1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

HP pöytäkoneessa käynnistymisongelmaa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi rantaiso 13.05.2016.

  1. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Sellainen kysymys tähän aihepiiriin liittyen on, että kun nyt on kloonannut levyosiot uudelle kovalevylle, niin:

    Miten otan tämän levyn uudessa koneessa käyttöön? Macrium reflect antoi uudet kirjaintunnukset levyosioille, joten entinen C:-asema on tällä levyllä nyt F:-asema. Pitääkö minun etukäteen muuttaa F:- C:ksi ja miten sen teen, jos koneessa on nyt tällä hetkellä C:-asema Disk-0 -kovalevyllä. Osaako kone bootata, kloonilevyltä F:-asemalta, jos se on koneessa ainoana levynä? Olen käsittänyt, että boottaava levy on aina Disk-0 vai riittääkö antaa jollekin tietylle levyosiolla atribuutti "boot".

    Näitä kun todella harvakseltaan tekee, niin nämä peruskysymykset eivät mielessä pysy.
     
  2.  
  3. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Boottaava levyn ei tarvitse olla disk-0, se voi olla ihan hyvin joku toinenkin levy.
    Levy, jolta käyttöjärjestelmä käynnistetään saa aina automaattisesti asematunnuksen C:\
    Biossin boot valikosta voi itse valita, mikä levy käynnistetään ensisijaisesti.
     
    rantaiso kiitti tästä.
  4. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tarviiko tehdä muuta muutosta kuin vaihtaa biossista boot-levyksi disk-1, jolloin siellä oleva asema F:- muuttuu automaattisesti tällöin C:ksi? Vai niinkö, että jos tämä kloonilevy on koneessa ainoana, niin järjestelmä osaa käynnistää itsensä siltä, vaikka aseman kirjantunnus olisi alunperin muu kuin C:? Jos vaihdan bootti-levyksi disk-1:sen ja se sattuu kokoonpanosta myöhemmin puuttumaan, niin kone ei silloin boottaa ollenkaan vai osaako se bootata siltä ainoalta levyltä mikä koneessa sattuu olemaan (olipa se disk-0 tai disk-1 nimeltään)?

    Selventävä kuva alla:
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Nuo disk numerot kai tulevat siitä, missä sata portissa ne ovat kiinni, sillä ei ole mitään tekemistä käynnistyvän levyn kanssa, niistä ei tarvitse välittää, samaten levyjen kirjaintunnukset eivät ole esteenä käynnistymiselle, koska käynnistävästä levystä tulee aina C: ja aikaisemmin käytössä ollut C muuttuu automaattisesti joksikin muuksi.

    Käynnistyvä levy valitaan yksinkertaisesti bios order valikosta tai käynnistysvalikosta.
    Yleensä jos käynnistyväksi valittu levy poistetaan koneesta, niin se muistaakseni käynnistyy seuraavalta, josta löytyy käynnistysosio tai sitten pitää biossin käynnistysasetuksia muuttaa.

    Edit: tuon kuvan levyistä voi valita kumman tahansa käynnistyväksi jos tuo levyn kloonaus on onnistunut. Kuvassa näytää olevan ok.

    Edit: Tuosta F-levystä saat vielä otettua käyttöön 232,55GB lisää tilaa, ottamalla tuon osioimattoman tilan käyttöön.
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2016
    rantaiso kiitti tästä.
  6. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    OK. Edellisestä kerrasta koneen kasauksessa on jo aikaa. Onneks noita master/slave jumpperointeja ei enää tässä SATA-systeemissä tarvita eli se on ainakin helpottunut. Tuotahan voi kokeilla sammuttamalla kone, ottamalla entinen kovalevy irti ja käynnistämällä. Käynnistyminen tässä koneessa on vain sellainen ekstra h i d a s.
    Voi olla, että kannattaa kuitenkin tehdä "puhdas" ja uusi Windows 10 -asennusuuden koneen tyhjälle levylle, jonka jälkeen asennella siihen samat ohjelmat vanhassa ja palauttaa backupilta omat tiedostoni. Kloonaus vaikuttaa onnistuneen, koska ohjelmat toimivat I:-levyltä samalla tavoin kuin C:ltäkin, mutta on ehkä epävarmaa miten vanhan koneen kovalevy, sen systeemiosio ja rekisteri mahtaisivat toimia uudessa koneessa, jossa mikään ei ole kuin ennen. Ehkä teen sittenkin vanhan koneen kovalevystä uuden koneen kakkoslevyn siihen saakka, kunnes olen saanut kaiken toimimaan ja sen jälkeen poistan vanhan leyvn kokoonpanosta ja laitan kierrätykseen.
     
  7. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Käynnistyksen varmistat sillä, että otat vanhan levyn pois ja siirrät sen datajohdon jäävään levyyn.
    Levyllä näyttää olevan palautusosio, josta voit tehdä palautuslevykkeet, jolla koneen saa ns. tehdasasetuksille, jossa se oli ostohetkellä.
     
  8. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nyt on uusi kone ja sellaista kyselisin, että voinko tehdä uuden koneen kovalevylle uuden osion, johon laittaisin kopion vanhasta C:stä. Levy on 1 TB kokoinen ja siitä on nyt uudekseltaan käytössä 250 Gigaa. Se on nyt kokonaan uuden koneen C:tä ja loppu 15 gigaa on D-osiota, jolla on windows 10 asennustiedostot/ palautusosio.
     
  9. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    En nyt ihan ymmärtänyt. Eikös siellä ole jo vanhan levyn Backup, eli juuri nuo tiedot, jotka haluaisit siirtää?
    Hankitko kokonaan uuden koneen?
     
  10. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on kokonaan uusi tietokone nyt ja palautin varaosa kovalevyn tarpeettomana, kun entisen koneen vika ei liittynyt kovalevyyn.
    Olen kutistanut osion C tällä uudella koneella ja vapautunut tila on nyt levyosio F, joka on nyt tyhjä. Macrium ei suostu kopioimaan siihen ulkoiselle levylle tekemääni discimagea ja syynä on se, että levy on käytössä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.06.2016
  11. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ilmeisesti joudun ottamaan uuden koneen kovalevyn irti ja siirtämään sen vanhan koneen kakkoslevyksi ja kloonaamaan entisen koneen C:n uuden koneen kovalevyn F:lle.

    Näin pystyn käyttämään vanhan koneen ohjelmia, kun niitä ei enää ole kaikkia edes saatavilla ja olen tottunut niitä käyttämään. Toinen vaihtoehto on siirtää vanhan koneen kovalevy uuden koneen kakkoslevyksi. Siinä vaihtoehdossa en pystykään myymään vanhaa konetta varaosiksi sellaiselle, joka osaa rakennella koneita paremmin kuin minä ja jolla on myös siihen kärsivällisyyttä. Ilman kovalevyä sitä tuskin kukaan ostais rakenteluun.
     
  12. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Nuo kiintolevyt ovat nykyisin jo niin halpoja ettei homma varmastikaan siihen kaadu. Sitten uudelle levylle vielä raikas win asennus. Esim. 250GB ssd-lätty n.60-65 euroa.
     
    Kuunmies kiitti tästä.
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    isolla todennäköisyydellä sun kloonis ei onnistu, ainakaan kovin hyvin koska sun pitää osata poistaa ajurit sieltä ja vaihtaa ne uusiin. Ja todennäköisesti rekisteriäkin joutuu rukkaamaan. Paitsi tietty jos uusi kone on samanlainen kuin vanha.

    kerrotko mitä ohjelmia ei saa enää mistään ja yleensäkin mitä ohjelmia siellä vanhalla koneella oli.
     
  14. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Lähinnä Photoshopia tarviin vanhasta, koska mulla ei ole varaa ostaa uutta lisenssiä. CS5 toimii mulla pienen kikan avulla toimivana trial-versiona. Se näyttää toimivan F:ksi kloonatulta entisen koneen C:ltä ilman Bridgeä ja saattaa olla muitakin ongelmia, joita en ole vielä testannut. Täytyy ilmeisesti ruveta käyttämään jotain muuta ja ilmaista kuvankäsittelysoftaa. Office v. 2003 asentui hyvin uuteen koneeseen. Sitten on joukko ohjelmia, joita en oikeastaan enää tarviikaan. Harmittelen, että Nero-polttosofta ei asennu alkuperäiseltä asennus-CD:ltä vaan asennus keskeytyy. Se CD tuli 10 vuotta hajonneen koneen mukana. Varmaan on jotain muita ja parempiakin poltto-ohjelmia, mutta tottumuksesta olen Neroa käyttänyt.

    Uudessa koneessa ei tunnu oikein Windows 10 pyörivän. Se on tämä kone:
    http://support.hp.com/in-en/document/c05146266

    Prosessorin teho on usein tapissa ja se ilmenee kaikenlaisena nykimisenä ja odotuksena käyttäjälle. Välillä "käsi"-kursori jää hiiren kohdistimeen, vaikka sen siirtää pois hyperlinkiltä ja nappuloita ei pysty klikkaamaan ennenkuin prosessoritehoa taas riittää. Mikä sitä prosessoritehoa oikein vie?

    Oma veikkaus hidasteluun on liian pieni keskusmuisti. Näyttääkö tuossa kokoonpanossa jonkun muun silmään jotain muuta(kin) joka sen tekee kuin muisti? Itse olen ajanut ASC:n kaikki optimointikohdat läpi. Mulla on siitä Pro-versio. Myöskin swappi-muistia olen suurentanut merkittävästi.

    Canon i sensys lbp 6000 tulostin ei myöskään asennu Windows 10. Sen ajuri on löytynyt ja asennettu, mutta ei pelitä. Näkyy kyllä listalla kuvakkeena, mutta on samaan aikaan tunnistamaton usb-laite. Entisessä koneessa se toimi, mutta se olikin win 7:sta päivitetty eikä puhdas asennus ja siinä oli vissiin sit toimiva ajuri windows 7-versiona.
     
  15. rantaiso

    rantaiso Member

    Liittynyt:
    22.10.2008
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitokset mielenkiinnosta tähän keskusteluun ja kiitokset asiantuntevista neuvoista. Tämä keskustelu näiltä osin on ohi, koska päädyin palauttamaan huonoksi osoittautuneen koneen (josta linkki yllä) takaisin Giganttiin heidän 30 päivän palautusmahdollisuuttaan hyödyntäen. Nyt toivon, että tämä entinen kestää vielä riittävän kauan, jotta saan säästettyä rahaa vähän kalliimman ja paremman keskusyksikön hankintaan. Minulla on ollut tuuria tämän entisen koneen kanssa, joka oli v. 2012 Prismassa vain 399 hintainen ja joka vieläkin on toimiva, vaikka osoittaakin jo vanhuudenvaivoja.
     

Jaa tämä sivu