1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kumpi parempi: uusi läppäri vai vanha pöytäkone

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi kukkone 31.07.2008.

  1. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Lähes kaikki kannettavien näyttikset ovat integroituja. Eiköhän sen nyt pitäisi olla aika selvä juttu.

    Kyseessä on hyvä näyttis ei pelaajalle. Asia ei muutu siitä miksikään.
    Vanha näyttis mutta hyvä/loistava henkilölle joka ei pelaa. Helppo ymmärtää?!?

    Pelikäyttöön nVidian puolelta 9800GTX on se mitä hitaampia ei oikeastaan tällä hetkellä kannata miettiä. Tosin kannettavien ostajille tämä ei oikeastaan koskaan mahdollista...

    Parhaimmistoa kannettavissa on 8800GTX SLI.
    Suomesta voi olla aika hankala löytää sellaista konetta...
    Tuntemattomia ohjelmia mutta luuletko että työkäyttöön ostetaan kannettavia jotka eivät sovellu työntekoon?
     
    Viimeksi muokattu: 04.08.2008
  2.  
  3. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tiedän. Ja pointti oli...?

    Olen opiskelija. Minulla ei ole rahaa paljon. En voi ostaa jokaiseen käyttötarkoitukseen omaa konetta. Silti tarvitsen todella monia ohjelmia.

    Älä näsäviisastele, se ei auta ketään ja jättää kommenteistasi tietynlaisen pikkulapsimaisen sävyn. Miksi raahata vanhaa näyttistä mukana uudessa kokoonpanossa, jos kerran paljon parempiakin integroituja on. Ja nimenomaan EI OLE loistava, siitähän tässä keskustelussa puhun. Harva on niin kiinni lokerossaan ettei tarvitse kun yhdenlaisia tietokone- ohjelmia. Siksi tarvitsen yleispätevän koneen, joka tämä hiukan paremmalla näyttiksellä olisi. Olen opiskelija, käytän kuvankäsittely-ohjelmia ja office-ohjelmia, geoinformatiikka-ohjelmia.Katselen vioita kuuntelen musaa pelaan etc.. Lähes jokainen käyttää ohjelmia eri kategorioista. Sanot ettei ole "normi eskoa". Kuitenkin itse lokeroit vielä voimakkaammin.
     
  4. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ja vaikkei rahaa ole paljoa niin sijoitat sitten kannettavaan joka ei kelpaa edes käyttöösi...

    Jokainen eläköön rahojensa mukaan...
    Aina on parempaa mutta kun tietokone on kyseessä niin se on siitä puolesta hieno vempain että se voidaan räätälöidä kaikille erikseen tarpeiden mukaan. Siksi ei tarvitse maksaa semmoisista osista mitä ei halua. Sinä et halunnut maksaa näyttiksesta ja loppu onkin historiaa...
    Ostit kannettavan jota ei ole tarkoitettu pelikäyttöön. Sen käyttäjäryhmä ei hyödy yhtään siitä että siinä olisi tehokkaampi näyttis. Mitä kohtaa et ymmärrä?
    Tietokone ostetaan käytön mukaan ja jos ostaa sellaisen koneen mikä ei sovellu omaan käyttöön niin kenen syy se sitten on?
    Se vaan on edelleenkin turha rutista kun pökäle on jo housussa...

    Kuvankäsittely ja office ohjelmat eivät hyödy yhtään näytönohjaimesta. Noista ammattiohjelmista en tiedä mutta taitaa vaan harmittaa kun pelaamaan ei pysty...

    Itse sanoin että sitä normaalia tietokoneen käyttäjää ei ole koska erilaisia tarpeita on lähes rajattomasti. En siis lokeroi ollenkaan...
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2008
  5. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minun kone on nimenomaan normikone ja pelaaminen on normihommaa(ja kaikki muut jutut mitä olen aiemmin maininnu). Normikäyttäjä TODELLAKIN hyötyis paremmasta näyttiksestä. Näyttis on huonompi kuin koneen yleinen kokoonpano, joten...
    Olisin ehkä normikäyttäjänä olettanut että näyttiskin on normi normikoneessa, eikä paska.....

    Mutta eiköhän tämä keskustelu ole käyty. Kiitos osallistuneille vaikka menikin vähän hiilloksille välillä.

     
  6. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Koneesi on edelleenkin sellainen mitä ei ole tarkoitettu pelaamiseen. Siksi siihen ei ole laitettu pelinäytönohjainta. Jos ihminen haluaa pelata kannettavalla niin ostakoon sellaisen missä on pelinäytönohjain. Muuten se ei onnistu.

    Jos katson konettasi netinkäyttäjän/kuvankäsittelijän/officen käyttäjän yms. näkökulmasta niin näyttis on koneen vahvin lenkki ja se on mieluummin yli kuin alitehoinen.
    Tulihan se ensimmäinen määritelmä sille "normikoneelle". "Normikoneen" näyttis on paska. Ei varmaan sinunkaan sitten kannata seuraavalla kerralla ostaa "normikonetta" :D
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2008
  7. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hehe. Tämä keskustelu ei hevillä lopu.
    Pitääkö sen olla näin, kun sen ei tarvitse olla. Juuri tämä minua sapettaa, ja juuri tähän otan kantaa.

    Konettani ei ole erityisesti tarkoitettu mihinkään. Sen takia olisi pirun hauskaa jos sillä voisi tehä kaikkea keskimääräisesti eli normisti(se norminäyttis...)
     
  8. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Edelleenkin se kone on tehty sillä periaatteella että sen ostaja ei halua pelata koneella vaan arvostaa muita ominaisuuksia.

    Mikä siinä on niin tajuttoman vaikeaa ymmärtää?!?

    Äläkä vieläkin jaksa vääntää tuota keksimääsi normi litanjaa. Et varmasti ostaessasi sanonut että ostat normikoneen ja saanut sen jälkeen tuota itsellesi.

    Ja jos tuo normikone olisi olemassa niin kaikki tietokoneiden kanssa tekemisissä olevat henkilöt osaisivat heti kertoa minkälainen kone on kyseessä kun sellaisesta puhutaan... Tarkat osat tietenkin prosessorista ja näytöstä lähtien...
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2008
  9. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Tuo kone ei selvästi vastaa tarpeitasi, kannattaa harkita kaupan purkua, etenkin jos laite on myyty sinulle pelikoneena. Täältä löytyy samanhoinen laite, riittää hyvin opiskeluun ja klassikkopelailuun. Tehokkaampi näytönohjain polttaisi tosiaan nivuset ja laskisi akunkestoa dramaattisesti.

    Suosittelen yhdistelmää miniläppäri+ vanhan koneen päälle rakennettu pelikone. 900e riittää siihen enemmän kuin hyvin.
     
  10. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Keskustelusta tulee erittäin mielenkiintoisella tavalla esiin havainto jonka olen tehnyt jo aiemminkin.

    Yleensä ottaen ihmiset suhtautuvat tietokoneisiin sen käyttämiseen ja muutenkin tietotekniikkaan siten että jos ihmisellä itsellään on vaikeuksia tietokoneen tai tietokoneohjelmien kanssa niin vika on laitteissa tai ohjelmissa. Ei omassa osaamisessa.

    Tämän keskustelun aloittaja tuntuu olevan aivan samankaltainen ihminen. Hän valittaa että hänelle on myyty, tai että hän on ostanut, omiin tarpeisiinsa sopimattoman koneen ja vika ei ole hänessä. (okei myönsi kyllä että moka tuli tehtyä, mutta vika on jossain...ties missä...että valmistetaan ja myydään aivan vääränlaisia koneita) Kyllä asia vaan on niin että jos aikoo hankkia tietokoneen, pitää jotakin ymmärtää ja osata nykyhetken tekniikasta. Monille on kyllä todella vaikeaa käsittää se vauhti jolla tekniikka vanhenee. Siitäkin huolimatta että sen kertoo hänelle alan ammattilainen. Samoin jos haluaa konetta käyttää pitää ymmärtää ja osata jotakin. Ja mitenköhän tuo osaaminen hankitaan? Tämän pystynee yliopisto-opiskelija ymmärtämään? Jollei niin taitaa mennä opinnot hukkaan.

    Keskiverto ihminen joka on ostanut tietokoneen tai saanut sellaisen työpöydälleen, kuvittelee että hän osaa käyttää sitä. Ja sitten kun tulee yhteentörmäys todellisuuden kanssa niin vika on koneessa tai ohjelmassa kun se ei toimikkaan juuri niin kuin hän haluaisi sitä käyttää. Tai ei ole annettu koulutusta. Sekään ei kyllä auta koska niin monen asenne koulutuksiin on se että 'kun minä olen koulutuksessa jonkun muun tulisi hoitaa minun työni sinä päivänä' ja he odottavat että kun he istuvat päivän koulutuksessa kaikki osaaminen 'valuu' päähän ja sillä selvä. Sitten kun pitäisi tehdä taas töitä niin kyllä on vaikea ja hankala ohjelma tai kone.

    Ihmiset keksivät aivan uskomattomia teorioita siitä mikä aiheuttaa ongelman. Nuo teoriat ovat sellaista puutaheinää että niillä ruokkisi jo lauman hevosia.

    Joskus löytää kyllä sellaisiakin myyjiä jotka osaavat palvella tällaisiakin asiakkaita. Eli osaavat ja haluavat selvittää asiakkaan tarpeet ja pystyvät tarjoamaan käyttötarkoitukseen sopivaa tuotetta. Vaan mikä on silloin hinta? Se tuskin on halvin. Tästä voi tehdä päätelmän että jos ei ole käyttänyt aikaa ja nähnyt vaivaa opetellakseen asioita itse, siitä joutuu maksamaan. Sitten taas jos on käyttänyt aikaa ja opiskellut ja hankkinut tietoa itse, voi hyötyä siitä kun osaa hankkia halvemman ja kenties paljon paremmankin tuotteen itselleen. Tämä pätee kyllä muidenkin asioiden kuin tietotekniikan kanssa.
     
  11. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voi ziisus täytyy taas sanoa. Tässä keskustelussa kyseenalaistan tietotekniikan nykyhetkeä. Koneeni on ihan ok. Näyttikseen en ole ihan tyytyväinen, mun moka. Pidän koneen; en ole ostamassa uutta. Mutta kyseenalaistan tietotekniikan nykyhetkeä. Luon siitä keskustelua, jos en ymmärrä.

    En valita mitä minulle on myyty, oma moka. Kyseenalaistan tietotekniikan nykyhetkeä. En tajua miksi monet suhtautuvat niin negatiivisesti asiaan. Yritän luoda keskustelua jotta asia selkenee minulle ja ehkä joillekkin muille. Jos olen väärässä ja se minulle todistetaan siten että sen ymmärrän, se on ihan ok.

    Niin, myönsin että moka tuli tehtyä. Eikö ole afterwin kiva että joku vaivautuu kyseenalaistamaan asioita. Jopa tälläinen nobo tässä aiheessa jaksaa inttää vastaan kunnes saa vastauksen. Eikö olisi aika paska juttu jos ihmiset nielisivät kaiken purematta. Ajattele missä maailmassa sitten eläisimme jos tälläisiä ihmisiä ei olisi. Keksipä siitä uusi teoria.

    Jos tämä oli minulle niin kukas se keksikään teorioita joilla ruokkii lauman hevosia. Mistä tuo on kotoisin, jostain omasta kokemuksistasi vai? Hoidan tehtäväni hyvin, osaan ohjelmani myös käytännössä ja olen koulutuksen ohessa alan töissä. Tietokoneiden kanssa jos tulee ongelmia niin teen jotain asian eteen.
     
  12. WillKane

    WillKane Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2008
    Viestejä:
    291
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suurin osa varsinkaan kannettavan ostajista ei käytä sitä nykyään uusien pelien pelaamiseen vaan sähköpostien lukemiseen, laskujen maksuun ja nettisurffailuun. Suurimmalle osalle koneesi olisi erittäin hyvä ja jopa turhan tehokas. Integroidulla näyttiksellä katselee aivan hyvin televisiota ja videoita. Pullonkaulaksi se muodostuu vain pelikäytössä. Tätä ei muuta edes yliopistossa istuskelu enkä oikein ymmärrä mitä olet kyseenalaistamassa.

    Ps. Pyydän anteeksi jos tämä tuntuu kasan päälle hyppimiseltä muttet ole ilmeisesti vieläkään oikein ymmärtänyt näytönohjaimen merkitystä.
     
  13. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On ihan mahdollista että en täysin ymmärrä. Tarvitseeko sitten muiden osien olla näin hyviä jos koneella aikoo vain surffailla? Miksi siis kaikki muut osat ovat suuressa osassa ajan tasalla muttei näyttis? Tuohon tarkoituksenhaan kävisi viisi vuotta vanha läppis.
     
  14. WillKane

    WillKane Regular member

    Liittynyt:
    07.01.2008
    Viestejä:
    291
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suurimmalle osalle varmasti riittäisikin mutta kaupat eivät halua myydä eivätkä ihmiset ostaa. Täytyy olla hyvä ja kallis kone. Ja toimiihan se nopeammin.
     
  15. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nimenomaan. Ostais jengi jos hinnat ois alempana. Jossain vaiheessa puhuin kertakäyttökulttuurista, ja tää on nimenomaan sitä. Bisneksen kannalta parempi myydy koko paska ku yks osa tai korjata
     
  16. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    En viitsi paljoa itseäni lainata...

    Tulit kuitenkin ostaneeksi koneen jossa on sinun tarpeisiisi huonosti sopiva näytönohjain.

    Yrität luoda keskustelua mutta se mitä tarkoitat ei näytä avautuvan tai kiinnostavan muita.

    Okei, kyseenalaistat tietotekniikan nykyhetkeä. Onhan siinä minunkin mielestäni monta asiaa pielessä. Olen varmasti niin tietotekniikassa kuin monessa muussakin asiassa toisinajattelija ja toteutan ajatuksiani käytännössäkin niin tietotekniikassa kuin muuallakin.

    Yrität 'luoda keskustelua asiasta jotta asia selkenee' sinulle. Enpä ole tainnut vielä keksiä mihin asiaan haluat selkeyttä. Olen jo ehtinyt oppia että on asioita jotka on parempi hyväksyä sellaisina kuin ne ovat eikä yrittää suoraan muuttaa niitä. Muutos voi paremminkin onnistua niin että tuot tilalle jotakin muuta.

    Tietotekniikan nykyhetki perustuu kaiketi yhden yrityksen määräävään asemaan. Tämän toimintatapa sopii hyvin laitevalmistajille joten ne kehittävät uutta tekniikkaa.

    Ei minulla ole sen suurempia tarpeita kehitellä teorioita. Niitä voi syntyä havainnoinnin yhteydessä tai sitten ei synny.

    Se ei tarkoita ketään tiettyä henkilöä.
     
  17. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Hyvä prossu ja paljon muistia varmistaa sen että netti/toimisto-ohjelmia käytettäessä kone on pitkäikäinen. Kun kannettavien päivitettävyys on huono niin konetta ei tarvitse vaihtaa vuoden välein vaan kannettavalle voi oikeasti ennustaa pitkää ikää...

    Tuplaydin on käytön kannalta parempi kun voi tehdä montaa asiaa samaan aikaan.

    Esim. videon pakkaus ja videon editointi ja muut raskaat toiminnot sujuvat paljon paremmin nopealla prossulla.

    Vista osaa ottaa hyvin hyödyn prosessorin tehosta ja ohjelmat avautuu sitä nopeammin mitä tehokkaampi prossu on.

    Hd-materiaalin purku ohjelmallisesti vaatii prosessori tehoa melkoisesti ja heikolla prossulla se ei onnistu.

    Kuvankäsittely onnistuu sitä nopeammin mitä tehokkaampi on prossu.

    Joko riittää?
     
  18. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sain tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä(godfather). Ikävä kyllä tuli senverta kiire etten ehtinyt näyttikseen tutustumaan.
    Kaikki muut osaset oli tiedostettu. No hyvä ettei käynyt vielä pahemmin näyttiksen kanssa.

    Ilmeisesti ei avaudu. Kiinnostavan luulis jos ei tässä elämässä halua tulla kusetetuksi. Jos ei ole tähän mennessä auennut niin sitten en ilmeisesti osaa selittää. Enkä jaksakkaan enää:p

    No, filosofiointi ei o kaikille. Se ei o paha. Onneks täällä maailmassa on niitä jotka ajattelevat nykyhetkeä pidemmälle. Joskus se auttaa välttämään sen kaikista pahimman, joskus se on vain turhaa. Mutta jos ei kyseenalaisteta, ei synny kehitystä.

    Totta, mutta tämä ei ole yksi niistä.
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Sattuneesta syystä kannettavia ei voi juurikaan päivittää joten siitä on turha valittaa. Pöytäkoneita voi.

    Koneen voi ostaa myös sillä periaatteella että sillä pärjää kauan. Missä siis se paljon puhuttu kertakäyttö kulttuuri on.

    Jos ostaa koneen joka just ja just täyttää tarpeet niin se on turha rutista kun se ei olekkaan riittävä vuoden päästä. Tällöinkin syy on vain itsessään...

    Ja varsinkin tietokoneissa ihmisten mielipiteet ja halut ovat todella hyvin huomioitu.
    Parhaana esimerkkinä super halvat eee-kannettavat.
    Ominaisuuksien parantuessa vain taivas on hinnalle kattona ja kaikille löytyy varmasti se kone joka täyttää vaatimukset.
     
  20. afterwin

    afterwin Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2005
    Viestejä:
    1,338
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tottakai ajattelen nykyhetkeä pidemmälle, jo se tekee toisinajattelijan. Kyllä se enemmistö on se joka ajattelee lähinnä nykyhetkeä ja odottelee että joku muu korjaisi asiat.

    Kyllä tämäkin taitaa olla niitä jotka on vain hyväksyttävä jos ei ole valmis tekemään sitä muutosta itse.

    Et lainannut tähän tuota yhtä lausettani:

    Yritin tarjota tuota vinkiksi siitä että kun ja jos koet, että jokin asia ei ole kohdallaan, niin sen sijaan että kuulutat kaikille olettepa te tyhmiä kun noin ajattelette, voisitkin itse tuoda tilalle jotakin parempaa. Siinä sitä haastetta riittää. Sitten voitkin jo kysellä miksi te noin ajattelette? Sillä eihän enemmistö juurikaan ajattele.

    Sitten vielä palatakseni alkuperäiseen kysymykseesi kumpi on nopeampi kone? Mainitsemasi pöytäkonehan on vielä mielestäni sellainen tykki että sellaista en omassa käytössä alkaisi aivan heti uusimaan. Pari viikkoa sitten käytöstä poistui duron 1300 mhz prosessorilla varustettu kone. Eikä sekään vielä kokonaan poistunut käytöstä vaan osia yhdistelemällä korvasi vielä vanhemman duron 750 mhz prosessorilla varustetun koneen.

    Tämäkin on yksi teko jolla käytännössä toimin vastoin tietotekniikan valtavirtaa. Kierrätän käyttöön kaikki vielä toimivat komponentit ja niitä käytetään niin kauan kun ovat kunnossa.

    Tänään törmäsin pariin w2000 läppäriin jotka tarvitsisivat vain lisää muistia ja olisivat kelpo koneita moneen muuhun asiaan kuin pelaaminen ja kuvankäsittely.
     
  21. kukkone

    kukkone Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2007
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miks toi on noin et läppiksen osia ei voi vaihtaa. Johtuisikohan nimenomaan kertakäyttökulttuurista ja siitä että koneet on suunniteltu alusta alkaen kertakäyttötavaraksi. "vitsi kun nyt tarvitsisin enemmän tehoa näyttikseltä, kun tarviin tota uutta ohjelmaa työntekoon" -osta uusi kone. pitkäkatseista.. "osa meni rikki". -Osta uusi kone. pitkäkatseista...

    siinä
     

Jaa tämä sivu