1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Läppärin akkuhäiriö

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Nannuli 29.03.2015.

  1. Nannuli

    Nannuli Member

    Liittynyt:
    11.04.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Läppärini on Acer aspire 5560 G ja siinä ilmeni tänään 28.3.15 ongelma, akun kuvan päällä on punainen rasti, josta aukeaa lisätietoa. Siinä lukee, että akku on ladattu täyteen... Akku kannattaa vaihtaa... Akussa ongelma, minkä vuoksi tietokone saattaa sammua äkisti... Varoita, jos akku saattaa kaivata vaihtoa...

    Missä mahtaa olla ongelma? Käynnistin koneen pari kertaa uudelleen ja irrotin siitä myös akun, mutta ongelma jatkuu. Koneeseen on vaihdettu akku 2012 keväällä.

    Akun käyttöhäiriö.
     
  2.  
  3. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Jos akku on kestänyt noinkin kauan, kannattaa se vaihtaa uuteen vaikka se näyttää täyttä latausta kuormaa se ei juurikaan kestä siitä koneen sammuminen.
     
  4. Nannuli

    Nannuli Member

    Liittynyt:
    11.04.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vinkistä. Ajattelin itsekin sitä, että akku olisi mennyt... tosin kone ei ole kertaakaan sammunut sen takia. Kummallista on minusta se, että joka kerta kun olen avannut koneen ihan tähän päivään asti, olen käyttänyt sitä pelkällä akkuvirralla 1 - 1 ½ tuntia ennen kuin ilmoittaa että akku vähissä ja sitten olen laittanut sen latautumaan. Ja sama virheilmoitus näkyy, kun akku on latauksessa.
     
  5. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    655
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    No tuolla tavalla sen nopeimmin tappaakin. Minulla on ollut jatkuvasti latauksessa 2 vuotta ja akun kulutustaso on 7%.
     
  6. Nannuli

    Nannuli Member

    Liittynyt:
    11.04.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli tarkoitatko, että akku pitäisi olla mahdollisuuksien mukaan koko ajan latauksessa? Mielestäni akku on kestänyt aika kauan, koska on jo kohta kolme vuotta kestänyt. Puhelimessakin akku menee nopeammin... Tosin en sitten tiedä, että voiko niitä verrata toisiinsa. Siskollani oli vuoden verran läppäri aina laturissa kiinni ja sitä ei sen jälkeen enää pystynyt irrottamaan edes pöydältä toiselle siirrettäessä ilman johtoa, kun sammui heti.
     
  7. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    655
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Litiumakku kestää parhaiten käyttöä jos se ladataan n. 80 prosenttiin ja puretaan noin 40 prosenttiin. Jokainen purkaus tuhoaa kapasiteettia hieman ja 500 - 100 kerran jälkeen akku alkaa olla valmis. Siis turha käyttää akkua ellei ole pakko. Nykyiset laturit ovat sen verran älykkäitä että lataavat akkua oikein. Jos ei akkua tarvitse se on parasta säilyttää viileähkössä noin puoliksi ladattuna. Mutta ei oman kokemukseni mukaan akku pahemmin kärsi vaikka olisi koko ajan piuhan perässä.
     
  8. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Minulla on Samsungissa ns. älykäs akkulogiikka, eli kone käyttää verkkovirtaa akun lataamiseen vain silloin kun se on tarpeen, yleensä kun akun varaustaso laskee alle 95%. Akun varaustaso voi verkkovirrassa ollessa siis vapaasti laskea tuon 5% ennen kuin logiikka ottaa akun lataukseen ja lataa sen taas täyteen. Tällä estetään akun kuoleentuminen koneen ollessa pitkään verkkovirrassa. Koneessani on integroitu akku, joten sitä ei voi kotikonstein irrottaa, ellei halua avata koko konetta. Huoltotoimenpiteitä varten koneen pohjassa on neulanreikäkytkin, jolla alkun voi kytkeä pois toiminnasta.
     
  9. Nannuli

    Nannuli Member

    Liittynyt:
    11.04.2012
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vastauksistanne. Täytyypä sitten ottaa vinkit käyttöön uuden akun kanssa. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että kesti melkein kolme vuotta tuokin akku.
     
  10. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,495
    Kiitokset:
    227
    Pisteet:
    93
    Ihan normaali kestoikä nykyakuille.
    Mulla on aina sähköissä kiinni käytössä ollessaan ja joskus pitkiäkin aikoja (kuukausia) irti ja silti jonain päivänä akku voi olla "lepo", ei siihen oikein itse pysty vaikuttamaan....

    Toki, jos kokeee että on tarkempi ja ennekaikkea joutilaampi huolehtimaan läppärin akusta 24/7/365, niin sitten, mutta homma on aurinkoakin tarkempaa, kymmenysosavoltin nousu tai lasku ilmoittaa että akku on vajaa tai täysi...

    T: Vesku
     

Jaa tämä sivu