1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Hyvä peruskamera?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi jh86 07.05.2005.

  1. nuudeli

    nuudeli Member

    Liittynyt:
    11.07.2003
    Viestejä:
    54
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pakko tarttua tähän... Itselläni on edelleen kovassa käytössä Ixus V vaikka onkin kuvauskärpänen purrut ja kalusto vaihtunut sen mukana. Aina ei kuitenkaan viitsi roudata mukana järkkäriä ja tuollainen pikku kamera on todella kätevä olla lähes aina mukana taskunpohjalla odottamassa SITÄ tilannetta ;) Ainakin omien kokemusten perusteella noilla pikkukameroilla on hyvinkin käyttöä vaikka harrastus alkaisi enemmän kiinnostamaan.
     
  2.  
  3. pyksy

    pyksy Guest

    Ixus 700 saa kelpo hintaan tilaamalla Saksasta. Mm. www.net2com.de, josta itse tilasin ko. kameran käteen toimitettuna 371€. Vaihdoin oman Canon S1:ni pois, sillä koko rupesi vaivaamaan. Ehkä tuo 7mpix ixus 700:ssa ei kuitenkaan ole kauhean käytännöllinen perus kuvauksessa, mutta kun nyt melkein samaan hintaan sai, niin mikä jottei.

    HP:ta en suosittele ainakaan olevassa olevilla malleilla kenellekään.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 27.07.2005
  4. Kiisseli

    Kiisseli Member

    Liittynyt:
    27.07.2005
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei, olen itsekin kameraa ostelemassa ja olen tullut nyt siihen tulokseen, että valintani on Canon Ixus 700. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan lisää tuosta saksasta tilaamisesta. Oliko firma ihan luotettava, kauan meni että kameran sait ja miten maksupolitiikka? Olen kyllä kuullut jokaiselta vastaantulijalta, että Ixus 700 ei kannata ostaa, mutta..???Miksei kannattaisi...
     
  5. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Kuten jo sanoin 7 Mpix kenno on peruskäyttäjälle aivan turha. Jo 3,2 Mpix ja 4 Mpix ero alkaa olemaan jo pieni. 7 Mpix kenno lisää vaan kuvan kokoa isommaksi joka tarkoittaa että hyötyä rupeaa tulemaan siinä vaiheessa jos haluat tulostaa kuvat A2 koolle joka rupeaa olemaan jo aika iso. Lisäksi miinuksena vielä sellainen puoli että kuvanlaatu pysyy käytännössä samana mutta kuvan tilantarve kasvaa paljon. Tarkoittaa sitä että kuvia mahtuu huomattavasti vähemmän muistikortille kuin pienemmillä kennoilla. Lisäksi tietysti kameran paino kasvaa ja samaten virrankulutus nousee.
     
  6. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei tuosta isoresoluutioisesta kennosta sinällään haittaakaan ole, paitsi että tarvitaan enemmän tallennustilaa. Tuommoisessa pikkukamerassa on objektiivin pisin polttoväli kuitenkin sen verran lyhyt, että joskus voinee tulla tarvetta rajata kuvasta pienempi alue. Jos kennossa on resoa riittävästi, niin se rajattukin kuva on vielä käyttökelpoinen. Tosin tuo sitten edellyttää, että kameran objektiivi on laadukas, eikä mikään pullonpohja. Pienen kennon kohina voi myös asettaa rajoituksia rajaukselle.
     
  7. pyksy

    pyksy Guest

    Jartar: Näinhän se on, kuten jo sanottua, että 7mpix ei tule kuin aniharva käyttämään. Itsellä lähinnä kameran hinta, kuten jo sanottua, pisti valitsemaan kyseisen kameran. Itse rajailen myös hyvinkin yksityiskohtaisia otoksia ja 7mpix antaa siihen hyvän mahdollisuuden. Kameraa en pixelimäärän johdosta hankkinut, kamerassa on myös muita hankintaan johtaneita ominaisuuksia. Onhan se kuitenkin aina lisä, että A3 kuvia saa tarvittaessa ja A2:kin erikoistilaisuuksiin.

    S1 3.2mpix oli hieman riittämätön, vaikkakin koko muu kamera oli melkoisen loistava. S2 en harkitse, kuten jo todettua, koon vuoksi.

    Kiisseli:Eli itse tilasin jo edellän mainitusta liikkeestä.( www.net2com.de ) Toimitusaika taisi olla vähän yli 2vkoa, eli kohtuullista. Maksu tapahtui etukäteismaksuna (vorkasse), EU-maksu. Toimitus tapahtuu, kun maksu näkyy firman tilillä, joten EU maksuissa menee yleensä viiveellä, 2-3pvä. Etuna EU sisäisissä tilauksissa on, että ALV maksetaan tilausmaahan, eikä kuten tuonnissa vastaanottaja maan ALV:n mukaan. Ja Saksassahan ALV on 16% (+ edullisemmat hinnat) ja Suomessa 22%. Eikä muitakaan tulleja ole. Jos haluat vertailla Saksalaisia nettikauppoja --> www.idealo.de, ixus 700 lähtee vielä edukkaimmin net2com.de:stä (346€+ postikulut = 371€). Suomen halvin 420€ + pk = 435€.
    Asiakaspalvelu oli net2com:ssa todella hyvää, posteihin vastattiin yleensä jo saman tunnin sisään. Asiointikielenä itse käytin pääasiassa saksaa, mutta kyllä englantiakin ymmärsivät, mutta vastaukset taisivat tulla saksaksi. Rekisteröityminen tarvitaan, jonka jälkeen voi kirjautua omilla tunnuksilla jossa mm. perinteinen tilausten seuranta. Suositellaan.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.07.2005
  8. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos tuolla kuvausnopeudella on merkitystä, niin kannattaa katsoa Casion mallit läpi. Noissa on tuo pikakäynnistys, jolloin kameran saa kuvausvalmiiksi alle sekunnissa (kun esim Canoneissa kestää pidempään). Lisäksi laukasimen painalluksen jälkeen ei tarvi odotella kuvan ottamista, vaan kamera ottaa sen (oliskohan se ollu) 0,01 sekunnin jälkeen. Tämä seikka on jääny vaivaamaan varsinkin Sonyn pokkareiden kohdalla, joissa laukasimen painalluksen jälkeen pitää odotella ja pitää kameraa paikallaan että kuva tulee otetuksi.

    ittellä on tuosta QVR-sarjasta vanhempi malli, ja oon ollu tod. tyytyväinen. Canoneilla voi saada teknisesti laadukkaampia kuvia, mutta mulla painaa ensisijaisesti käyttömukavuus ja helppous.

    esim tuon saa alle 300€

    http://www.casio-europe.com/euro/dc/qv/qvr52/
     
  9. pyksy

    pyksy Guest

    Eiköhän se ole kortistakin jonkun verran kiinni, miten nopeasti kuvat tallentuvat kortille. Itsellä on Transcendin 1Gb SD 80X -nopeudella. Ja esim. video pätkää saa jo todella riittävästi. Transcend 80X saa kohtuu edukkaasti Suomestakin. Gigasesta maksoin 75€, jossain liikkeessä kyseisestä kortista pyydetään likemmäs 100€ tai yli. Korttihan voitti jonkun suomalaisen testin, en nyt jaksa vain muistaa minkä. Kannattaa vertailla.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.07.2005
  10. handeran

    handeran Regular member

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    canon 510 sisältää kaikki perustoiminnot+videokuva äänellä +-200€ luokassa -> http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/24574
    on simppeli käyttää/testivoittaja ja tästä voi viellä saada ensi kesänäkin parisen euroa kun vaihtaa isompaan,kuukauden on ollut omassa käytössä ja en voi valittaa,+- 500€ luokassa vois olla tuo ixus 700 kova sana mutta totesin etten itse saa tuosta lisäsijoituksesta tarpeeksi vastinetta joten siksi päädyin 510:iin(ero vanhaan hp:heni on kuin ladalla ja kuuraketilla)
     
  11. Dietka

    Dietka Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2005
    Viestejä:
    493
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on pari kuuta vanha canon ixus 30. On kyllä palvellut erittäin hyvin, kuvailtua tulee ehkä kerran viikossa + synttärit ja muut juhlat. Erittäin helppo käyttää, oppi ekana päivänä perus jutut. Vähän kuvaavalle toi on tosi hyvä paketti, vaikka itse suuruuden huumassa suunnittelenkin seuraavaksi canon ixus 700 :) 226€ hinta ixus 30 mallilla.
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2005
  12. roija

    roija Member

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kannattaa kyllä ehdottomasti katsella muitakin kuin Canoneita. Esim hyviä vaihtoehtoja löytyy panasonicilta FX8/FX9 ja Fujilta F10.

    Panasoniceissa kuvanvakaaja.

    Fujissa käyttökelpoiset herkkyydet 100-800 (max 1600). järjettömän pitkä akkukesto, todella nopeat toiminnot jne http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/
     
  13. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Yhden HP:n lisäksi en ole vielä törmännyt digikameraan, joka olisi käyttökelvoton. Tosin kaikki kamerapuolelle änkeneet "ihmemerkit" (Trust, ...) kierrän automaattisesti kaukaa. Kaikkien "oikeiden" kameroiden valmistajat tuntuvat tekevän digipuolellakin ihan kelvollisia pikkukameroita.

    Itse ainakaan en epäröisi ostaa pikkudigiä merkeiltä Canon, Konica/Minolta, Panasonic, Olympus tai Nikon. Myös "ei-niinkään-kameravalmistajat" Sony ja Casio olisivat ihan ok. Tarkempi malli olisi melkein valittava jonkun testin perusteella, ellei sitten löydy jotain erikoisominaisuutta, joka rajaa vaihtoehdot (itselläni se nyt oli sisäinen optinen zoomi, mikä löytyi ostoaikaan vain kahdesta kamerasta).
     
  14. q-hub-op

    q-hub-op Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    693
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen tykännyt SAmsungDigimax U-CA5
     

Jaa tämä sivu