi, koska nykyään pelit lagaavat ja myös .mkv ja .mp4 tiedostoja katsoessa näyttö välillä lagaa hieman; tätä ei tapahtunut ennen formatointia. Onko siis tosiaan niin ettei tähän ole saatavilla uudempia ajureita, sillä nuo asuksen ovat vuodelta 2011 ja uskon että lagaaminen johtuu näytönohjaimesta.
     
  5. Legitti

    Legitti Active member

    Liittynyt:
    12.10.2008
    Viestejä:
    1,176
    Kiitokset:
    58
    Pisteet:
    78
    en usko että näytönohjainten ajureilla on tekemistä tuon kanssa.
     

Jaa tämä sivu