1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Madboy karaokelaite ja mikkien viive

Viestiketju Muuta keskustelua kotiteatterista -osiossa. Ketjun avasi Vanilja1 20.01.2016.

  1. Vanilja1

    Vanilja1 Member

    Liittynyt:
    05.01.2009
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voisiko joku ystävällinen auttaa mikrofoniongelman kanssa? En löytänyt haulla ratkaisua, joten tein oman otsikon.

    Meillä isäntä meni ja osti karaokesoittimen ja kaiuttimet joulun jälkeen alennusmyynnistä ja kytkentä jäi yllätysyllätys minulle, koska minä tiedän piuhoista pikkusen enemmän kuin se. Ja voin vannoa että minun tietämys on yksi triljoonasosa siitä mitä te täällä tiedätte, että tarvisin sellaiset "rautalankaa"-mallin ohjeet...

    Laitteisto:
    TV: Sharp Aquos Quattron 3D, muutaman vuoden vanha
    Karaokelaite: Madboy MFP 2000, uusi
    Mikrofonit: Madboy Tube-302, uudet
    Kaiuttimet: Onkyo model LAP-302, uudet, paketissa 2 kpl pieniä kaiuttimia, yksi langaton bassokaiutin ja sellainen pieni "boksi" johon ne kytketään, en tiedä miksi sitä kutsutaan.

    Tein näin:
    - TV ja karaokelaite yhteen HDMI-kaapelilla.
    - TV ja se kaiuttimien "boksi" yhteen optisella kaapelilla (jos se on se neliskanttinen musta joka kytketään semmoiseen punaisen valon reikään).
    - Mikit karaokelaitteeseen kiinni.

    Tulos: Kuva näkyy TV:stä ja karaokemusiikki kuuluu kauttimista ja jos karaokekoneeseen laittaa elokuvan niin äänet ja kuva näkyy. Ongelma on se, että mikrofoneissa on huomattava viive, joten karaoken laulaminen ei onnistu.

    Mitä olen yrittänyt tehdä:
    - Olen yrittänyt muutella ja kokeilla erilaisia säätöjä mutta mikään ei tunnu auttavan. Tosin minun säädöt on sellaisia "yksi asetus toisin ja ellei toimi niin takaisin", koska en oikein ymmärrä niistä mitään.
    - Kokeilin toista HDMI-kaapelia jos siinä olisi vika, ei auttanut.
    - Kokeilin vaihtaa HDMI-kaapelin tv:n takana toiseen HDMI-reikään jos liitin olisi vaikka rikki, ei auttanut.
    - Kokeilin vanhaa DVD-soitinta karaokelaiteen tilalle (Scart-liittimellä tv:hen) ja mikit siihen kiinni, sama ongelma eli viive pysyi.
    - Kokeilin jotain muita kaapista löytyneitä johtoja ristiin rastiin eri reikiin, mutta äänet lakkasivat kokonaan kuulumasta tai kuuluivat vain tv:stä.

    Eli:
    - Olenko kytkenyt jotain väärin tai onko minulla jossain välissä vääränlainen johto?
    - Puuttuuko minulta joku johto kytkennästä jostain välistä?
    - Onko asetuksissa joko karaokelaiteessa tai TV:ssä jotain sellaista mitä minun pitäisi tarkistaa/muuttaa?


    Ja anteeksi jos tämä on väärän otsikon alla, en löytänyt parempaakaan paikkaa.
     
  2.  
  3. Tonttuman

    Tonttuman Regular member

    Liittynyt:
    11.01.2007
    Viestejä:
    198
    Kiitokset:
    22
    Pisteet:
    28
    Saatko kytkettyä karaokesoittimen äänilinjan suoraan tuohon kaiuttimien kytkentäboksiin? Näin ääni ei kulkisi television kautta, joka voi nyt aiheuttaa viivettä.
     
  4. Vanilja1

    Vanilja1 Member

    Liittynyt:
    05.01.2009
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siis vaihdan optisen kaapelin (joka on nyt tv:ssä kiinni) karaokelaitteesta kaiuttimien boksiin vai annan sen olla paikallaan ja kytken jollain toisella kaapelilla lisäksi nuo yhteen?
     
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Optinen kaapeli suoraan karaokesoittimesta kaiutinboksiin. Voisit siis ainakin aluksi kokeilla, korjaako tämäkään ongelmaa. Jos korjaa, pitää varmaan ottaa käyttöön (tai hommata) myös S/PDIF-johto, koska kajareissa näyttäisi olevan vain yksi optinen liityntä ja varmaan haluat myös telkkarin olevan niissä kiinni. (Toivottavasti joko telkkarissa tai soittimessa on myös koaksiaalinen eli S/PDIF-lähtö. Tai voihan käyttää myös Madboyn RCA-lähtöjä sopivan välikaapelin avulla kajareiden 3.5 mm liittimeen.)

    Jos viivettä on yhä (liikaa), soittimesta voi koittaa kytkeä äänenkäsittelyt pois (sävelkorkeuden säätö varsinkin), koska ne lisäävät ääneen viivettä. Toisaalta ko. toiminto on aika oleellinen osa tuota pakettia, siitä luopuminen ei varmaan innosta... Enkä tiedä onnistuukokaan edes, kun en nyt ehdi tutkia laitteen manuaalia tarkemmin.
     
  6. Tonttuman

    Tonttuman Regular member

    Liittynyt:
    11.01.2007
    Viestejä:
    198
    Kiitokset:
    22
    Pisteet:
    28
    Irroitat siis sen optisen kaapelin televisiosta ja kytket kaiuttimien boksiin. Tämä saattaa korjata ongelman , kokeilemalla selviää. Useampia linjoja ei kannata vedellä laitteiden välillä ristiin rastiin, se voi aiheuttaa vain lisää viiveitä ja muita mystisiä ongelmia. Toki, niinkuin wipe2000 jo mainitsikin, voit yrittää myös eri liitäntäjohdolla, esim RCA-liitäntöjen kautta.

    Itse en tunne noita karaokesoittimia niin, että osaisin avustella niiden asetusten kanssa, mutta veikkaisin että kyse on kuitenkin laitteiden välillä tapahtuvasta viiveestä, ei niinkään laitteen sisäisestä viiveestä.
     

Jaa tämä sivu