1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kannettavan akku ei lataudu ?

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi emilia1 25.01.2012.

  1. emilia1

    emilia1 Member

    Liittynyt:
    25.01.2012
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli minulla on compaq miniläppäri. En olee käyttänyt konetta kuukauteen ja nyt laitoin sen eilen latautumaan. Kone pysyy päällä mutta akkua on 0 % käytettävissä. Kuitenkin lukee että on verkkovirrassa ja latauksessa. Onkohan yleistä siis että näin uudessa koneessa on yhtäkkiä akku rikki ? vai mikähän on vikana.
     
  2.  
  3. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Akku on vissin väsähtänyt kunnolla, tämä tarkoittaa sitä että akun varaus laskee liian alas, jotta akku latautuisi oikein. Normaalisti "tyhjässäkin" akussa on jonkinlainen varaus ja tämä varaus on saattanut tuon mainitsemasi kuukauden aikana laskea niin ettei koneen oma laturikaan sitä suostu lataamaan.

    Joissakin tapauksissa tähän on auttanut lievällä ylijännitteellä lataaminen kunnes akku alkaa osoittaa elonmerkkejä. Tämän herättelyn jälkeen jälkeen akku ladataan täyteen normaalisti ja se on syytä käyttää muutamalla peräkkäisellä käyttökerralla ihan loppuun, jotta akun toiminta normalisoituu.
     
  4. emilia1

    emilia1 Member

    Liittynyt:
    25.01.2012
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli siis käytännössä se 'lievällä ylijänteellä lataaminen' tarkoittaa :)?
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Onkohan tuota järkevää kokeilla nykyisten litiumioniakkujen kanssa? Konsti on ilmeisesti peräisin nikkeli-cadmium akkujen ajalta. Nykyiset li-ioniakut taas vaativat akustonvalvontajärjestelmää valvomaan akuston kennojen jännitettä ja lämpötilaa sekä tasamaan kennojen varausta, jotta paketti toimisi turvallisesti. Ylijännitteellä kokeiltaessa tuo valvonta-elektroniikka pitäisi ohittaa.
     
  6. Pwz

    Pwz Regular member

    Liittynyt:
    07.09.2011
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä tuon ylijännitteen pitäis litium-pohjaisissakin akuissa jossain määrin toimia, sillä sehän vaan käynnistää akussa elektrolyysin(latautumisen). Jos sillä saa akkuun tarpeeksi ison jännitteen, niin tuon "valvontaelektroniikan" pitäis lähtee toimimaan ja edelleen akun pitäisi lähteä toimimaan. Litium-akut on vaan riskialttiimpia litiumin reaktioherkkyyden vuoksi.

    Voit yrittää mitata akusta jännitettä ja jos se on alle 3,0 volttia/kenno eli karkeasti alle 9v (Olettaen 3 kennoinen akku, akussa lukee varmaan 10.8v tms.) niin mitään ei ole enää tehtävissä. Jos jännite on yli 9,0 v koko akussa, niin siihen voi koittaa syöttää ylijännitettä suoraan kennoihin(Vaatii tod. näk. akun purkamisen). Ite lähtisin yrittämään n. 15 - 18v jännitteellä muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan. Ja jos sulla ei oo kokemusta/tietämystä akuista ylipäätään, niin suosittelen unohtamaan koko homman, akun saa meinaan helposti syttymään. Ja vaikka akku lähtisikin latautumaan, niin sen kunnollisesta toiminnasta ei ole mitään takeita.

    Ja minä en sitten ota mitään vastuuta näiden ohjeiden käytöstä.
     
  7. emilia1

    emilia1 Member

    Liittynyt:
    25.01.2012
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minäkin olen sellainen ihminen että mulla kyllä hajoo kaikki muutenkin niin helposti vaikka oikein tekisin niin näin paremmaksi laittaa koneen äitini mukaan joka vie sen liikkeeseen mistä sen ostin, kun takuutakin pitäisi kuitenkin jäljellä olla :) saa nähä mitä siellä sanovat.
     
  8. pete228

    pete228 Member

    Liittynyt:
    13.09.2010
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    MItäpä jos ottaisit akun irti ja laittaisit takaisin. KOitas latautuuko sitten. Tadaa!
     
  9. savoneno

    savoneno Member

    Liittynyt:
    19.03.2012
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla latas vaan 80%:aa ja akku 4 kk vanha;

    löytyi ohje, että bootti + f2 ->

    'advanced'

    ja disablea peliin, niin johan taas lataa 100:aan prossaan
     
  10. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,835
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Tuo 80%:n lataaminen on tehty akun säästämiseksi monissa kannettavissa, kun laitetta käytetään paljon verkkovirralla.

    Jos laitetta käytetään verkkovirralla paljon, kannattaa akku ottaa pois paikoiltaan, niin se säilyttää ominaisuutensa pidempään.
     
  11. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Moni kyllä väittää että akkua ei tarvitse ottaa pois jos läppäriä käyttää paljon verkkovirrassa... Esimerkiksi Suomi24 kannettavat palstalla aika monet keskustelijat sanovat näin. Itse olen sitämieltä että akku kannattaa ottaa pois läppäristä, jos sitä käyttää kokoajan verkkovirrassa.
     
  12. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,835
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Jälleen tuo "asiantuntija" sivu Suomi24 :), onkohan arvostelukyky pettänyt kun tuota sivua niin arvostat?

    Minä uskon ainakin oman läppärini manuaaliin ennen tuohon humpuukipalstaan, jona itse sitä pidän.
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2012
  13. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Itse pidän Suomi24 sivustoa ihan hyvänä. Neuvon siellä asiallisesti monia kysyjiä eri ongelmissa... Mutta jos vertaa Afterdown foorumia siihen niin kyllä Afterdown vie voiton asiallisilla käyttäjillä.
     
  14. Pwz

    Pwz Regular member

    Liittynyt:
    07.09.2011
    Viestejä:
    217
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo akku tosiaan otetaan koneesta irti, jos sitä ei käytetä ja säilytetään täyteen ladattuna. Multa voi henkilökohtaisesti tulla hakemaan noita paskaks menneitä akkuja, jos ei muuten usko.

    "Suomi24:ssä neuvominen on kuin ruokkisi rölliä"
     
  15. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    654
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kai riippuu laturin älykkyydestäkin. Oma Asukseni lataa täyteen, sitten antaa akun olla rauhassa kunnes lataus on laskenut 94-95% tasolle, mihin kuluu noin viikko tai kaksi jos läppäri on koko ajan laturissa kiinni. Näin akun kunto näyttää pysyvän aika vakiona; jokainen syvempi purkaus kuluttaa selvästi, kahden vuoden jälkeen kapasiteettia on hävinnyt 18% lähinnä turhien liki tyhjäksi käyttöjen takia.
     
  16. ric_91

    ric_91 Active member

    Liittynyt:
    09.09.2010
    Viestejä:
    1,166
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joskus ollut puhetta myös akkujen uudesta kennotuksesta, joka tosin on hankalampaa litium akuilla esimerkiksi niiden heikon saatavuuden/hinnan takia. Mutta siis jos akku on päässyt aivan tyhjäksi eli kennojännite pudonnut hyvin alas niin vaihtoehtoina ei ole kuin uusi akku tai uudet kennot.. :S

    EDIT: Kuitenkin maallikolle en itse henk.koht. suosittele tuollaisia operaatioita, ellei ole kokemusta ja työvälineitä ja aikaa puuhastella projektin parissa. Mutta jos kiinostaa niin voi lukea: http://www.electronics-lab.com/articles/Li_Ion_reconstruct/
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2012
  17. Lihi

    Lihi Regular member

    Liittynyt:
    17.01.2007
    Viestejä:
    232
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hieman jo vanha keskustelun aloitus viesti mutta pakko vastata, kun juuri viikko sitten omasta Compaq 615 koneesta sano akku sopimuksen irti.

    HP Battery Check

    Tuolla HP:n softalla tsekkasin akun tilaa, niin yksi kenno näytti 0V ja muissa tais olla siinä 3V hujakoilla.
     

Jaa tämä sivu