1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Internet <-> ADSL-modeemi <-> WLAN-reititin

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi MADmike_ 30.08.2014.

  1. MADmike_

    MADmike_ Member

    Liittynyt:
    24.01.2011
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve,

    Tällainen ongelma, että minulle vastikään kytkettiin ADSL. Mukana tuli Zyxelin P-660HN-T1A v2 ADSL-modeemi. Kun liikenne tulee tämän modeemin kautta langattomasti tai lankaa pitkin koneeseen, kaikki toimii hyvin. Haluaisin kuitenkin, että Internet liikenne tulisi mahdollisimman suoraan tuon purkin läpi edelleen omaan WLAN-reitittimeeni, jonka päälle olen kotiverkkoni rakentanut asetuksineen, tietokoneineen ja tulostimineen. Em. reititin on siis Asus RT-N16.

    Eli jos tämän jotenkin kuvainnollistaa, niin Internet -> ADSL-modeemi -> Asus RT-N16

    Asuksessa on natit, palomuurit ja kaikki tarpeellinen, mitä ei tuossa ADSL-purnukassa tarvitsisi. Lisäksi siinä on mitä varmimmin paljon enemmän suoritustehoa hallita kotiverkon sisäistä liikennettä.

    Eli, saako tuota ADSL-laatikkoa säädettyä niin, että se sylkäisisi suoraan ulkoisen IP:n tämän minun Asuksen WAN-porttiin?

    Siltausta, NATin poistoa, IP-asetuksia ja muuta olen koittanut säädellä parhaan kykyni mukaan, mutta mikään ei tunnu tepsivän.

    Asus mainitsee vain, että verkkokaapeli ei ole kytketty WAN-porttiin. Ja tarkistettu noin 1400 kertaa, että on, ja saman johdon päästä tulee koneeseen Internetin ihmeellinen maailma.

    Kiitos jo etukäteen,
    MADmike
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Kyllä se pitäisi onnistua, kun Zyxelin laittaa siltaavaan tilaan, ottaa DHCP:n pois ja NAT:n poista päältä (myös WLAN-kannattaa ottaa pois päältä). Tosin jos tietokoneella toimii netti samasta kaapelista, mutta Asus ei tunnista yhteyttä niin kyseessä voi olla jokin yhteensopivuusongelma laitteiden välillä.
     
  4. MADmike_

    MADmike_ Member

    Liittynyt:
    24.01.2011
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli periaatteessa noilla ohjeilla saa myös tietokoneeseen suoran ulkoisen IP:n? Ei siis toiminut tietokoneessakaan Internet, kun laitoin siltaavan tilan päälle.
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Kyllä.

    Zyxelin valoista/logista pitäisi tuon muutoksen jälkeen näkyä, että syntyykö se ADSL-yhteys modeemin ja keskuksen välille. Jos ei synny niin kannataa tarkistaa Encapsulation- ja VPI/VCI-arvot Zyxelin asetuksista (että ne ovat varmasti samat kuin operaattorin sanomat).
     

Jaa tämä sivu