1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ratkaistu Kuvat-ohjelman kuvat aakkosjärjestykseen

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Nikonboxi 30.03.2016.

  1. Nikonboxi

    Nikonboxi Regular member

    Liittynyt:
    17.12.2003
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sanon heti alkuun, että Mac-tietokoneita olen käyttänyt melko vähän, mutta olen muutoin kokenut tietokoneenkäyttäjä.

    Ongelmani on seuraavanlainen:
    Yritin tuoda erään tuttavani Macin Kuvat-ohjelmaan kuvia ulkoselta kiintolevyltä. Kuvat on nimetty ulkoisella kiintolevyllä logiikalla "0001.jpg, 0002.jpg, 0003.jpg... jne.", eli kaiken järjen mukaan kuvien pitäisi Kuvat-ohjelmaan tuotaessa tulla samaan järjestykseen, kuin ulkoisella kiintolevylläkin, mutta näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan kuvat tulevat Kuvat-ohjelmassa aivan sattumanvaraiseen järjestykseen. Yritin etsiä ohjelman valikoista vaihtoehtoa, jolla kuvat olisi saanut lajiteltua aakkos/numerojärjestykseen, mutta en tällaista löytänyt. Lisäksi vaikuttaisi siltä, että ohjelma nimeää kuvat jollain tavalla uudestaan. Ainakin metatietoja katsellessa kaikkien kuvien kohdalla lukee ainoastaan ”nimetön”. Kuinka nuo kuvat saisi näkymään aakkosjärjestyksessä? Koneen käyttöjärjestelmä on Yosemite 10.10.5.
     
  2.  
  3. pequ

    pequ Member

    Liittynyt:
    09.03.2013
    Viestejä:
    79
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    18
    Aika vähän olen käyttänyt Kuvat-ohjelmaa, mutta voisi kokeilla tehdä älykkään kansion (joka on itse asiassa tallennettu haku) johon poimisi tiedostonimen mukaan halutut kuvat.

    Jos haluaa itse hallita kuviaan ja pitää ne hakemistoissa halutussa järjestyksessä, on kätevintä vain selata niitä Finderissä ja katsella Quick Lookilla (välilyöntinäppäintä painamalla). Ei siis kannata käyttää mitään tietokantaan perustuvaa ohjelmaa joka haluaa lajitella ne omalla tavallaan.
     
    Nikonboxi kiitti tästä.
  4. Nikonboxi

    Nikonboxi Regular member

    Liittynyt:
    17.12.2003
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ongelma ratkesi Applen asiakaspalvelusta kysymällä. Kuvat-ohjelman valikoista löytyi valinta, jossa luki "Lajittelu päivämäärän mukaan" tms. Tästä piti ottaa täppä pois, jolloin kuvat menivät automaattisesti nimen mukaiseen järjestykseen. Päivitin myös käyttöjärjestelmän Yosemitestä El Capitaniin, jolloin Kuvat-ohjelmaan tuli myös suora valinta nimen mukaan lajittelulle.
     

Jaa tämä sivu