1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miten saa VHS Videota DVDlle

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi jep2 23.08.2010.

  1. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Onko heittää jotain esimerkkinauhoitusta? Jos kaapattu matsku on lomitettua, niin koodaa samalla DVD-muotoon kun otat pois lomitukset (kokokin pienenee mukavasti jos oikeasti kaappaa 14 Gt/tunti).

    EDIT: Itselläni on myös DV-muuntajaloota, mutta on vähän jo vanhentunut. Hauppaugessa/yms. on etuna se, että ne kaappaavat myös HD-materiaalia eivätkä ole rajoitettu vain VHS-nauhojen digitointiin.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2011
  2.  
  3. vaino666

    vaino666 Regular member

    Liittynyt:
    01.02.2005
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse pakkaan DV-muodossa olevan kaappauksen Adobe premierelllä jossa on Cinemacraft plugin. Huonona puolena on CinemaCraftin hinta n. 2000 $. Siitä saa kyllä trial versioita. Poistaa lomituksen ja on varmaan 50 eri paikkaa ruksattavana, jos haluaa säätää. Cinemacraft tekee juuti DVD tavaraa, eli mv2 ja mpa tiedostot.
    Yksi vaihtoehto pakkaukseen on Canopus ProCoder.
    "Hauppauge kaappaa HD-materiaalia" ?? Kuka kumma haluaa HD-tavaraa analogisesta digitoida ? HD tavara siirretään suoraan digitaalisesti, ilman mitään muunnoksia.
    EN tiedä kannattaako minun laittaa esimerkkipätkää vuodelta -89, jokaon kuvattu paskalla kameralla. Mikään digitointi laitteisto ei voi tehdä ihmeitaä, jos raakamateriaali on paskaa.
     
  4. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Monikin laite tuottaa HD-tason videota analogiseen lähtöön. Tämän videolähdön nauhoittaminen on yleensä pirun hankalaa, mutta tuolla se onnistuu. Digitaalisessa videossa on vaan tuo HDCP ongelmana, muuten kyllä käyttäisin semmoista kaapparia. Lisäksi tuon Hauppaugen mukana tulevalla ohjelmalla saa nauhoitettua sen videon eikä tarvitse jotain $2000 ohjelmaa hankkia nauhoituksia varten :)

    Toki editointiin tarvitaan joku softa. Itse käyttelen tuota Pinnaclea kun on tullut se ostettua ja tuntuu handlailevan kaiken mitä sille syöttelee.
     
  5. vaino666

    vaino666 Regular member

    Liittynyt:
    01.02.2005
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eipä tullut tuo HDCP ongelma mieleen. Kuvaan nykyisin teräväpiirtoa ja siinähän ei mitään salauksia ole. Itse tuskin kaappaisin HD-matskua analogisesti. Etsisin vsen jostain digitaalisena. Blue ray lyvykin on helppo ripata.
    Premieressä tulee mukana Main Concept koodekit, jotka nekin ovat ihan hyviä. CCE ei ole mikään välttämättömyys.
    Aikaisemmin mainittu idea yhden nauhan viemisestä ammatifirmaanfirmaan kuullostaa hyvältä.
     
  6. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Koska kyse oli käsittääkseni "koti VHS videoiden" digitoinnista, eli rajoittava tekijä ei välttämättä ole se halpakaan digitointitikku... Ja kysyjän rahat menevät ehkä hukkaan parempilaatuisen digitointilaitteen kanssa.
     
  7. vren88

    vren88 Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kävin vastaamassa tähän jo aikoja sitten. Eipä ollut viesti tallentunu. Joo..noita turhia työtunteja asian takia on kulunut arviolta 8 - 15. Mutta ei sen väliä kun teen tätä omasta kiinnostuksesta vaikka välillä on pinna kireellä :)
    Rahaa on uponnut tuo 17.4e kun oon käyttänyt DVD-RW levyä kokeiluun.
    Kokeilujen jälkeen tulin siihen tulokseen että video kannattaa kaapata "Debut Video Capture Software" ohjelmalla ja huffyuv koodekilla. sitten pakata mpeg muotoon "Prism Video File Converter" ja lopuksi polttaa dvd levylle ilman valikoita. jää ylimääräiset räpeltämiset pois.
     
  8. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Uteliaisuudesta vielä, millä laitteella nyt sitten hoidit digitoinnin, sillä "alkuperäisellä" Verkkokaupan siepparillako?
     
  9. vren88

    vren88 Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    147
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jep. Luovutin tavoitteesta saada haluamani tarkkuus ja hoidan homman tällä verkkokaupan laitteella. saatan antaa yhen kasetin ammattilaisten käsiin ja verrata siten heidän laatua.
     
  10. wysec

    wysec Member

    Liittynyt:
    01.04.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    itse teetin täällä kopiot hi8-nauhoistani levyille linkki. Laatu oli sellainen kuin nauhoillakin, en lähtenyt luupilla ruudulta tutkimaan pikseleitä :)
     
  11. wysec

    wysec Member

    Liittynyt:
    01.04.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    itse teetin täällä kopiot hi8-nauhoistani levyille linkki. Laatu oli sellainen kuin nauhoillakin, en lähtenyt luupilla ruudulta tutkimaan pikseleitä :)
     
  12. wysec

    wysec Member

    Liittynyt:
    01.04.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    itse teetin täällä kopiot hi8-nauhoistani levyille linkki. Laatu oli sellainen kuin nauhoillakin, en lähtenyt luupilla ruudulta tutkimaan pikseleitä :)
     
  13. Hammeri

    Hammeri Member

    Liittynyt:
    21.03.2005
    Viestejä:
    44
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hieman hassu ongelma VHS:n digitoinnissa. Hommasin ohjelmaksi Magix video saver 3.0. Ongelmana siis, että kuva kasetilta näkyy telkkarin kautta katsottuna kuten pitääkin mutta kun laitan kaapparin videoihin kiinni ja alan tallentamaan PC:lle niin alkaa tulla häiriötä ja kuva "liputtaa" eli niitä perinteisiä VHS:n aikaisia ongelmia. Miksi siis tykkää näkyä telkkarista moitteetta muttei mennä koneelle?

    Edit: Se oli sitten jotain 2000-luvun Philipsin laatua, kaivoin 80-luvulla ostetun Mitsubishin komerosta ja ei liputtele enää.
     
    Viimeksi muokattu: 15.07.2011

Jaa tämä sivu