1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä olisi paras läppäri mulle?

Viestiketju Uutta kannettavaa ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Alliina 19.06.2016.

  1. Alliina

    Alliina Newbie

    Liittynyt:
    19.06.2016
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Ensinnäkin, en oo ikinä ostanut itse läppäriä, joten oon aika pihalla kaikesta, joten ehdotuksia kaivataan. Läppäriä käyttäisin lähinnä opiskeluun ja yleiseen netin selailuun ja netflixin katseluun :D Pitkäkestoinen akku ja keveys olisivat siis plussaa. Samoin suht suuri muisti! Budjetti koneen hankkimiseen opiskelijana ei myöskään ole kovin suuri, mutta arvostan laadukkuutta ja KESTÄVYYTTÄ, joten hinnasta voi vähän joustaa (ei kuitenkaan yli tonnin). Hyviä kokemuksia HP:n koneesta, joka on yli 4 vuotta mulla ollut. Applen läppäriä mulle on ehdoteltu, mutta hinta saa miettimään, onko oikeasti hintansa arvoinen? Joten kertokaahan, mikä olis paras läppäri mulle näillä kriteereillä! Kiitos jo etukäteen :)
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Tuolla keskustelun ylälaidassa on muistilista, jonka mukaan voi määritellä tarkemmin haluamiaan ominaisuuksia, mm. näytön koko, mutta noilla alkutiedoilla ehdotukseni on Lenovo ThinkPad 13. Siinä on pitkäkestoinen akku, se on keveä, laadukas ja kestävä, mutta hintakin on aivan ylärajalla. Muistia on riittävät 8 Gt ja kiintolevynä on 256 Gt SSD. Kummassakin linkissä on sama kone, mutta eri myyjät.
    https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...3-3-kannettava-Win-10-Pro#product-description
    http://www.kannettavatietokone.fi/Kannettavat/Lenovo/20GJ0048MS.html
     
  4. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Mihin tarvitset suurta muistimäärää (suuruus on suhteellinen käsite)?
    Jos haluat laatua ja kestävyyttä, turvallisimmat merkit olisi Asus, Lenovo ja Apple.

    Omasta mielestäni Applen tuotteet ovat ihan oikeasti laadukkaita, mutta itse en moista voi ottaa käyttöön koska niille on hankalampaa saada tarvitsemiani ohjelmia. Ei ole huono idea ostaa käytettyä MacBookia (Mid 2010 tai uudempi) kunhan otat huomioon, että ohjelmatarjonta on ihan erilainen. Mikäli omppu ei miellytä, se on todella helppo myydä pois.

    Antamillasi tiedoilla katselisin jotain 500-700€ masiinaa, koska tonttu nettikoneesta on järjetöntä, oli opiskelija tai ei. Näytön kooksi max 15" koska liikuteltavuus.
     
  5. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
  6. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Olentanko oikein, että tarkoitat muistilla kovalevytilaa (se mitä on satoja/tuhansia giga- tai teratavuja), et keskus- eli RAM- eli työmuistia (se mitä on joitain gigatavuja)?
     
  7. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Vahinko, että Alliina ei ole mitenkään kommentoinut vastauksia. Tahdon kuitenkin kertoa, miksi päädyin esittämään kyseistä konetta.
    Poimin tuosta listasta toivomukset ja vaatimukset: "Pitkäkestoinen akku ja keveys", "suht suuri muisti", "arvostan laadukkuutta ja KESTÄVYYTTÄ". Kun tuolta pohjalta lähdetään ja kestävyys on vielä korostettuna, päädyn edelleen samaan suositukseen. Toki nettikoneita saa halvemmallakin, mutta silloin joutuu tinkimään koosta, keveydestä, akkukestosta ja kestävyydestäkin eli ominaisuuksista, jotka kysyjä erityisesti toi esille ja joista hän kertoi olevansa valmis maksamaan.

    Olen samaa mieltä, että kuvatussa käytössä i3-prosessori olisi riittävä, ellei sitten opiskelussa tarvita sovellusta, joka vaatii prosessoritehoa ja suurta muistia. Tämän Thinkpadin kohdalla i3-prosessori ja hinnasta tinkiminen johtaisi kuitenkin myös vaatimattomampaan näytön resoluutioon 1366x768. Näytön koosta tai resoluutiosta kysyjä ei tosin maininnut mitään, mutta odotin, että hän palaisi asiaan. Ja - itsellänikin kävi mielessä tuo, että mahtoiko kysyjä sekoittaa RAM-muistin ja kiintolevyn koon, mutta ajattelin, että sekin selviäisi samassa yhteydessä.
     
  8. jussi19

    jussi19 Newbie

    Liittynyt:
    10.07.2016
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tuohon (Thinkpad 13) saa Lenovon verkkokaupassa ruksattua haluamansa lisukkeet http://shop.lenovo.com/fi/fi/laptops/thinkpad/13-series/13-windows/
    Esimerkiksi I3 prosessori, 1920x1080 IPS näyttö, 8GB keskusmuisti ja 256GB SSD maksaa puolikkaan karvan verran yli 800 euroa. I5-6200U nostaa hintaa viisi kymppiä.

    Tuollaista on tullut syksyllä lukion aloittavan jälkikasvun kanssa alustavasti mietittyä lukiokoneeksi. Itselläni on yli 15 vuoden kokemus Lenovo- ja IBM -läppäreistä työkoneina (T- ja X-sarja). Laatu on vakuuttanut - näitä on voinut huoletta kantaa päivittäin repussa. Lieneekö tuon Thinkpad 13:sta laatu vastaava kuin T- ja X-sarjoissa?
     

Jaa tämä sivu