1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kamera 100- 250 euron väliltä

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi henkettu 06.05.2007.

  1. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei pääse tuo Pentaxin kamera lähellekään Fujin vastaavia iso herkkyyksissä...ja 6 MP on jo melkein enemmän kuin riittävästi.

    Vertaa näitä: http://a.img-dpreview.com/reviews/pentaxa20/Samples/Comparedto/Pentax_A20_ISO800.JPG
    http://a.img-dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/Samples/Comparedto/Fuji_F31fd_ISO800.JPG

    DPreview:issä tuosta Pentax Optio A20:stä:

    "Put simply, this is a competitive sector of the market, and the A20 - despite ticking all the right boxes on paper - simply doesn't have what it takes to compete. For the typical user of a compact like this image quality (where the A20 does pretty well) is not the only measure of a camera, and it's in these other areas the A20 fails to impress. There is enough here to lift the A20's rating above the A10, but not enough to allow an unconditional recommendation."
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2007
  2.  
  3. Oooo

    Oooo Member

    Liittynyt:
    08.01.2004
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuvaan itse lähes ammatikseni, joten siksi mulla ei ole antaa lopullisia totuuksia.

    Megapikselit yli kolmen ei mielestäni kerro käytössäsi enää yhtään mitään. Minkä resoluutiossa voitat, sen kohinassa maksat. Jos saat halvalla käytetyn jota on ilo käyttää ja jonka kuvat näyttää hyvältä, ota se.

    Käytettävyys, eli se mikä käteen ja käyttöön tuntuu hyvältä, on arvaamattoman iso asia. Moni muu juttu vaikuttaa silloin tällöin, käytettävyys joka ainut kerta. Jos kameran käyttö on tuskaa, muusta ei ole paljoa iloa. Usko omia sormiasi ja silmiäsi.

    Edelliseen liittyen: Varo suosituksia. Oma kamera ja merkki on monille niin rakkaita, ja kriittisiä ihmisiä joilla on paljon kokemusta, on vähän. Ja varo itseäsi: jos pidät jostain kamerasta, sulla on taipumus poimia myönteiset kritiikit ja käyttää niitä rakastumisen lisäperusteena.

    Objektiivin pehmeys on oikeasti ongelma monille kameroille, varsinkin muotisellaisille ja ihan pienille, mutta myös tietyille merkeille ja sitä ei voi korjata millään. Asiaa voi tsekata osoitteessa www.dpreview.com

    Valitse kamera niistä, jotka tuntuu hyviltä, niitä on tarpeeksi. Sitten katso että niiden kuvanlaatu on kohtuullisen hyvä. Tämä on ongelmallista siksi, että et voi kokeilla niitä niin, että kuva tulee ruudullesi. Siitä tuo Dpreview-suositus. Näistä se lähtee.
     
  4. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Täytyy oikein kehua kun harvoin näkee yhtä hyviä neuvoja kameran ostajille kuin Oooo:n. Mäkin kuvailin ennen ammatikseni ja neuvoin ihmisiä kuvaamaan valokuvausalan järjestöjen puitteissa. Siitä kai on jo peräisin, että en lähde suosittelemaan mitään kameramerkkiä tai kameraa jollekin ihmiselle, jota en tarkemmin tunne. Vaarallisinta neuvonnassa on, että langetaan välineihailuun ja osoitetaan parempia tekniikoita, jotka voivat olla sellaisia, että käyttäjä ei niitä koskaan käytä tai tarvitse. Kamerat ovat vähän kuin konjakki, mitä kallimpia sitä parempia teknisesti. Mutta tämä ei tarkoita ollenkaan sitä, että niillä kuka tahansa saisi "parempia kuvia". Vähintä mitä ostaja voi tehdä, on mennä alan kauppaan ja tutustua siellä pariin malliin ja testata siten kädessä pitäen niistä "kylmät tyypit" omaan käyttöön.
     
  5. Oooo

    Oooo Member

    Liittynyt:
    08.01.2004
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pari asiaa vielä unohtui tuosta edellisestä.

    Pokkareissa on aikaisemmin ollut maanvaivana se, että niiden laukaisuviive on aika pitkä. Kamera alkaa tarkentaa vasta laukaisinta painettaessa ja se voi kestää esim puoli sekuntia. Silloin vauvan ilme meni jo ja koirakin häipyi. Usein tämän voi välttää painamalla laukaisimen etuvedolla, ts painamalla puoliväliin, jolloin kamera tarkentaa, ja sitten se laukeaa ilman viivettä kun tilanne on oikea.

    Tämä on haitta vain tilannekuvissa.

    Sitten optinen etsi, eli se läinäkyvä muovinpala jonka läpi katsotaan. Kyllä kamerassa olisi vanhan kuvaajan mielestä hyvä olla sellainen, sillä ehtii tilanteisiin paremmin. Usein vain kuva ja etsinkuva rajautuvat liian eri tavoin, siksi omassa halpispokkarissani optinen etsin on melkein käyttökelvoton.

    Monissa nykypokkareissa ei optista etsistä ole, eikä moni sitä siis ilmeisesti myöskään kaipaa. Tämäkin sinun on mietittävä omalta kohdaltasi.

    Nämä jutut on stten tarkoitettu vain kameran valintaan, niihin kannattaa hankinnan jälkeen suhtautua periaatteella "kuvaa ja nauti", eikä niin että "tämäkin siitä puuttuu".

    Jos sitten aikanaan tulee tarve vaihtaa kameraa, tiedät jo enemmän, ja se tarve ilmoittaa itsestään kuvaustilanteissa.

    Ei muuta kuin intoa matkaan! :)
     
  6. Oooo

    Oooo Member

    Liittynyt:
    08.01.2004
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kylläpäs tuota sanottavaa nyt tuntuu riittävänkin... mä luotan aika paljon siihen, mitä kuvat kertoo, ja siksi annan pari esimerkkiä niillä.

    Syy miksi aikanaan siirryin filmistä digiin on tämä galleria. Totesin että laatu riittää:

    http://photography-on-the.net/gallery/list.php?exhibition=2

    Kuvat on tehty 3 mpix pokkarilla, joskin aikanaan varsin hyvällä, ja ennenkaikkea kuvaamiseen on paneuduttu todella huolellisesti. Tämä galleria toivoakseni myös antaa valaistusta siihen, miksi minä en noista suurista megapikselimääristä niin perusta. Tällaisia kameroita on joskus edelleen kaupan...

    http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=52006474

    ... mutta niiden kunnosta ei tiedä kukaan. Voivat olla maanneet hyllyllä tai kuvattu puhki. Hyvä tinkijä voi tehdä hyviä kauppoja.

    Itse käytän pokkaria vain matkoilla, ja se pokkari on halpa Canon A70. En sen paremmin suosittele kuin haukukaan sitä, toteanpahan vain että optinen etsin on kurja, ja kirkkaassa auringonvalossa LCD-näyttö hyvin himmeä. Kait se hintaisekseen jonkinlainen on, saa kelvata.

    Jos omat matkanräpsyni kiinnostavat, niin tuolta niitä löytyy, pienennettyinä (piilokuvatehtävänä yksi järkkärillä otettu kuva):

    http://www.webshots.com/search?query=member:+franssales&start=0

    Nämä lienevät sen tyyppisiä kuvia joita itsekin ottaisit, joten niistä voi olla hyötyä kun arvioit tuon tasoisen kameran käyttökelpoisuutta omassa käytössäsi. Jos kuvanlaatu jää oikein kovasti askarruttamaan, niin pistä sähköpostiosoitteesi tänne, voin pistää jonkun alkuperäisen tiedoston mukaan.

    Ihan yleisenä huomiona näistä kahdesta galleriasta: olen kuvannut enimmäkseen käsivaralta, ja käyttänyt siksi suurta herkkyyttä, paria jalustalta otetua kirkkokuvaa lukuunottamatta. Se tuo halvassa kamerassa paljon kohinaa kuviin. JOS pääpaino on hämäräkuvauksessa, niin katso sieltä Dpreviewstä miksi jotkut Fujin mallit on tässä suhteessa muita parempia.
     
  7. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Toi eka linkki ei näy jostakin syystä toimivan ainakaan IE:llä. Sähköpostiosotteista sen verran, että ei kannta laittaa niitä foorumeihin näkyviin. Voi lähettää esim. yksityisviestinä halutulle henkilölle. Ellei halua lisää roskapostia ja muuta häiriköintiä..;-)
     
  8. henkettu

    henkettu Guest

    Canon Powershot A710 ostettu06.06.2007 kello 12.46. Ny ollut 11 päivää käytössä ja todella tyytyväinen olen ollut.
     
  9. Henzka

    Henzka Member

    Liittynyt:
    18.02.2007
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Canon Powershot A710IS on ollut joulusta asti. 7 Megapikseliä ovat taanneet laadukkaat kuvat. Olen ollut tyytyväinen kyseiseen
    Canonin kameraan.
     
  10. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Olen ajatellut hommata digipokkarin matkalle kun ei vanhaa järkkäri enää jaksa kanniskella. Tuo Canon Powershot A710IS voisi olla ihan hyvä. Mutta onko silmälasien käyttäjälle optisesta etsimestä mitään iloa? Itse tuijottelisin mielelläni sen läpi. Miksei kukaan ole kehunut yhtään Panasonicin kameroita. Matkalla ja miksei mökilläkin musta vähän pidemmästä zoomista olisi iloa. On paljon tilanteita esim konsertit jolloin ei pääse kovin lähelle kuvaamaan.

    Itse ostaisin mieluiten mustan kameran. En tykkää jos kamera heijastuu jostain ikkunasta ym kiiltävästä pinnasta. En käsitä miksi kameroissa on niin paljon kiiltäviä osia. Matkakäytössä olisi tietysti hyvä. Jos voi käyttää tavallisia AA-akkuja ja pattereita, joita saa melkein joka kaupasta. Onko tästä kellään kokemuksia Panasonic Lumix DMC-LZ7.Canon Power Shot G7 tai joku vanhempi malli voisi olla kiva.





     
  11. mrl586

    mrl586 Regular member

    Liittynyt:
    19.07.2006
    Viestejä:
    233
    Kiitokset:
    13
    Pisteet:
    28
    Millaisten silmälasien käyttäjälle?
     
  12. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuosta optisesta etsimestä ja silmälaseista ei kyllä ole mitään kokemusta. Mutta jos matkakameraa haluat ja pitkän zoomin niin laittaisin vakavaan harkintaan juuri Panasonicin TZ3 (tai TZ2) kameran....Hyvä optiikka ja ok kuvanlaatu, kehuttu kuvanvakaus, 10X optinen zoomi, iso 3" näyttö, laajakuva ja suhteellisen pieni kooltaan. LZ7:sta ei ole erityisemmin mitään tietoa, mutta tuohon TZ mallin tuli tutustuttua kun olin ostamassa kameraa, tosin ikävä kyllä meni aika reilusti omien hintarajojen yli. Ricoh Caplio R6 voisi olla toinen vaihtoehto. Kummatkin kyllä toimii Lithium-Ion akuilla, tosin ainakin minulle se on ennemminkin + kuin -.

    Jos koko ei ole suuri este niin esim: Fuji S5700, Canon S3 IS, Fuji S6500fd, Panasonic DMC-FZ8 ovat myös harkitsemisen arvoisia.
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2007
  13. arcanix

    arcanix Active member

    Liittynyt:
    17.10.2004
    Viestejä:
    2,914
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos vielä alkuperäiseen topiciin haetaan vastausta, niin suosittelen Olympuksen µ760 -mallia (tai jotain aikaisempaa jos jostain löytyy). Olympuksen kameroissa hyvät värit ja kuva terävää, olen nähnyt useita 3mpix vanhemmalla olympuksen pokkarilla otettuja a4-kokoisia kuvia, ja ovat todella teräviä ja hyviä väreiltään. Näissä olympuksen pokkareissa on se bonus, että perusmallitkin on säänkestäviä, eli ei haittaa pikku roiskeet. Ja jos mennään hintaluokkaa ylemmäs, löytyy veden-, pakkasen-, pudotuksen- ja puristuksen kestäviä malleja. Eli valitset mallin kuin mallin, niin kamera kestää vaikka olisit sammunut nurmikolle sateeseen.

    Fujilta löytyy kanssa hyviä malleja, kuvissa on vähän kohinaa isommillakin herkkyyksillä, ja kuvat pysyvät terävinä.

    Canonilla sitten on taas se etu, että he tekevät optiikkansa, prossunsa ja sähkönsä itse. Tämä takaa sen, että osat toimivat hyvin keskenään, joka näkyy hyvänä kuvanlaatuna. Esim. Panasonic tekee sähkönsä itse, optiikka tulee leicalta. Sony tekee sähkönsä itse, optiikka tulee zeissilta. Nikon tekee kyllä itse kaikki, mutta noissa Nikonin pokkareissa ei ole juuri kehuttavaa. Järkkäripuolella Nikon onkin sitten huippuluokkaa.

    Menipä tämäkin postaus offtopiciksi, mutta minkäs voi.

     

Jaa tämä sivu