1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Muistilista uudelle SSD:lle, asetukset ja "jälkihoito"

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi tumpelo 28.02.2016.

  1. tumpelo

    tumpelo Member

    Liittynyt:
    02.02.2016
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    18
    Tulevana viikonloppuna on tarkoitus vaihtaa hajoamassa olevan kovon tilalle SSD joka toimisi myös järjestelmälevynä (Win 7 home premium)

    Uusi SSD on Crucial BX100 250 GB.
    Apuohjelmistoksi hankittu Paragon Drive Copy 15.

    Ainakin mainostavat että pitäisi osata siirtää tiedot niin ettei järjestelmää ja ohjelmia tarvitse asentaa uudelleen. (jos kellään on Paragonista kokemusta niin olisi kiva kuulla onko oikeasti noin helppoa).

    Mutta jos ja kun tämä vaihe menee kunnialla niin millaisia asetuksia SSD vaatii? Muista ketjuista olen poiminut seuraavat:

    - TRIM päälle (mutta mistä ja miten?)
    - automaattieheytys pois (levyn ominaisuuksista, hoituu)
    - indeksointi pois (levyn ominaisuuksista, hoituu)

    Onko jotain muita olennaisia asetuksia mitkä pitäisi laittaa kuntoon? Kuulemma aikaisemmin jollain SSD-levyillä on ollut 5000 käyttötunnin bugi jonka jälkeen sininen kuolemanruutu on ilmestynyt näytölle. Jos pitää paikkansa niin kuinka ehkäistään? Tarvitaanko mahdollisesti Win 7:n korjauslevyä jossain vaiheessa? Sellainen on vuosimallia 2011. Kelpaako vielä vai pitäisikö ehkä uusia?

    Ja sitten jälkihoito. Vanhalla kovolla olen käyttänyt CCleaneria säännöllisesti. Onko suositeltavaa käyttää myös SSD-aikana? Montako vuotta levyt keskimäärin kestää? Ja varoittavatko ollenkaan ennenkuin hajoavat (mielellään omakohtaisia kokemuksia)? Onko apuohjelmia jotka vahtisivat levyn kuntoa ja varoittaisivat kun vaihtoaika lähenee?

    Paljon kysymyksiä. Pahoittelut. Toiveajattelin että jos yhteen ketjuun saisi suht kattavan listan muistettavista asioista niin siitä voisi olla apua monelle myöhemminkin. Tuntuvat SSD:t putkahtavan keskusteluun sen verran usein.
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
  4. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Tosta levyn kloonauksesta voi olla montaa mieltä. Hajotessaan eivät ssd:t välttämättä juurikaan varoittele. Itse olen ainakin ajellut Ccleanerillä myös ssd:tä. En ole myöskään muistaakseni ottanut tota indeksointia pois enkä mitään prefetchejäkään.
     
  5. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Tarkista myös muiden mahdollisten apuohjelmien asetuksista, etteivät ne tee oletuksena levyn eheytystä. Esimerkiksi uusin Norton suorittaa oletusasetuksin "kiintolevyn optimoinnin" eli se eheyttää SSD-asemankin, ellei optimointia erikseen estä.
     
  7. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Onko varmaa tietoa, että mitä tuo optimointi pitää sisällään? Win 8 -> versiot sisältää myös kiintolevyn optimoinnin eheytyksen sijaan. Käsittääkseni järjestelmä ajaa trimmin ssd levyille ja eheytyksen hdd:lle.
     
  8. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Minusta Norton ei tee optimointia SSD-levylle, vaan HDD-levyille oletusasetuksessa.
     
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Itsellä on Windows 7 ja viime kesänä yllätin Nortonin tekemässä SSD-aseman eheytystä, vaikka olin sen Windowsin asetuksista estänyt. Keskustelin asiasta Nortonin tuen kanssa ja sain vain neuvon poistaa automaattinen optimointi käytöstä seuraava, minkä olin jo tehnytkin. Kun sitten erikseen kyselin, miksi optimointi on toteutettu niin, että se tapahtuu automaattisesti selvittämättä, onko kyseessä SSD, sain tällaisen vastauksen:

    "En valitettavasti osaa selittää syytä siihen, miksi optimointiominaisuus on oletusasetuksiltaan sellainen, että se suoritetaan automaattisesti Pikatarkistuksen jälkeen koneen ollessa idle-tilassa. Täällä asiakastuessa emme vastaa tuotteiden kehittelystä tai asetuksita, enkä valitettavasti löytänyt tietokannastamme mitään yksiselitteistä syytä siihen, miksi kyseinen ominaisuus on tällainen. Muita ominaisuuksia, kuin levyn eheytyksen ja väliaikaistiedostojen poiston, optimointi ei sisällä."

    Kun edelliseen lisää mainitsemasi tiedon Win 8:sta ja sitä seuranneista versioista, vaikuttaa siltä, että esille ottamani ongelma saattaa koskee vain Windows 7:aa.

    Edit. On tietysti mahdollista, ettei enää noin tapahdukaan. Sähköpostikeskustelusta löytyi tällainenkin viesti: "Uutta versiota kehitetään yhä edelleen ja antamanne palaute on todella arvokasta tässä työssä. Toivottavasti kaikki mainitsemanne kohdat saadaan mahdollisimman pian korjatuksi. Muutokset ja päivitykset ajetaan koneille aina Live Updatejen mukana."
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2016
  10. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Sori aloittajalle, jatkan vielä vähän tätä.
    Onpa erikoinen juttu. Tein nyt koneellani (Win7 Pro) tuon Nortonin optimoinnin. Aloitti suoraan D-levyltä ja jatkoi E-levylle, eikä infon mukaan käynyt C-levyllä.
    Voisiko eri SSD-levyillä olla tuon suhteen jotain tunnistuseroja tai sitten ovat jo korjanneen sen?
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    OT edelleen: Minulla on läppärissä Intelin SSD, jossa on C: -asemalla Windows 7 Pro ja Q: -asemalla palautusosio. Virusturvana on Norton AntiVirus. Kokeilin, mitä tapahtuu, kun klikkasin Nortonin "Optimoi"-painiketta, jonka kohdalla lukee "Yhdistää pirstoutuneet tiedostot ja lisää käytettävissä olevaa levytilaa". Toiminto käynnistyi ja pysäytin sen välittömästi, koska en halunnut suorittaa eheytystä.

    Menin sitten Windowsin Levyn eheytys -asetuksiin, jossa luki "Eheytyksen ajoitusta on muutettu toisen ohjelman toimesta" tai jotakin sinne päin. Ilmeni, että käytöstä poistettu ajoitettu eheytys oli taas asetettu uudelleen päälle. Lisäksi näkyi, että tänään oli käynnistetty SYSTEM_DRV:n eheytys, ja että Q: -asemasta eheytysmahdollisuus on kokonaan poistettu, kuten Recovery-osiolta kuuluukin olla.

    Ota tuosta nyt sitten selvää, mutta ei sen minusta noin pitäisi toimia. Minusta kyseessä on Norton AntiVirus-ohjelman bugi. SSD-asema ja Windows 7 Pro ovat olleet koneessa (ThinkPad) alusta alkaen, joten luulisi kaikkien SSD:tä koskevien asetusten olevan kunnossa. Onko ehdotuksia, mitä tarkistaisin?
     
  12. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    OT vielä. Samoin Windows minulle ilmoitti, että "Levyn eheytys ajoitettiin toisella ohjelmalla".
    Katsoitko ruudun infosta, mitä levyä Norton alkoi eheyttää, se näyttää eheytyksen kohteen levyn tunnuksen.
    Minulla on Norton Internet Security, mutta samalla tavalla tuo optimointi varmaan kummassakin toimii.
     
  13. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    OT jatkuu: Siinä näkyivät alekkain C:, Q: ja tuo SYSTEM_DRV, jonka kohdalla eheytys oli käynnistynyt.

    Edit. Onkos tuo SYSTEM_DRV -osio pelkästään Lenovon läppäreissä? "SYSTEM_DRV is Lenovo's current version of the standard Windows 7 BIOS system partition. By default a Windows 7 install creates two partitions, the system partition and the Windows partition. This configuration is necessary for Bitlocker and for operating more than one OS from the disk.

    Thus far Lenovo UEFI systems are shipping in Legacy BIOS emulation mode i.e. not UEFI boot mode. It remains to be seen what Lenovo's default partition scheme for UEFI boot will be."
     
    Viimeksi muokattu: 29.02.2016
  14. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Samoin, mutta C-puuttui kokonaan, olisiko juuret siellä, koska windowsissa olen estänyt sen
     
  15. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Nyt en oikein ymmärtänyt. Itse en ole löytänyt mahdollisuutta poistaa C-asemaa eheytyksen piiristä. Minulla siis on vain yksi fyysinen asema ja Windowsin eheytysvalinnoissa on vain "Valitse kaikki levyt" ja, jos valintamerkin poistaa, niin ei ole muita vaihtoehtoja. Tätä valinnatonta tilaa ei voi tallentaa.
     
  16. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Väsyneenä tuota edellistä kirjoitin. En tarkkaan muista miten tuon olen aikaan saanut, vai oliko alunpitäen noin. Tältä näyttää Nortonin ja Windowssin eheytysikkuna. Siinä on, että C-levyä ei eheytetä koskaan.

    edit: C=SSD ja D,E,F jaettu 1t HDD.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 29.02.2016
  17. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Minulla tuo näkymä on tällainen enkä ole keksinyt, miten tuon C-aseman kohdallekin saisi "Älä suorita koskaan". Tosiasiassa ajoitettu eheytys on pois käytöstä, tässä se näkyy vain kuvaa varten.


    upload_2016-2-29_12-15-58.

    Edit. Kuvasta näkyy se, että Norton aloitti eheytyksen manuaalisesti eilen klo 22.12.
     
    Viimeksi muokattu: 29.02.2016
  18. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Toivottavasti tästä on hyötyä myös kysyjälle, koska SSD:stä on kyse.
    Katsoin tuota vielä vanhemmasta Samsungin läppäristä, jossa on vanha Kingston 120GB SSD ainoana levynä, siinä oli myös "Älä suorita koskaan". Koneella en ole aikaisemmin edes katsonut tai kokeillut tuota, eli on käyttöjärjestelmän asennuksen jäljiltä noin.
    Pääkoneessa minulla on 850EVO 250 GB.
    Ihmetyttää vaan, että sinulla on valmis eheyttämään sitä.
     
  19. tumpelo

    tumpelo Member

    Liittynyt:
    02.02.2016
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    18
    Toimii. Kotelo auki, SSD paikoilleen ja C-aseman kloonaus. Fyysistä duunia noin 5 minuuttia. Vajaa tunti kun Win7 ja ohjelmat siirtyivät. Ei ongelmia eikä uudelleenasennuksia. Kone käynnistyy 15 sekunnissa kun aiemmin meni 1-2 minuuttia. Tuli tarjottua nörttifrendille paritkin huurteiset. Suosittelen lämpimästi Paragonia jos haluaa päästä helpolla (eivät pistä provikoita tännepäin). Kiitokset hyvistä vinkeistä. Ja hyvät pääisäiset!
     

Jaa tämä sivu