1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Läppäri 900-1000e

Viestiketju Uutta kannettavaa ostamassa -osiossa. Ketjun avasi jejeko 30.01.2016.

  1. jejeko

    jejeko Member

    Liittynyt:
    25.09.2014
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli, siis otsikko kertoo mikä on budjetti.

    Taustatietoa käyttötavoista ja vaatimuksista:

    - Yleis- ja mediakäyttö
    - Teen sille Linux/Win- partitioinnin.
    - Satunnainen pelaaminen :lähinnä hidastempoisia strategiapelejä (cities skylines, CIVit jne) + nettipokeri.
    - SSD, koska enää ei osaa olla ilman. (toki jos löytyy halpa HDD kone johon pystyy helposti vaihtamaan SSD:n niin tietysti voin nekin ostaa erikseen)
    - 15", hyvä näyttö
    - HDMI-reikä ulkoista näyttöä varten
    - Skandinäppis (asun itse ulkomailla, täällä Ä:n ja Enterin välistä puuttuu useimmista läppäreistä yksi nappula(tähti ja heittomerkki).
    - Ei mikään norsuntappokapula (ed. Win-läppäri vuodelta -06, joten samankokoisia möhkäleitä tuskin enää edes valmistetaan)
    -i7? 8GB RAM?



    Suosituksia, hintatärppejä, vinkkejä ja kommentteja?
    Kiitos, tack!
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
  4. jejeko

    jejeko Member

    Liittynyt:
    25.09.2014
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, aika hyvältä se kuulostaa. Itse asiassa törmäsin jo aiemmin samaan verkkokaupan tarjoukseen. Muutamia vaihtoehtojakin on, mutta tämä on speksien puolesta aika tasapainoinen paketti.

    Negatiivinen puoli tuossa on läppärin ulkonäkö. Omaan silmääni Lenovo tekee rumia varsin aparaatteja, mutta se nyt on ongelmista pienimpiä :) Toinen on toki tuo tappihiiri, josta en tykkää, mutta senkin saanee kytkettyä pois päältä?

    Yhdestä vanhasta läppäristä minulla on ylimääräinen kovalevy (HDD). Tuon saisi ilmeisesti ihan kotikonstein laitettua DVD-aseman paikalle (en näe sille oikein tarvetta), vai onko tässä Applemaisesti kaikki hitsattu kiinni toisiinsa?
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Kyseessä on ensisijaisesti työkäyttöön suunniteltu läppäri. Olisiko esteettiset seikat olleet toissijaisia? Liekö sekin makuasia, että itse en käytä muuta kuin tappihiirtä silloin kun perinteinen hiiri ei ole käytettävissä. Koska läppäreissäni on ollut tappihiiri alusta alkaen, en ole koskaan edes tuntenut tarvetta käyttää kosketuslevyä. Toki tappihiiri on haluttaessa poiskytkettävissä. Tuon toisen kovalevyn asentamiseen tarvitset ilmeisesti jonkin ns. caddyn:
    https://hddcaddy.eu/lenovo-thinkpad-edge-e560-hdd-caddy/
     
  6. jejeko

    jejeko Member

    Liittynyt:
    25.09.2014
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Esteettiset seikat ovat todellakin toissijaisia. On mulla ollut helkutin ruma autokin (80-luvun Nissan) jolle kaverit kesällä naureskelivat, mutta ihan kiva sillä oli lähteä pakkasaamuisin vaikeuksitta liikenteeseen kiiltävän ja elegantisti muotoillun, mutta starttivikaisen naapurin Peugeotin vierestä.

    Tosiaan tuo tappihiiri lienee enemmän totuttelukysymys. Yhdessä läppärissä tuollainen oli ja käyttö oli kaukana sulavasta, liekö syynä sitten huono tappi vai käyttäjä. Tällä hetkellä koneena toimii linuxoitu vanha mäkintoosa ja tässä on aika hyvä kosketuslevy, ehkä siksi olen itse tottunut siihen enemmän.

    Tuon "caddyn" tarpeesta olen tietoinen ja kakkoskovon asennusta pidän lähinnä optiona jonka voin myöhemmin ottaa käyttöön. Vähän samaan tapaan kuin muistin lisäys.
     
  7. jejeko

    jejeko Member

    Liittynyt:
    25.09.2014
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tosiaan tuo suosittelemasi Lenovo tuli hankittua ja ensituntumaa on otettu.

    Näppäimistö vaikuttaa varsin hyvältä. Näppäimissä on hieman karheutta, joka sopii omille sormilleni hyvin. Eikä tuo aiemmin mainitsemani tappihiirikään liioin häiritse.

    Näyttö on myös läppäriksi varsin hyvä. Muutamia HD-pätkiä olen testaillut. Kone näyttää kestävän myös pelaamista siltä osin mitä sitä itse teen. Varsinaiseen tehotestiin se pääsee siinä vaiheessa kun saan ulkoisen näytön hankittua ja pääsen ajamaan useita ohjelmia samaan aikaan.


    Kovalevy on pieni, mutta kuten aiemmin jo totesin, niin tämä ongelma on helposti ratkaistavissa. Vielä en ole tosin päättnyt, että päädykö ulkoiseen vai DVD-aseman tilalle asennettavaan levyyn.

    Yksi hyvä puoli tässä vielä on, että wifi-antenni (en tiedä miksi sitä kutsutaan?) toimii hyvin. Kämpässäni on paksut seinät ja yhteyksissä on ollut aiemmin vähän ongelmia (modeemi keittiössä), mutta tässä pelaa yhteydet toistaiseksi ihan hyvin.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Kiva kuulla, että keskustelustamme oli apua valintaa tehdessäsi ja erityisesti, että vaikutat suhteellisen tyytyväiseltä hankintaan. Kuten itsekin aikaisemmin totesit, kyseessä on "aika tasapainoinen paketti". Arkinen ulkonäkökin on helpompi hyväksyä, kun tietää, että koneen suorituskyky riittää myös vaativammissa käyttötilanteissa.
     

Jaa tämä sivu